De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft recentelijk ingegrepen bij drie legale aanbieders van online kansspelen vanwege overtredingen met betrekking tot ongerichte reclame. Dit optreden komt na de invoering van het verbod op ongerichte reclame op 1 juli van dit jaar. De betrokken aanbieders hebben de overtredingen onmiddellijk gestaakt.
Eén van de aanbieders had een promotionele actie waarbij gokkers een speciaal t-shirt konden winnen. Dit t-shirt bevatte de naam en het logo van de aanbieder en werd als ‘merchandise' beschouwd. Dergelijke merchandise valt onder ongerichte reclame en is verboden omdat het zichtbaar is in de openbare ruimte. Het verbod op ongerichte reclame is ontworpen om het publiek te beschermen tegen overmatige blootstelling aan kansspelreclame.
De twee andere aanbieders overtraden het verbod op ongerichte reclame door sponsoruitingen die verder gingen dan een neutrale vermelding van hun naam of logo. Hoewel sportsponsoring en sponsoring van televisie- en radioprogramma’s nog steeds is toegestaan, zijn er strikte regels van kracht. De sponsoruiting mag niet meer zijn dan een neutrale vermelding waaraan de aanbieder herkenbaar is, zoals het logo of de merknaam.
Bij één aanbieder was de slogan te horen en te zien bij programmasponsoring, wat niet als neutraal werd beschouwd door de Ksa. Bij de tweede aanbieder werden bezoekers van een sportwedstrijd aangespoord om de app van de aanbieder te gebruiken, wat eveneens als een overtreding van de regels werd gezien.
Het verbod op ongerichte reclame is slechts één aspect van de strengere regulering van kansspelreclame in Nederland. Sinds 1 juli 2023 is het ook verboden om reclame te maken voor online kansspelen op radio en televisie. Desondanks mogen gokbedrijven nog steeds tv-programma’s sponsoren. Programmasponsoring, samen met evenementensponsoring, wordt echter vanaf 1 juli 2024 verboden. Een jaar later, vanaf juli 2025, is het ook niet langer toegestaan voor online casino’s en bookmakers om reclame te maken in de sport.