Gaming Corps is een klein bedrijf dat opvalt door de unieke games. Zo was het de eerste provider die in Nederland Plinko aan kon bieden. Ook andere spellen van deze ontwikkelaar vallen snel op. We spraken met Connor Blinman over de snelle groei van Gaming Corps en wat ze nog meer in petto hebben voor Nederlandse spelers. Vanuit het bekende Play’n Go werd Connor opgepikt om bij Gaming Corps meer structuur in het maken van spellen te brengen. Als Head of Games overziet hij het hele proces en heeft hij goed zicht op wat de games van Gaming Corps.
Gaming Corps is een ontwikkelaar die op allerlei plekken in het online casino terugkomt. Spelers kunnen ons kennen van spellen als Plinko, Mine, Crash Games, slots en tafelspellen. We willen echt een divers aanbod creeëren waarbij we ons ook op lokale markten richten. Op die manier bieden we echt iets anders dan het standaardaanbod en werken we aan een nieuwe generatie spellen in het casino.
Dat wordt tot nu toe goed ontvangen. Ons team is het afgelopen half jaar aardig gegroeid en onze spellen kunnen opboksen tegen veel grotere titels. Met de wiskunde-specialist die we hebben aangetrokken, is de puzzel compleet en ben ik echt enthousiast over de komende games.
Om de potentie. Bij Gaming Corps boden ze me een kans om echt een belangrijk onderdeel uit te maken van de hele ontwikkeling en om een team te bouwen dat echt iets nieuws kan neerzetten. Je hebt in deze branche elke dag wel een nieuwe ontwikkelaar, maar onze catalogus draait niet alleen om slots. Tegelijkertijd kan ik vanuit mijn achtergrond bij Play’n GO ook direct iets toevoegen aan de slots die er al waren, om ze nog beter te maken.
Natuurlijk zijn we altijd op zoek naar hoe we iets nieuws kunnen toevoegen waar spelers echt naar zoeken. We kijken dan ook naar cryptocasino’s voor inspiratie, net als bijvoorbeeld naar klassieke videogames. Zelf zijn we ook gamers, dus zoeken we steeds naar wat we zelf ook zouden willen spelen.
Wat ik op een dag doe, kan heel erg verschillen en hangt af van waar we in het ontwikkelproces zitten. Ook het type spel kan een groot verschil maken. We zijn vaak bezig met verschillende spellen in verschillende stadia, zodat ik soms moet schakelen tussen totaal verschillende taken. Zo ben ik het ene moment bezig met de laatste details die een spel van een 9 naar een 10 tillen, terwijl ik in de volgende vergadering bezig ben met de langetermijnplanning of bijvoorbeeld de voorwaarden voor certificaties in opkomende markten. Met een klein team ben je vaak op een heel intense manier bezig met het hele proces en dat zorgt ervoor dat werken bij een kleine studio zo interessant is. Iedereen moet echt overal bij betrokken blijven en op verschillende momenten bijspringen.
Het is sowieso echt een teamprestatie om die snelle groei te bewerkstelligen. Toen ik hier kwam werken, zaten er wat gaten in de invulling van verschillende onderdelen van het bedrijf. Dus allereerst hebben we die gaten opgevuld met verschillende experts die hun eigen ervaring hadden. Dat heeft het niveau van onze producten ook omhoog getild. Daarbij was het ook van cruciaal belang om van de directie het volle vertrouwen te krijgen – dat was echt de sleutel tot ons succes.
Ik heb me echt op processen gericht toen ik bij Gaming Corps aan de slag ging. We hebben veel veranderd in de afgelopen negen maanden. Het maken van games is niet goedkoop en met het tempo waarop spellen tegenwoordig uitkomen, is er vaak minder steun vanuit de casino’s.
We werken zelf nu veel gestroomlijnder en we kijken een aantal maanden vooruit om echt producten te ontwikkelen die iets toevoegen aan de markt met unieke titels. Met speciale technologieën maken we de games sneller, terwijl ook de kwaliteit omhoog gaat. We zijn echt van een soort vaag idee van wat we wilden naar een duidelijke roadmap gegaan waarin producten klaarliggen. In het tweede kwartaal van 2023 hebben we bijvoorbeeld zes toptitels klaarstaan, naast nog een aantal exclusieve spellen voor belangrijke cliënten. Als klein team is het dan essentieel om slim te werken zodat we betrouwbaar blijven als leverancier, zowel in het halen van deadlines als de kwaliteit van de games.
