China neemt maatregelen tegen online spellen

13 november 2019

Casino blog >> China neemt maatregelen tegen online spellen

Chinese rechtszaal

Dinsdag 7 nov j.l. nam de Chinese overheid meerdere spelbeperkende maatregelen aan tegen online spelen door spelers jonger dan 18 jaar. Ze kondigden eerder al maatregelen aan om met name de verslaving aan videogames te verminderen. De initiatieven zijn vooral genomen vanuit de gedachte dat online spellen de gezondheid en het leervermogen van kinderen negatief beïnvloedt.

China heeft een grote markt in alles, dat weet iedereen. In videogames, met name eSports, is het de grootste in de wereld. Dit jaar loopt de omzet van digitale videogames in China tegen de 35 miljard dollar. Dat is ongeveer tweederde van de wereldwijde omzet.

Maatregelen

De voorgestelde maatregelen zijn divers. Een ervan beperkt de tijd die jongeren online mogen spelen tot anderhalf uur per dag. En dat alleen tussen 8 uur en 22 uur. Op nationale feestdagen staat de overheid een spellimiet tot drie uur toe.

Een andere beperking die wordt opgelegd is het te besteden bedrag. Afhankelijk van hun leeftijd mogen jongeren nog slechts tussen 28 en 57 dollar per maand uitgeven aan microtransacties. Enkele maatregelen hebben ook gevolgen voor volwassenen. Zo wordt het verboden spellen te spelen met expliciete seks, geweld, gokken en overdreven veel bloed en gewonden.

Vanzelfsprekend eist de Chinese overheid dat spelers alleen nog met hun echte naam en telefoonnummer spelen. Alleen dan kunnen medewerkers van de overheid de maatregelen effectief controleren.

Reactie op onderzoeken

Diverse onderzoeken toonden volgens de Chinese overheid de negatieve gevolgen van videospellen. Vorig jaar maakte de Chinese president Xi Jinping daarover al opmerkingen. Hij wees bijvoorbeeld op de grote toename van bijziendheid in Oost-Azië. Daarmee overigens aangevend dat het niet alleen een Chinees probleem is.

Als reactie op zijn uitlatingen werden al diverse videospellen uit de schappen gehaald en/of online verboden. Ook gaf China minder vergunningen af aan spel af voor videospellen.

Ver van ons bed

De maatregelen rond videospellen in China zijn toch een beetje een ver- van-ons-bed probleem. Dat we er hier aandacht aan geven heeft twee redenen: reactie in de rest van de wereld en opmerkingen van de Chinese overheid bij de maatregelen.

Een belangrijke reactie kwam van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Zij volgt de ontwikkelingen rond online spellen al langer. Ze zet de verslaving aan videospellen officieel op de lijst met erkende ziekten. Een exacte beschrijving van de klachten geeft ze niet, het WHO houdt het bij een omschrijving: het onvermogen te stoppen met spelen, zelfs als dit schadelijk is op andere gebieden van leven’.

Wereldwijd spelen ruim twee miljard mensen videospellen, meldt het WHO. Jongeren vormen daarbij een grote groep. Zij blijken het meest verslavingsgevoelig. Vooral door het spelen van multiplayer spellen, de zogenaamde MMO’s. Het samenspelen blijkt extra druk te leggen op spelers om door te spelen.

Bescherming van jeugd

Terug naar China. De maatregelen zijn duidelijk. In haar uitleg verschuilt de overheid zich echter enigszins achter een specifiek rapport, het Stem van China rapport. Daarin worden vergelijkingen gemaakt met andere landen die maatregelen namen. En dat geeft ons natuurlijk ook interessante informatie.

Het rapport meldt nog maar eens dat vooral tieners in China van online spellen houden. Ze spelen vooral in internetcafés. Het spelen geeft volgens de Stem van China problemen bij de studie. Maar vooral heeft het ernstige gevolgen voor de lichamelijke en geestelijke gezondheid. En het leidt zelfs tot criminaliteit.

