De gokbedrijven waren in 2022 niet weg te slaan van de televisie. Iedere avond werden de kijkers doodgegooid met televisiereclames van de legale kansspelaanbieders in Nederland. Echter bleken de casino's en gokbedrijven bij lange na niet het meeste geld te hebben uitgegeven aan marketingdoeleinde. Het vakblad Adfact maakte de top 5 grootste adverteerders in 2022 bekend, daarin ontbreken de gokbedrijven.
De Nederlandse adverteerders waren gezamenlijk goed voor 5 miljard euro aan reclames. Het betrof reclames op de televisie en radio, maar ook in bioscopen, bushokjes, magazines en dagbladen. De adverteerders gaven 2,29% meer uit dan een jaar eerder. Rond de 25% van de uitgaven kwamen uit de detailhandel, zoals de Albert Heijn, Jumbo en de Lidl. De Albert Heijn was goed voor 98,8 miljoen euro.
De kansspelaanbieders waren in het laatste kwartaal van 2021 zeer actief op het gebied van marketing. De gokbedrijven wilden zichzelf direct op de kaart zetten en gaven in drie maanden tijd meer dan 42 miljoen euro uit aan reclames. Echter zorgde diverse maatregelen en een aangenomen motie voor een reclameverbod voor een daling van de reclame uitgaven. Sinds de legalisering werd er in totaal 135 miljoen euro uitgegeven aan marketing. Dat is vrij opvallend te noemen, aangezien er afgelopen jaar meer legale kansspelaanbieders zijn bijgekomen, zoals het One Casino en Unibet.
In Nederland werd er afgelopen jaar rond de 5 miljard euro uitgegeven voor marketing. Bekijk hieronder de top 5 grootste adverteerders in 2022:
1. Detailhandel (1300 miljoen euro)
2. Media (333 miljoen euro)
3. Verkeer en vervoer (282 miljoen euro)
4. Financiële branche (281 miljoen euro)
5. Toerisme en luchtvaart (278 miljoen euro)