Ja, we zijn echt trots op ons Plinko-spel. Natuurlijk zijn we altijd op zoek naar hoe we iets nieuws kunnen toevoegen waar spelers echt naar zoeken. We kijken dan ook naar cryptocasino’s voor inspiratie, net als bijvoorbeeld naar klassieke videogames. Zelf zijn we ook gamers, dus zoeken we steeds naar wat we zelf ook zouden willen spelen. Het spel begint met de mechanismen en daar bouwen we vervolgens een thema omheen dat daarbij past. Onze nieuwe Art Director heeft onze vormgeving ook naar een nieuw niveau getild.
We maken voor ieder spel een business case en als die het groene licht krijgt, begint de cyclus om de game inderdaad te maken. Dat proces voelt nog altijd nieuw voor me. Wat begint als een blanco vel wordt maanden later gespeeld door spelers wereldwijd. Nog steeds zorgt dat voor een gevoel van trots binnen het team als het spel uitkomt. En wat we nu in de koker hebben, voegt alleen maar spanning toe voor spelers.
Ons commerciële team werkt ontzettend hard om de interesse voor onze producten in goede banen te leiden. Op dit moment zijn we in Nederland actief bij Kansino en Circus, maar binnenkort komt Bingoal daarbij, net als wat anderen die we nog niet bekend kunnen maken. Wereldwijd werken we met zo’n 400 casino’s, met nog eens 400 meer op stapel. Die groei is echt iets waar we ontzettend trots op zijn.
Ons meest succesvolle spel is Coin Miner, door de simpele manier van spelen en als een van de eerste minespelletjes brengt het nog steeds succes. Eigenlijk is het uitbrengen van Coin Miner 2 nog veel spannender, die titel komt uit in mei 2023. Ook Penalty Champion is een groot succes en wordt steeds populairder, net als Jet Lucky 2. Ieder slot dat we uitbrengen, blijkt populairder dan het vorige. Onze nieuwe release, Aztec Bonus Pot, werd uitgebracht op 23 maart en daar hebben we hoge verwachtingen van. Plinko is natuurlijk een bekend spel dat op sommige plekken beschikbaar is. En zo kan ik nog wel even doorgaan, omdat we zulke verschillende spellen hebben.
Door die op maat gemaakte spellen kunnen we direct producten voor onze klanten ontwerpen die precies aansluiten op de spelersgroep van dat casino. De games werken hetzelfde als een bestaande titel, maar worden in een jasje gestoken waarmee de casino’s iets unieks kunnen bieden. Zo koppelen ze hun merk aan een spel waarvan ze weten dat het goed zal vallen. Voor casino’s is het vaak lastig om iets unieks aan te bieden, ook omdat spelers vooral op zoek zijn naar bekende content, terwijl ze ook iets nieuws kunnen bieden. Maar als spelers iets unieks ontdekken dat bevalt, geeft dat casino’s gelijk een voordeel.
We hebben nog een aantal video game titels online staan, waar we ook gewoon support voor bieden en we staan er nog voor open. Tegelijkertijd hebben we het razend druk met iGaming en gaat die tak ook heel goed. Zeker met zo’n klein team is focus van groot belang, ook om het momentum te houden en een catalogus aan games van hoge kwaliteit te bouwen. Maar een van de voordelen van werken bij Gaming Corps is de diversiteit in wat we kunnen en wat we doen, dus alles is nog mogelijk als het zakelijk interessant is.
De belangrijkste ontwikkeling is dat we steeds meer diversiteit in producten zien. Bedrijven bieden steeds meer soorten games om ook naast de traditionele speler van slots mensen aan te spreken. Die regels blijven waarschijnlijk strenger worden en hebben zeker een belangrijke plaats, maar er moet ook ruimte zijn voor het gros van de niet-risicospelers om het vermaak te vinden dat ze gewend zijn. Het risico van te strenge regels is natuurlijk dat spelers buiten de gebaande paden op zoek gaan en in casino’s terecht komen die zich niet altijd evenveel aantrekken van het welzijn van spelers. We werken samen met overheden om te laten zien wat spelers willen, terwijl we het ook verantwoord houden. Uiteindelijk zijn spelers op zoek naar kwaliteit en unieke games en dat proberen we in alles aan te bieden.