Chinese media

Chinese media melden dat veel ouders zich geen raad weten met het spelgedrag van hun kinderen. Ze zijn bezorgd en hulpeloos. Het is daarom goed dat het Nationaal Internet Voorlichtingsbureau beschermingsmaatregelen heeft opgesteld. Een ander Chinees onderzoek toont overigens aan dat veel ouders nog lijfstraffen gebruiken om internetgedrag van hun kinderen bij te sturen.

Dezelfde media wijzen erop dat eerder al maatregelen zijn genomen, zoals toezicht bij internetcafés en een gewijzigd systeem voor inloggen. En ze melden dat fabrikanten van mobiele telefoons wordt verplicht telefoons aan te passen met beveiligingssoftware. Deze moet zijn gericht op de internetbeperking voor minderjarigen.

Het onderzoek Stem van China richt zich zoals gezegd ook op het buitenland. Hoe voorkomen andere landen de schade van online spellen bij minderjarigen? Ze kijkt eerst naar de Verenigde Staten. Dat heeft immers na China de meeste spelers van videospellen en daar zijn, evenals in China, veel spelproducenten.

Verenigde Staten

Kinderen in de VS spelen voornamelijk online spellen op school en in de bibliotheek. Bij kinderen die zich schuldig maken aan misdaden en misdrijven zien de Chinese onderzoekers vooral imitatiegedrag. De kinderen imiteren online spellen. Het rapport noemt verder als reden van jeugdcriminaliteit in de VS de populariteit van computers in het verleden, de ontwikkeling van de online spelindustrie en de verspreiding van wapens.

In de Verenigde Staten zijn daarom ook meerdere maatregelen genomen om het onlinegedrag van jongeren te reguleren. Eind van de vorige eeuw zijn al beperkingen opgelegd, vooral gericht op het verbieden van verkoop van spellen aan minderjarigen. Internet in het algemeen is echter populair, bepaalde pornografische inhoud is legaal en er zijn meer zaken waardoor de problematiek in de VS ernstiger is dan in China… volgens het Chinese onderzoek.

Waarschuwingsberichten

Grappig genoeg wijzen de onderzoekers nog even op een maatregel in de VS die nauwelijks werkt. Het is er eentje die wij kennen van pakjes sigaretten. Het betreft tekstuele en visuele berichten op schadelijke producten, in deze context dus op spelsoftware.

Omdat de meeste minderjarigen op school en in de bibliotheek is internetgebruik daar beperkt en gecontroleerd. Dat blijkt te werken. Dat kan overigens alleen met filters, want bijvoorbeeld pornografische inhoud mag volwassen gebruikers niet worden onthouden.

Australië

Australië gaat volgens het Chinese rapport het verst in tegengaan van online spelen door minderjarigen. De regelgeving is duidelijk en er bestaat leeftijdsbeperking. Op overtreding daarvan staan geldstraffen. Die verschillen per staat en kunnen oplopen tot circa 10.000 euro per geval.

De Australische overheid was ook een van de eersten die beoordeling voor online spellen introduceerde, zoals filmkeuring. Dat gebeurde al in 1995 toen online spellen nog lang niet zo populair waren als nu. De beoordeling wordt uitgevoerd door dezelfde autoriteit die films beoordeelt. Ze maken een onderscheid in onder andere veilig (E), populair (G), zonder ouderen (PG), verboden onder 15 ((MA15+) of onder 18 (R18+).

Groot Brittannië

In Groot Brittannië bestaat ook zo’n beoordeling. Die richt zich echter vooral op de inhoud van een spel. Ze kijkt naar taalgebruik, geweld, terreur, gokken, discriminatie. De filmkeuring zorgt voor stickers op productverpakkingen. Producenten van spellen moeten zelf hun product beschrijven en leeftijdsbeperkende maatregelen nemen.

Er zijn in het Verenigd Koninkrijk (= Groot Brittannië en Noord-Ierland) daarbij echter talrijke organisaties die toezicht houden op gokverslaving, problematische spelgedrag en leeftijdsovertredingen. Die zijn jaren geleden al voortgekomen uit de rijke gokgeschiedenis van de eilandengroep.

