Een onderzoek, uitgevoerd in 2016 in Amerika, toont aan dat Casino’s werkgelegenheid stimuleren in hun omgeving. Kleine bedrijven profiteren van de aanwezigheid van een casino. En de overheid en bevolking profiteert mee. De resultaten van het onderzoek werden kortgeleden bekend gemaakt.
Gokken is illegaal in vrijwel in alle staten van Amerika. Toch zijn er overal licenties afgegeven aan casino’s. De Amerikaanse casino’s geven direct werk aan ongeveer 800.000 eigen medewerkers. Daarnaast zijn er ruim 550.000 mensen werkzaam in ondersteunende bedrijven van het casino zelf. En ruim 350.000 bij diensten waar het casino indirect bij betrokken is.
Amerikaanse casino’s hebben in een stad of dorp steeds meer een plek gekregen die uitstraalt op de omgeving. Ze geven directe aanvullende werkgelegenheid bij kleine bedrijven. Daarnaast trekken casino’s bezoekers die voor economische groei zorgen bij bijvoorbeeld winkels.
In 2016 zorgden ze voor minstens 350.000 extra banen door werk uit te laten voeren bij bedrijfjes in hun omgeving. Dat is twee keer zoveel banen als er tandartsen zijn in Amerika en meer dan de totale werkgelegenheid in het goederenvervoer.
Casino’s zorgen voor 52 miljard dollar omzet bij kleine bedrijven in de makelaardij, gezondheidszorg, communicatie, wetenschap en meerdere andere branches. De bijdrage aan de staatskas van die activiteit tussen casino’s en bedrijfjes is 7 miljoen dollar aan belastingen. Dat komt bovenop de 9 miljard dollar die Amerikaanse casino’s in 2016 betaalden aan belasting over hun directe omzet.
Direct en indirect dragen casino’s 13 miljard dollar bij aan salarissen van medewerkers van kleine bedrijven. Het betreft daarbij in de helft van de gevallen restaurants, drogisterijen, banken en andere bedrijven die een groei zien door de bezoekers van een casino.
De onderzoekers van de American Gaming Association zagen dat de invloed groot is, van de aanwezigheid van een casino in de omgeving. Dat geldt voor geheel Amerika. Maar de invloed en bijdrage wordt vooral gevoeld door kleine tot middelgrote gemeenschappen. Daar zagen ze ook de bestaande lokale bedrijven nauwer gaan samenwerken en zich aanpassen naar de activiteiten van het casino.
Ter illustratie neem ik een gemeente uit het onderzoek. Council Bluffs. Het is een gemeente in Iowa met grofweg 65.000 inwoners. Ze kregen in 2015 aan gemeentebelasting en andere inkomsten ongeveer 150 miljoen dollar binnen.
Council Bluffs heeft meerdere casino’s. Die kochten in 2015 voor een kleine 300 miljoen dollar, twee keer het gemeentelijke inkomen, aan producten en diensten van bedrijven in de gemeente, en in de nabije omgeving.
“Het onderzoek laat zien dat de casino-industrie op verschillende manieren een krachtige invloed heeft op de ontwikkeling van kleine bedrijven. Dat gebeurt door de aankoop van goederen en diensten tot de impact op de toename van werkgelegenheid en onderzoek in meerdere markten,” vat Michael Pollock, directeur van Spectrum Gaming Group, het onderzoek samen.
Tijdens het onderzoek bleek echter ook dat het initiatief daarbij vrijwel altijd van de casino’s kwam. Bedrijven, vooral kleinere, laten dus kansen liggen. Zij kunnen meer omzet halen, door zich beter te profileren bij casino’s.
Daarom gaat de American Gaming Association kleine bedrijven bezoeken in omgevingen waar casino’s zijn gevestigd of zich gaan vestigen. Ze willen de voordelen van de casino’s tonen, de kansen tot samenwerking en de wijze waarop lokale bedrijfjes kunnen profiteren van casino’s.
Het is een meerjarige campagne die is voortgekomen uit de resultaten en bevindingen van het onderzoek.
Cijfers kunnen interessant lijken. De verhalen van bestaande situaties ondersteunen de titel van dit artikel beter. Zoals bijvoorbeeld het verhaal van het casino Harrah’s in New Orleans. Dat toont tevens aan hoe de overheid ontwikkelingen tegenhoudt met vaak verkeerde argumenten.
In 1992 werd in New Orleans een wet aangenomen. Daardoor kon Harrah’s casino zich daar vestigen. Een hotel en restaurant werden daarbij niet toegestaan. De overheid hield dat tegen omdat horeca-ondernemers uit de ‘Franse wijk’ er tegen waren.
Jarenlang had het casino moeite bezoekers te trekken, totdat eindelijk de horeca-beperkingen werden opgeheven. In 2006 opende Harrah’s New Orleans een hotel van 26 verdiepingen en 450 kamers. Niemand in de omgeving heeft ooit nog terugdacht aan hoe het was. Want de invloed bleek enorm, bijvoorbeeld op de klandizie bij de omliggende winkels en horeca en de samenwerking met omliggende bedrijven.
Alleen de New Orleans Times keek later nog even naar het verleden: In 10 jaar tijd heeft Harrah’s een miljard geïnvesteerd in verbeteringen, waaronder de ontwikkeling van Fulton Street. Het casino en hotel hebben in die tijd 885 miljoen betaald aan lonen en beloningen … en de afgelopen jaren is het casino een belangrijk marketinginstrument geworden voor de plaatselijke horeca en voor New Orleans.
In Nederland reageerde de middenstand in het verleden op dezelfde manier op de komst van grote filiaalbedrijven, met name supermarkten. Inmiddels wil elke middenstander graag zo’n grote winkel in zijn winkelcentrum of wijk. Want het vele publiek dat ze aantrekken, loopt ook even binnen bij de kleinere winkels voor aanvullende boodschappen.
Hoe zit dat met casino’s in Nederland? Welke invloed heeft een speelautomatencasino op de omgeving? Of een casino als Holland Casino en Krijco? Wellicht is het Amerikaanse onderzoek ook voor de Nederlandse overheid een opsteker. Tot die tijd blijven we natuurlijk gewoon online spelen.