Ontwikkelaar 4ThePlayer komt in steeds meer Nederlandse online casino’s voor. Na de oprichting in 2018 heeft het bedrijf in korte tijd indruk gemaakt, waarbij de ervaring van de oprichters ongetwijfeld heeft meegewerkt. Online Casino Ground sprak met Henry McLean, een van de mede-oprichters en CMO van 4ThePlayer.
Als bedrijf is 4ThePlayer vrij nieuw, maar onze oprichters hebben stuk voor stuk heel veel ervaring – en dat zie je terug in onze spellen. We zijn niet alleen experts, maar ook liefhebbers en spelers, dus weten we wat er nodig is om een goed spel te maken.
Zoals onze naam al zegt, zijn we echt gericht op de spelers. Bij het ontwerpen van het spel staat de beleving van spelers centraal. We gaan voor vermaak; het spelen van onze games moet echt leuk zijn.
Dat lijkt aan te slaan, want we zijn pas vier jaar actief en hebben al een aantal vakprijzen gewonnen voor innovatie, groei en vormgeving.
We kiezen de casino’s niet zelf uit. We bieden onze games aan en dan is het aan de casino’s om te beslissen of die spellen in hun aanbod passen. Voorlopig gaat dat goed, we zien onze spellen terug in allerlei casino’s wereldwijd.
Goed gezien! Ja, we hebben inderdaad bedacht dat het leuk is om iedere titel met een getal te laten beginnen. Dat komt puur doordat we dingen iets anders wilden aanpakken en dat getal helpt spelers om onze spellen te herkennen. Tegelijkertijd maakt dit het ook een stuk lastiger om goede namen te bedenken.
Het ontwikkelproces is een heel creatief proces waarbij het hele team betrokken is. Er zijn nogal wat ideeën gesneuveld omdat spelers nog niet klaar zijn voor zoveel innovatie.
Dankjewel! En we zijn zelf echt trots op onze vormgeving en het visuele deel van de spellen. Met 9K Kong in Vegas wilden we ook echt een schitterend spel neerzetten dat echt op zou vallen. En volgens mij is dat helemaal gelukt, want Las Vegas wordt mooi in beeld gebracht, Kong komt echt tot leven, Elvis komt als een T-Rex voorbij en we hebben flamingo’s op het podium – hoe kun je dat niet waarderen?
Maar eigenlijk zat er geen verschil in hoe we dit spel hebben aangepakt. Al onze spellen hebben hetzelfde creatieve proces, waarbij we heel veel discussiëren. Ik denk dat dit spel gewoon een snaar heeft geraakt bij spelers die veel van hetzelfde tegenkwamen en hier iets nieuws zagen.
We zijn een kleine studio, dus we maken zo’n tien spellen per jaar. Dus totaal anders dan de grotere ontwikkelaars die een soort lopende band van spellen hebben. We geven games niet zomaar uit om maar iets te maken. Ieder spel is echt uniek, innovatief en voegt echt iets toe aan het aanbod voor spelers in online casino’s.
Daarmee is het ook een heel creatief proces waarbij het hele team betrokken is. We gebruiken een puntensysteem voor feedback op de verschillende aspecten van het spel en nemen dat als uitgangspunt. Er zijn nogal wat ideeën gesneuveld omdat spelers nog niet klaar zijn voor zoveel innovatie. We werken altijd vooruit, ook omdat casino’s zelf vaak maar drie maanden vooruit denken.
Ik ben trots op ieder spel in onze catalogus, maar als ik vandaag moet kiezen, ga ik voor 5K Gold Mine Dream Drop, dat binnenkort wordt uitgebracht. Dit is de ideale combinatie van vermaak en innovatie, met een soort bordspel rondom de rollen waarbij de speler een karretje langs prijzen laat rijden.
Daarbij hebben we ook de Dream Drop van Relax Gaming erin verwerkt. Ik weet dat een Nederlandse speler laatst een jackpot van € 1,8 miljoen heeft weten te pakken met Snake Arena Dream Drop, dus ik hoop dat dit succes zich herhaalt met ons spel!
Zelf zien hoe de games van 4ThePlayer zich onderscheiden? Kies dan een van de games van deze provider in ons spellenoverzicht.