Duitsland

Volgens het Chinese rapport zijn Duitsers ook fanatieke spelers van videospellen. De onderzoekers wijzen naar een onderzoek waaruit blijkt dat 93% van de jongeren tussen 10 en 18 jaar online speelt. Daarvan speelt meer dan de helft het liefst samen met vrienden en familie. En ongeveer 35% van hen speelt online, het liefst MMO’s.

In Duitsland kent men twee wetten om jongeren te beschermen bij het online spelen: het Jugendschutzgesetz en Jugendmedienschutz-Staatsvertrag (resp: Jeugd beschermingswet en Jeugd mediabescherming-staatsverdrag).

Er zijn afspraken tussen producenten en organisaties over bescherming van jongeren. Daarbij wordt voornamelijk gekeken naar pornografie en geweld in online spellen,. Tevens kent Duitsland al een tijdsbeperking zoals China die wil instellen. Van 22 of 23 uur tot 6 uur wordt online spelen door jongeren tegengegaan. Jongeren zijn daarom verplicht met hun werkelijke naam in te loggen.

Japan

De Chinese onderzoekers keken ook naar de maatregelen in het Aziatische grensland Japan. Ze constateren eerst dat ook in Japan de spelindustrie enorm groot is. De problemen nemen er even snel toe als in China en evenredig aan de groei van de online spelmarkt.

De Japanse overheid onderkende de invloed van (online) videospellen onder jongeren eerder dan China. In 2004 werd, mede door het Economische Ministerie, de Japanse Online Spel Autoriteit opgericht. Deze organisatie stelde de voorschriften op om jongeren te beschermen. In samenwerking met andere organisaties zorgt ze voor naleving van de regels.

Schriftelijke toestemming

Japan kent ook een classificatiesysteem bij online spellen. Die bestaat eenvoudig uit vier categorieën: alle leeftijden, ouder dan 12, ouder dan 15 en ouder dan 18. Bijkomende regel is dat minderjarigen, ook al vallen ze in de aangegeven leeftijdsgroep, een schriftelijke toestemming van hun ouders of voogd moeten overleggen.

Naast de (kans)spelautoriteit is er een aparte organisatie die het internet controleert en zorgt voor veilig gebruik door jongeren. En weer een andere organisatie houdt toezicht op de inhoud van spellen.

Scène-bescherming

Veel Chinese autoriteiten zijn blij met de voorgestelde maatregelen. Sommigen vinden die echter nog niet ver genoeg gaan. In het aangehaalde rapport wijzen de onderzoekers nog op de enorme bedragen die spelers kwijt zijn aan microtransacties.

Het is volgens hen bijna onmogelijk hier een oplossing tegen te bedenken. Ze hebben het over scène-bescherming. Hoe kun je allerlei verschillende situaties in spellen vangend in regels en deze vervolgens controleren. De oplossing bleek echter een eenvoudige bestedingsbeperkende maatregel, de al genoemde leeftijdsafhankelijke maximale dagbesteding.

Meer informatie en bronnen:

  • Bronnen voor bovenstaande zijn meerdere Chinese media, websites uit de genoemde landen en het onderzoeksrapport ‘Stem van China’ uit 2017. Overigens moet Stem van China niet worden verward met de diverse organisaties en spellen met een gelijke naam (zoals bijv. Voice of China, het talentenspel van John de Mol
  • De opmerking over lijfstraffen komt uit een onderzoeksverslag in het Chinese tijdschrift ‘Psychologische ontwikkeling en onderwijs’. Het keek naar de online spelverslaving onder jongeren. Lijfstraffen spelen van oudsher een rol in de Chinese maatschappij. De acht bij het onderzoek uit 2018 betrokken psychologen en onderwijsdeskundigen constateren dat lijfstraffen nauwelijks invloed hebben op de spelfrequentie, maar het kan wel een toekomstige verslaving voorspellen. Lijfstraffen definiëren zij als: het gebruik van de kracht van het lichaam om het kind pijn te laten voelen (maar geen schade toe  te brengen) om het gedrag van het kind te corrigeren of te controleren (beheersen)
  • De maatregelen tegen gokverslaving van jongeren zijn volgens sommige bronnen onderdeel van een breder beleid van de Chinese president. Daaronder vallen bijvoorbeeld ook zijn plannen tegen corruptie en witwassen.

 

Delen: