GTA 6: volledig online, focus op microtransacties

22 mei 2020

Casino blog >> GTA 6: volledig online, focus op microtransacties

gta vi schildering op muur flatgebouw

GTA 6 komt eraan. De release stond al gepland voor najaar 2020. De situatie in de wereld, die iedereen en dus ook Rockstar Games treft, zorgt helaas voor vertraging. Dat was overigens niet de enige reden, waarover hieronder meer.

Grand Theft Auto 6 wordt een waardige opvolger met veel nieuwe technologie. Daar zie je overigens slechts een deel van. Die merk je hooguit tijdens het spelen, waarbij Virtual Reality waarschijnlijk een optie is. De innovaties in ontwikkel-techniek zorgen vooral voor soepel lopende spellen op aangepaste servers.

GTA 6 Online en downloads

Het spel wordt platform onafhankelijk. Met andere woorden, je kunt het spelen met PS, Xbox, PC en dergelijke. Dat kan doordat GTA 6 volledig online is. Er komt dus geen offline versie. Wel komt er, waarschijnlijk later dan bij de officiële release, de mogelijkheid offline te spelen.

Dat zal ongeveer zo werken als bij Netflix en Spotify. Je downloadt dan een fragment van het spel naar je console of computer. Bij het downloaden van een nieuwe spelsituatie overschrijft dit een eerder gedownload fragment. Jouw persoonlijke omgeving wordt, wanneer je kiest voor de download-optie, opgeslagen op je harde schijf in een GTA 6-kluisje. Je persoonlijke omgeving bestaat onder andere uit je spelinstellingen en aankopen.

GTA 6 en Microtransacties

Aankopen, de zogenaamde microtransacties, spelen een belangrijke rol in GTA 6. Ze komen voor in allerlei vormen. Er zijn aankopen die je kunt betalen met echt geld, andere betaal je met GTA 6 geld. Het gaat hierbij vooral om aankleding van jouw omgeving, dus extra’s die je niet per se nodig hebt om de missies te volbrengen. Met GTA-geld en verdiende punten kun je wel dingen kopen die je nodig hebt bij het spel.

Microtransacties maken een belangrijk deel uit van de omzet bij GTA 5. Maar er is inmiddels in veel landen kritiek op dit verdienmodel in het algemeen of op sommige vormen ervan. Vanzelfsprekend is Rockstar Games, evenals andere uitgevers, enigszins geschrokken van deze standpunten die leidde tot een verbod op GTA 5 in meerdere landen.

Het al dan niet opnemen van bepaalde vormen van microtransacties is daardoor vooral een rekensommetje. Daarbij gaat het om grootheden als potentieel marktaandeel en opbrengsten. In Nederland speelt het verbod op spellen vanwege microtransacties nauwelijks een rol. Maar zou dat wel zo zijn, dan zou Rockstar Games waarschijnlijk constateren dat de markt in verhouding tot andere landen erg klein is en de verdiensten in het totaal verwaarloosbaar zijn. Ze zouden het spel niet eens aanpassen.

Productie drie-eenheid

Microtransacties brengt ons bij overige redenen voor de vertraging bij het uitbrengen van GTA 6. Grofweg kun je bij de productie van een spel als GTA een onderscheid maken tussen technologie/techniek, verhaal en marketing. Vraag je Sam Houser, de baas van Rockstar Games, welke van de drie het belangrijkst is dan zal hij waarschijnlijk antwoorden: als je op een driewieler zit, welk wiel is dan het belangrijkst?

Je hebt ze alle drie nodig natuurlijk. En ze moeten met elkaar in balans zijn. Om in de beeldspraak te blijven, bij één lek bandje fiets je scheef. De drie genoemde grootheden hebben bovendien talrijke raakvlakken.

De drie grootheden

Technologie en techniek zijn belangrijk. Stel dat er slechts kleine veranderingen en aanpassingen zijn. Dan merk je die niet of ze worden, evenals bij software, beschouwd als een update (bijv. GTA 5.4). Kom je met GTA 6 dan is dat een nieuw spel, maar zal ook de technologie en techniek zijn vernieuwd. Problemen die zijn ontdekt bij GTA 5, en waar jij mogelijk niets van merkte, zijn dan opgelost.

Het verhaal is even belangrijk. Dat gaat bij een videogame verder dan het verhaal van een boek of film. Of beter gezegd, het is veel complexer. Het moet een aantrekkelijk verhaal zijn. Maar bijvoorbeeld de microtransacties moeten er op een natuurlijke wijze in geplaatst kunnen worden. Evenals toekomstige technische en/of marketing aanpassingen, aanvullende verhaallijnen en dergelijke. En bij verhaal horen de stemmen van bijvoorbeeld de Hollywood-acteurs. Hoewel je die stemkeuze ook als onderdeel van de marketing kunt beschouwen.

Marketing is het derde belangrijke wiel. Promotie en logistiek, waardoor bij GTA 5 de eerste dag al 800 miljoen dollar werd omgezet, zijn daarvan slechts een onderdeel. Doorrekenen van het gebruik van microtransacties hoort erbij, evenals het beslissen over een release van GTA6 rondom de releasedatum van de Playstation 5.

De drie grootheden kunnen onderscheidend worden benoemd. Maar in de praktijk grijpen ze in elkaar. Als de verhaalschrijver iets bedenkt moet het technisch kunnen. Creatieve nieuwe technische mogelijkheden passen wellicht niet in de microtransactie-keuze van marketing. En zo zijn er meer raakvlakken. Natuurlijk is het concept niets nieuws , ook betaalde in-game lootboxes komen we al jaren tegen.

Werken aan GTA 6

Eerst even iets over het werken aan GTA 6. Of eigenlijk de vraag, is er direct na de release van GTA 5 begonnen aan GTA 6? Het antwoord is, nee en toch ook een beetje. Het is namelijk legitiem direct een nieuw project te starten. Maar in de praktijk is dat meestal een geleidelijke stap.

Na een release is een deel van de aandacht gericht op fouten, verbeteringen en dergelijke. Die komen in updates, die dus nog onderdeel zijn van het GTA 5-project. Verbeteringen vereisen soms ingrijpende technische oplossingen, die ook nieuwe mogelijkheden bieden. Wellicht krijgt de verhaalschrijver interessante ideeën door het lezen van gebruikersreacties op forums, maar die verdergaan dan het bestaande spel en dus niet in het bestaande spel kunnen worden verwerkt.

Geleidelijk begint de gedachte aan een nieuwe spel te kriebelen. Het komt af en toe ter sprake tijdens vergaderingen. Achteraf kan vrijwel niemand het punt aanwijzen dat er aan dat nieuwe spel werd begonnen. Dat kan alleen de afdeling PR, onderdeel van de marketing. Die roept dat het op dag X was en verzint er een leuk verhaal bij voor de media.

Organisatie van de productie

Een probleem bij het vaststellen van een datum voor het op de markt brengen van GTA 6 is inmiddels ook de organisatie. Dat is niet alleen jammer voor spelers en de media. Ook voor Rockstar Games zelf is dat een probleem. Het is een van de redenen dat ze zich in nevelen hullen over nieuwigheden en nu bijvoorbeeld over het uitbrengen van GTA 6. De organisatie van een spel als GTA 6 is dus slechts een deel van die terughoudendheid in het geven van informatie, maar wel een interessante.

Grand Theft Auto, zeg maar GTA 1, werd in iets meer dan een jaar gemaakt door een klein team en voor een relatief gering bedrag. De productiekosten bij GTA 5 zijn geschat op 500 miljoen dollar. En er werkten ruim 1000 mensen in de verschillende studio’s van Rockstar Games. Daarnaast waren er allerlei mensen tijdelijk bij de productie betrokken, zoals de ingehuurde acteurs, advocaten en anderen.

Kleinigheden met grote gevolgen

Een schijnbaar klein onderdeel kan dan al tot grote vertraging leiden. We hebben het dan niet over een microscopisch klein virus. Maar bijvoorbeeld over een overeenkomst met de vakbond van stemauteurs. Bij GTA 1 deed wellicht Brian Lawson, een van de schrijvers, of Stephen Banks, een van de programmeurs, een stem.

Dat kan niet meer bij een spel met een steeds hogere kwaliteitsnorm. Dus worden Hollywood filmacteurs ingeschakeld. Niet de allerduurste natuurlijk, hoewel dat in de toekomst best een optie kan zijn, maar wel ervaren en bekende filmacteurs. Die zijn vrijwel allemaal verbonden aan SAG-AFTRA, de vakbond van acteurs, dansers, zangers en dergelijke.

Met hen werd onlangs een aangepaste afspraak gemaakt voor het werk aan videospellen. Voorheen werd het werk daarvoor gelijkgesteld met filmwerk. Komt zo’n afspraak er niet, dan kan dat voor oponthoud zorgen. Dezelfde organisatie waakt overigens ook over het misbruik van portretrecht. Daarover voerde bijvoorbeeld actrice Lindsay Lohan vanaf 2014 een rechtszaak met de makers van GTA 5. Mede die zaak leidde in 2019 tot een mogelijke wetswijziging met gevolgen voor uitgevers van videospellen.

Release GTA 6

Een releasedatum van GTA6 is door Rockstar Games dus niet bekend gemaakt. Officieel is er niet eens sprake van een GTA6. Maar het blijft leuk erover te speculeren. En dat gebeurt veel, onder andere op forums. Op de vele berichten daar zijn meerdere uitspraken hierboven gebaseerd. Ja, ook in de bovenste zeven alinea’s.

Een veel aangehaalde bron van speculatie is een verslag op Kataku, een website over videospellen. Het verslag verhaalt over hun onderzoek naar de werkomstandigheden bij Rockstar Games en de verbetering daarvan. De verwijzingen naar GTA6, die GTA-enthousiastelingen daarin denken te zien, kunnen echter evengoed extra’s zijn voor GTA5, algemene experimenten en dergelijke.

De Reddit-lijst

Interessanter is een bericht op Reddit, de Amerikaanse sociale nieuwswebsite. Daar berichtte iemand onder de naam JackOLantern1982 een lijst met GTA 6 leaks.

Niemand weet wie die JackOLantern1982 is. Het kan een productiemedewerker zijn, die dan ongetwijfeld een geheimhoudingsverklaring tekende. Maar hij (of zij) kan, om welke reden dan ook, informatie hebben gelekt. Maar het kan ook een broer zijn, die de klok heeft horen luiden. Hoe dan ook de gepubliceerde lijst is voeding genoeg om op voort te fantaseren.

Meer informatie:

  • Voor bovenstaande is gebruik gemaakt van websites, forums, boeken en gepubliceerde interviews met medewerkers van Rockstar Games.
  • Een interessant boek over de beginjaren is ‘Jacked, The Outlaw Story of Grand Theft Auto’ uit 2012 van David Kushner. Kushner deed vanaf het begin uitgebreid onderzoek. Zijn boek verhaalt over de beginjaren van GTA.
  • Vanaf donderdag 14 mei j.l. was GTA5 Online een week gratis te downloaden bij de Epic Games Store. Als snel liepen de servers bij Rockstar vast. De PR-afdeling van Rockstart meldt, ‘’we werken hard om dit probleem op te lossen’. Techneuten en ontwikkelaars zijn dan al lang aan de slag en wellicht testen ze nieuwe software. Enkele fans zien in de gratis actie echter het voor GTA 6 testen van nieuwe servertechniek bij de verwerking in korte tijd van grote aantallen spelers.
  • Het steeds grotere aantal spelers is nodig om de hogere productiekosten te verantwoorden. Hoewel Rockstar daarover geen hele grote zorgen zal hebben. GTA 4 leverde al een goede bruto winst op de investering (verkoopopbrengst min productiekosten). GTA 5 en GTA Online deden het nog veel beter. En breakeven (verkoopopbrengst = productiekosten) was bij beide producten in de eerste week al ruim bereikt. GTA 4 had 310 miljoen dollar omzet op eerste dag en ruim 500 miljoen in eerste week. En GTA 5 haalde wereldwijd de eerste dag een omzet van 800 miljoen dollar en in de eerste drie dagen samen meer dan 1 miljard. De teller voor GTA5 staat nu op ongeveer op 7 miljard dollar omzet.
  • Bij het uitbrengen van GTA 4 verdubbelde de verkoop van PS3. Een samenwerking of afspraken met Sony over de release van GTA 6 en PS5 ligt volgens sommige speculanten voor de hand.
  • Een klein beetje inzicht in de enorme organisatie rond GTA 5 krijg je met de lijst van betrokken stemacteurs en de belangrijkste schrijvers.
  • Lindsay Lohan claimde in 2014 (pdf) dat Rockstar Games (Take-Two Interactive Software) haar portretrecht schond bij twee onderdelen in GTA 5.  Dat zou zijn gebeurd bij de “Stop and Frisk” en de “Beach Weather” afbeelding in het spel. De afbeeldingen zijn ook in diverse promotionele uitingen gebruikt. Ze verloor de rechtszaak uiteindelijk, na meerdere hogere beroepen, in 2019. Maar het hof gaf wel aan dat in soortgelijke gevallen portretrecht een rol speelt.
  • Een lijst van JackOLantern1982 en anderen met ‘betrouwbare’ informatie over GTA 6 (pdf)
Delen: