Is online gokken legaal?

De legalisering van online gokken is al jaren een belangrijk onderwerp. De belangrijkste ontwikkelingen sinds 2012 en wat het gedoogbeleid qua online gokken inhoudt.

Inhoudsopgave


Ontwikkelingen legalisering online gokken

Met een voorhoede van VVD leek er schot te komen in het verwerkelijken van de legalisering en regulering van online kansspelen. De verwachtingen over de snelheid van dit proces, waren duidelijk te hoog gespannen toen men jaren geleden met de eerste plannen kwam. Verwacht wordt dat het op zijn vroegst medio 2019 zover is. Via deze pagina houden we je onder andere op de hoogte van de stroperige ontwikkelingen hierin. Online gokken is erg populair in Nederland en in de praktijk is online gokken gedoogd. Momenteel gokken in Nederland jaarlijks zo’n 500.000 tot 1.000.000 mensen online. De ramingen van het aantal lopen sterk uiteen. Met name wedden is populair. Ook op poker en spellen in een online casino of bingo hal wordt veel gegokt.


Praktijk & gedoogbeleid


Momenteel is het de toestand dat online gokbedrijven zich vestigen in verre oorden. Landen als Malta, Cyprus en Gibraltar zijn erg populair. Hiermee vallen zij onder de lokale wetgeving met betrekking tot online gokken.In “de volksmond” is internet gokken momenteel illegaal, maar als we wat verder nadenken is het de vraag of dit wel het geval is. Juridisch gezien zijn in het buitenland gevestigde gokbedrijven als Oranje Casino en Jackpot City Casino “lastig aan te pakken”. Er zijn bijvoorbeeld lokaal populaire betaalmethoden geïntegreerd (iDEAL) en hun helpdesk is soms in het Nederlands. Er valt echter nooit te controleren of een online gokker zich op het moment van gokken zich daadwerkelijk in Nederland bevindt. Als de internet-gokker aan het spelen is vanuit een ander land, dan doet hij niets in illegale zin volgens de Nederlandse wet. Ook al gokt hij wel vanuit Nederland; het is bijna onmogelijk dit aan te tonen.

Hiernaast is er nog een kwestie qua legaliteit. Aangezien er sprake is van wetgeving van twee landen en internet een grensoverschrijdend karakter heeft is het juridisch gezien een vrij onontgonnen gebied. Door beide punten en het staatsmonopolie op gokken (Holland Casino, Staatsloterij, Lotto, Toto), heeft de Nederlandse overheid weinig noodzaak gevoeld constructief beleid te voeren. Dit getuigt van beperkte visie want er is geen enkel Nederlands toezicht of richtlijn m.b.t. gokverslaving. Daarnaast is de staat vele honderden miljoenen kansspelbelasting misgelopen door gebrek aan wettelijke integratie van online gokbedrijven! Geld dat nu rechtstreeks naar landen als Malta en Cyprus gaat.

Zoals blijkt uit voorgaande is Online Casino Ground absoluut voorstander van het legaliseren en verstandig reguleren van online gokken. We zien voordelen betreffende gokverslaving problematiek, een economische impuls en vooral veel staatsinkomsten door belastingen.


Belangrijke ontwikkelingen in 2012:

-Oprichting van lobby vereniging STIOG met oud VVD-politicus Robin Linschoten.
-Zowel PVDA als VVD zijn voorstander van legalisering online gokken.
-De Kansspelautoriteit is opgericht en begonnen met het uitvoeren van haar taken.

-De regulering en dus het legaal maken van online gokken wordt ook door het nieuwe kabinet met VVD en PVDA tot doel gesteld. In 2015 moet online gokken volledig geïntegreerd zijn in de Nederlandse wetgeving.

Belangrijke ontwikkelingen in 2013:

-Kansspelautoriteit dwingt af dat voorheen Nederlandstalige goksites nu in het Engels naar buiten treden. In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden is Oranje Casino zelfs enkel in het Engels. Willen online casino’s dus kans maken op een vergunning in Nederland t.z.t. dan moeten ze zich dus in het Engels presenteren. Ongeacht of de naam van het casino Nederlands aandoet.

Kansspelautoriteit bekeurt online casino met maar liefst 100.000 euro. Lees het artikeltje in Het Parool.

SBS 6 wil een gokzender beginnen. PVDA maar ook andere partijen vinden dit een slecht plan. De nieuwe wetgeving omtrent online gokken zal hierdoor mogelijk verdere regulering krijgen wat betreft mediagebruik ter promotie van kansspelen.

Holland Casino is begonnen met het opzetten van een online casino op basis van Playtech software. Een bedrijf met een dergelijke statuur is kennelijk overtuigd dat de nieuwe wetgeving aangaande internet kansspelen ingevoerd gaat worden.


Belangrijke ontwikkelingen in 2014:

-De Staatsloterij en de Lotto kondigen een mogelijke fusie aan. Mede gemotiveerd door de verwachte toename aan concurrentie als de markt voor (online) gokken veel opener wordt. Een ander geluid dus dat de waarschijnlijkheid van invoering liberaler gokbeleid in 2015 en 2016 onderschrijft.

-De site casino.com ontving van de Kansspelautoriteit een boete van €150.000. Onder meer door het gebruik van de Nederlandse taal op de site.

-Een online casino groep die al vele jaren actief was op de Nederlandse markt is overgenomen door Betsson. Het betreft onder andere de merken Kroon Casino en Oranje Casino. Er is een bedrag van €130 miljoen mee gemoeid. Een dergelijk bedrag is ongekend en het impliceert een groot vertrouwen van Betsson in het verkrijgen van licenties in 2015-2016 voor beide internet casino’s. Lees hier het bericht in De Telegraaf. Dat de voorgenomen legalisering van online kansspelen zich definitief doorzet lijkt hiermee waarschijnlijker.


Belangrijke ontwikkelingen in 2015:

-Volgens een wetsvoorstel van staatssecretaris Teeven zou men vanaf 1 januari 2015 legaal online kunnen gokken. De huidige wet op kansspelen, die op 10 december 1964 ingevoerd werd, zou door de nieuwe wetgeving ‘Kansspelen op afstand’ vervangen worden. Het kabinet staat positief tegenover dit wetsvoorstel maar heeft nog geen tijd gehad om dit door de Tweede Kamer te laten passeren. Zoals het er nu naar uitziet wordt dit wetsvoorstel eind januari in de Tweede Kamer besproken.

De bestaande wetgeving biedt geen voorzieningen voor het digitale tijdperk waar wij nu in leven. Nog steeds is het aanbieden van kansspelen illegaal als men niet over de nodige vergunning beschikt. Door het gebrek aan legale Nederlandse online kansspelen, zijn veel spelers aangewezen op het illegale aanbod waarop geen toezicht mogelijk is. Teeven wil met de nieuwe wet Kansspelen op afstand voor zorgen dat de Nederlandse online gokmarkt gereguleerd gaat worden zodat toezicht door de overheid mogelijk is. Omdat het kabinet geen mogelijkheden heeft gehad om dit nieuwe wetsvoorstel te bespreken, is de invoering van de nieuwe wetgeving uitgesteld.

Gokzuilen in de horeca

-Uit controles van horecazaken is verschillende gemeenten heeft de Kansspelautoriteit de conclusie getrokken dat het illegaal gokken in deze sector zeer populair is. Bij de controles bleek dat bij vrijwel alle horecagelegenheden de zogenaamde ‘gokzuilen’ werden aangetroffen. Bij het illegaal gokken op sportwedstrijden via deze gokzuil wordt jaarlijks voor tientallen miljoenen omgezet. Zo werden in Ede onlangs nog drie horecagelegenheden gesloten omdat zij hun klanten illegaal op deze gokzuilen liet spelen.

De gokzuilen worden door de exploitanten van de horecagelegenheden steeds beter verborgen. Zo bleek een eenvoudige laptop, met daarop het Google zoekscherm, door het invoeren van een bepaalde code te transformeren in een gokzuil waarop direct gespeeld kon worden. De hoogste omzet die genoteerd werd bedroeg 50.000 Euro in een periode van 6 weken. De eigenaren van de horecagelegenheden ontvangen hiervoor een ruime provisie. De Kansspelautoriteit heeft te weinig capaciteit om deze vorm van illegaal gokken doeltreffend aan te pakken. Om deze reden wordt van de gemeenten geëist dat zij hun horecagelegenheden meer intensief en nauwkeuriger gaan controleren.

ComeOn Europe

-Op 30 januari 2015 maakte de overheid bekend dat de Kansspelautoriteit een geldboete van € 180.000 had opgelegd aan de online gaming-exploitant ComeOn Europe Ltd. Het bedrijf had zich op Nederlandse online consumenten gericht zonder dat het beschikte over de nodige licenties. De Kansspelautoriteit was van mening dat de ComeOn-website gericht was op potentiële gokkers in Nederland.

Niet alleen de Nederlandse vlag werd prominent op de website getoond, ook werd er een live chat service aangeboden in het Nederlands. Ondanks eerdere waarschuwingen van de Kansspelautoriteit aan het adres van ComeOn Europe Ltd, heeft het bedrijf zijn website niet aangepast in overeenstemming met de Nederlandse regelgeving. Het bedrijf had echter wel toezeggingen gedaan om de gevraagde wijzigingen op de website aan te brengen. ComeOn Europe Ltd is niet het enige bedrijf dat door de Kansspelautoriteit beboet is. In december 2014 had de kansspelautoriteit het bedrijf Imperial E-Club Limited met € 200.000 beboet omdat het illegale online kansspelen aanbiedt aan Nederlandse consumenten. Het bedrijf is de exploitant achter sites zoals TitanPoker, TitanBet, VegasRed, Europa Casino, Casino Tropez en Casino Bellini.

Intentieverklaring

-Alhoewel de Kansspelautoriteit druk bezig is met het waarschuwen en het opleggen van boetes aan illegale aanbieders van online kansspelen, maakt de Kansspelautoriteit zich ook op voor de invoering van de nieuwe wetgeving gericht op de online kansspelen. Ondanks dat de nieuwe wet ‘Kansspelen op afstand’ nog moet worden aangenomen in politiek Den Haag, heeft het bedrijf eind januari wel een intentieverklaring ondertekend. In deze intentieverklaring wordt de intentie uitgesproken om een werkrelatie te vormen met de Alderney Gambling Control Commission (AGCC). Vooral het gebrek aan ervaring op het gebied van online kansspelen bij de Kansspelautoriteit moet hierbij ingevuld worden door de kennis en speciale vaardigheden van de Alderney Gambling Control Commission. Eind 2014 kondigde de Kansspelautoriteit al aan dat zij een bilaterale overeenkomst hadden gesloten met de Maltese Lotteries and Gaming Authority (LGA). De samenwerking met deze twee instellingen ziet de Kansspelautoriteit als een belangrijke stap in de richting van de ontwikkeling en uitwisseling van gemeenschappelijke belangen en regelgevende praktijken.

Misleidende reclame van de Staatsloterij

-Begin februari bleek dat de Staatsloterij misleidende reclame had gebruikt om consumenten aan te zetten om deel te nemen aan de loterij. Een rechter had bepaald dat de Staatsloterij misleidend is geweest in haar reclame-uitingen. Het bleek dat de niet verkochte loten gewoon deel uit maakten in het resultaat van de maandelijkse trekking van de loterij. Hierdoor viel een bepaald deel van het prijzengeld op de niet verkochte staatsloten. In de hoop op compensatie voor deze misleidende reclame hadden honderdduizend mensen zich aangemeld bij de stichting Loterijverlies. Helaas bleek dat deze stichting stilzwijgend de financiële bijdrage, die aan deelnemers werd gevraagd, flink had verhoogd. Direct nadat dit feit gepubliceerd werd, draaide de stichting Loterijverlies deze stilgezwegen verhoging terug. Om de hoge kosten van de claim tegen de Staatsloterij te compenseren werd wel een bijdrage van een kleine 10 Euro gevraagd van iedere deelnemer. Onduidelijk hierin is waaruit die betreffende kosten bestaan.

Ook de intentie van het op het kanaaleiland Guernsey claimstichting is discutabel. Zo bleek de stichting de belangrijkste regels van de Claimcode voor consumentenorganisaties regelmatig te overtreden. Ook de algemene voorwaarden van de stichting Loterijverlies bevatten enkele bedenkelijke items. Zo kan de claimstichting zelf bepalen of zij akkoord gaat met een schikkingsvoorstel van de Staatsloterij. Het feit dat de deelnemers hiermee afzien van hun rechten is wel heel bedenkelijk. Het is nog maar de vraag of de Staatsloterij de deelnemers gaat compenseren omdat de rechter niet heeft kunnen bepalen dat deze deelnemers schade hebben geleden door deze misleidende reclame.

Europese gokmaffia

-Op 16 februari werd tijdens een grootscheepse internationale politieactie een vermeend kopstuk en een tweetal handlangers van de Europese gokmaffia opgepakt. De Hagenaar Danny van ’t H., die op Cyprus zijn bedrijf heeft gevestigd, wordt verdacht van het aanbieden van illegale sportweddenschappen en het witwassen van de winsten. Bij de invallen, die in tal van landen plaatsvond, werden aanzienlijk grote bedragen, kostbare juwelen en peperdure auto’s in beslag genomen. Ook heeft het Openbaar Ministerie beslag laten leggen op onroerend goed van de Haagse Danny. Danny van ‘t H. kwam in het vizier bij Justitie nadat eerder de Noordwijker Paul R. werd opgepakt op verdenking van soortgelijke criminele activiteiten en van matchfixing. Uit onderzoek van de bewijzen bleek dat Paul R. en Danny van ‘t H. nauw samen werkten. Volgens de advocaat van Haagse Danny, moeten nu andere buitenlandse aanbieders van online kansspelen strafrechtelijke vervolging door de Nederlandse overheid vrezen.

“Anders maakt het Openbaar Ministerie zich duidelijk
schuldig aan willekeur.”

Ook voor de Nederlandse online gokkers kan dit justitiële onderzoek grote gevolgen hebben. De naar schatting 800.000 landgenoten, die wel een illegaal online gokken, overtreden bewust of onbewust de wet op de kansspelbelasting. Omdat de vele illegale goksites geen belasting inhouden moeten de deelnemer hun winsten namelijk verplicht opgeven aan de belastingdienst. Het feit dat zij hiermee bevestigen dat zij zich bezig houden met illegaal gokken, weerhoud hen om deze winsten op te geven aan de fiscus.

Poker en de belastingplicht

-Begin maart oordeelde de Hoge Raad dat het spelen van online poker binnen de Europese Gemeenschap vrijgesteld is van belasting. Wanneer een aanbieder van online kansspel gevestigd is in de Europese Unie, zijn de spelers van online poker niet belastingplichtig. Volgens de Hoge Raad worden binnenlandse en buitenlandse internetkansspelen ongelijk behandeld als Nederlandse spelers zelf kansspelbelasting moeten betalen. Hiernaast bestaat er een ander belastingtarief voor buitenlandse gokwinsten ten opzichte van binnenlandse gokwinsten.

Bij buitenlandse gokwinsten wordt namelijk belasting geheven over de winst van de speler minus de inleg. In Nederland zelf wordt weer gerekend met de positieve opbrengst per maand van de speler. Het benadelen van buitenlandse aanbieders belemmerd het vrije verkeer van diensten, aldus de Hoge Raad. Het opmerkelijk aan deze zaak is echter wel dat er wordt gesproken over binnenlandse en buitenlandse aanbieders van online kansspelen. Volgens de huidige Wet op de kansspelen kunnen namelijk geen vergunningen worden verstrekt aan Nederlandse aanbieders van online kansspelen. Derhalve valt iedere Nederlandse aanbieder van online kansspelen als illegaal aan te merken.

Gokverslaafde eist vergoeding van Unibet

-Onlangs deed een rechter uitspraak in een rechtszaak tussen een eiser, deelnemer van de online kansspelen van Unibet, en de gedaagde Unibet zelf. Begin 2012 had de eiser namelijk bijna 180.000 Euro vergokt via de website van Unibet. Op gegeven moment werd de eiser zelfs opgenomen op de afdeling Intensive Care van de kliniek van Verslavingszorg Noord Nederland. Op de website van Unibet wordt de gebruiker uitgebreid gewaarschuwd voor gokverslaving en de persoonlijke gevolgen hiervan. Ook biedt Unibet een aantal tools aan waarmee de gebruiker zichzelf kan limiteren qua hoogte van de inzet of het deelnemen aan online kansspelen.

Omdat Unibet niet beschikt over de noodzakelijke vergunning onder de Wet op de Kansspelen, is de overeenkomst tussen de eiser en Unibet vernietigbaar. Hiernaast had Unibet zich onttrokken van haar zorgplicht omdat Unibet niet voldoende actief heeft gereageerd op signalen dat eiser leed aan een gokverslaving. Ondanks dat Unibet verklaard te werken onder de Maltese regelgeving, was de rechter van mening oordeel dat Nederlands recht van toepassing is. Unibet heeft zich met Nederlandstalige reclame, een Nederlands sprekende klantenservice, een Nederlandse bankrekening volgens de rechter wel degelijk op de Nederlandse consument gericht. Om deze reden valt Unibet onder de Nederlandse vergunningplicht onder de Wet op de Kansspelen en is de overeenkomst tussen de eiser en Unibet vernietigbaar. Echter geeft de rechtbank ook aan dat de Hoge Raad eerder heeft geoordeeld dat maatschappelijke ontwikkelingen ertoe geleid hebben dat bepaalde gedraging (Ook al zijn deze illegaal) in brede lagen van de samenleving, niet meer als maatschappelijk onwenselijk, illegaal of strafbaar worden aangemerkt en derhalve door de Nederlandse overheid worden gedoogd.

Met andere woorden, de Nederlandse overheid voert een duidelijk gedoogbeleid voor buitenlandse aanbieders van online kansspelen. Het online gokken wordt door deze uitspraak niet meer als onwenselijk, illegaal of strafbaar aangemerkt.

Volgens lobby-organisatie voor online kansspelen Speel Verantwoord, is online gokken middels Nederlandse licenties waarschijnlijk gerealiseerd medio 2017.

 

Lobby-organisaties van fysieke casino’s zijn het niet eens met het mogelijk lagere belastingtarief voor online kansspelen.

 

Modernisering van het kansspelbeleid

-Door middel van een publicatie op 2 april 2015 op de website van de Rijksoverheid geeft Staatssecretaris Dijkhoff duidelijk aan dat hij de modernisering van het kansspelbeleid door wil zetten. Zijn wetsvoorstel voor de nieuwe wet Kansspelen op afstand wordt dan ook breed gedragen door de meeste fracties in de Tweede Kamer. De twee primaire doelstellingen wat Dijkhoff met deze wet wil bewerkstelligen is het tegengegaan van illegaal gokken en het voorkomen van kansspelverslaving. Omdat gebleken is dat bijna een miljoen Nederlanders al deelnemen aan (illegale) online kansspelen is het reguleren en moderniseren van deze kansspelen op afstand is essentieel.

Het handhaven van de bestaande regeling is in feite onmogelijk omdat de huidige wetgeving hier niet in voorziet en dat de meeste aanbieders van online kansspelen grensoverschrijdend werken. Door deze stap hoopt de Nederlandse overheid dat er een aansluiting kan worden gevonden bij de andere Europese markten waar deze regulering al heeft plaatsgevonden. Volgens Dijkhoff zijn er genoeg geschikte en betrouwbare aanbieders van online kansspelen op de markt die voldoende ervaring en kennis hebben op het gebied van kansspelverslaving. Deze selecte groep van aanbieders heeft al eerder aangegeven dat zij zich willen conformeren aan de nieuwe Nederlandse regelgeving.

Volgens de nieuwe wet Kansspelen op afstand hebben deze aanbieders te voldoen aan een zorgplicht die in Europa uniek is. Zij moeten de betreffende online speler goed informeren, inzage geven in diens speelgedrag en indien nodig ingrijpen als het speelgedrag risicovol is. Tot slot geeft Dijkhoff ook duidelijk aan dat online aanbieders, die al eerder beboet waren door de kansspelautoriteit, per definitie als onbetrouwbaar worden geacht en niet in aanmerking kunnen komen voor een Nederlandse vergunning.

Illegale gokpraktijken Amsterdam

-Op 19 april werd duidelijk dat in de omgeving van de Javastraat in Amsterdam verschillende koffiehuizen en een kledingwinkel hun activiteiten hebben moeten beëindigen. Na een gezamenlijke inval van de politie en de Kansspelautoriteit is gebleken dat deze bedrijven zich schuldig hebben gemaakt aan illegale gokpraktijken. Al tientallen jaren lang voeren de nationale en lokale overheden een verbeten en wisselende strijd tegen de illegale gokpraktijken en de drugshandel.

Volgens de autoriteiten veroorzaken criminelen en randgroepjongeren ernstige overlast en worden omwonenden bedreigd. De exploitant van de zaak en zijn of haar personeelsleden fungeren als bookmaker voor de online kansspelen die via een Duits goksyndicaat op lokale basis werd aangeboden. Op maandelijkse basis wordt er ongeveer 30.000 Euro omgezet bij deze illegale gokpraktijken. De betreffende exploitant ontvangt hiervoor van het Duitse goksyndicaat een commissie die kan oplopen tot enkele duizenden Euro’s per maand. Op geregelde basis kwamen de medewerkers van de opsporingsdiensten in deze dubieuze zaken bekende gezichten tegen. Na een inval verhuisde de clientèle van de ene naar de andere schimmige zaak.

Uitspraak geldeiser Unibet

-Door de uitspraak van de rechter in de Unibet zaak zijn de aankomende hervormingen van de Nederlandse markt voor online kansspelen onder druk komen te staan. De rechter concludeerde dat exploitanten van illegale online kansspelen geen verantwoordelijkheid hebben om de verliezen van online spelers terug te betalen. De eiser in deze zaak, een gedupeerde en verliezende online gokker, had aangevoerd dat het online gokken in Nederland niet legaal is en dat zijn geld derhalve illegaal was ingenomen door de aanbieder van het online kansspel.

Jaap Dijkhoff, de staatssecretaris voor Justitie en Veiligheid, ontkende stellig dat deze uitspraak invloed had op zijn poging om de online gokmarkt te liberaliseren. Volgens hem had de uitspraak alleen betrekking op de juridische verhouding tussen de aanbieder van online kansspelen en de consument. De strafrechtelijke en administratieve verboden zijn in Nederland gewoon van toepassing waardoor aanbieders van online kansspelen zich niet mogen richten op de Nederlandse consument. Zodra de aanbieder de regels overtreed zal de Kansspelautoriteit handhavend optreden.

Als een aanbieder wordt beboet, wordt deze door de Nederlandse overheid direct als onbetrouwbaar gezien. Het verkrijgen van een licentie voor de Nederlandse online markt voor kansspelen zal voor deze aanbieders onmogelijk worden. De verwachting is dat de meeste aanbieders hun kruit liever droog houden zodat zij in de toekomst een aanvraag kunnen doen voor een licentie onder de nieuwe wet Kansspelen op afstand.

Man verloot villa via loterij

-De bouwkundig adviseur Ruud Bakker had zijn villa met zwembad in Winterswijk al enkele jaren te koop staan. Door de crisis op de huizenmarkt was het animo onder potentiële kopers zeer gering en besloot Bakker zijn kostbare villa via een loterij te verloten. Bakker verkocht hiervoor 60.000 loten van ieder 50 euro per stuk waarbij de kans werd geboden om de kapitale villa en een ruim verbouwingsbudget te winnen. Toen dit vermetele plan van Bakker de publiciteit haalde, kreeg de Kansspelautoriteit lucht van deze loterij. Omdat Bakker met zijn loterij de Wet op de Kansspelen overtrad, moest hij per direct zijn loterij beëindigen.

Uiteindelijk werd er geen boete uitgedeeld aan Bakker omdat de loterij nooit heeft plaatsgevonden. De teleurgestelde Bakker liet het er niet bij zitten en eiste via een kort geding, een schadevergoeding van de Kansspelautoriteit. Het het vonnis, dat op 28 april jongstleden bekend werd gemaakt, bleek dat de rechter de Kansspelautoriteit in het gelijk heeft gesteld en dat Bakker geen aanspraak kan doen gelden op een schadevergoeding. De kapitale villa is nog steeds eigendom van Bakker omdat door het gebrek van belangstelling door koper ook een veiling mislukte.

Invoering wet Kansspelen op afstand

-Op 11 mei bericht de Telegraaf dat de Nederlandse exploitanten van speelautomaten een officiële klacht tegen de invoering van de wet Kansspelen op afstand bij de Europese Commissie hebben neergelegd. De basis voor deze officiële klacht is dat de online aanbieders van kansspelen slechts 20 procent kansspelbelasting moeten afdragen terwijl de exploitanten van speelautomaten voor een percentage van 29 procent worden aangeslagen.

Volgens voorzitter Frits Huffnagel, van brancheorganisatie VAN Kansspelen, is dit ongeoorloofde staatssteun aan de aanbieders van online kansspelen. Volgens de Nederlandse overheid kan het tarief van de kansspelbelasting voor aanbieders van online kansspelen niet omhoog omdat hierdoor de consumenten de legale sites zullen mijden. Het verlagen van de kansspelbelasting voor exploitanten van speelautomaten kan niet omlaag omdat de Nederlandse overheid dan tientallen miljoenen aan belastinginkomsten zou mislopen. Als de Europese Commissie inderdaad oordeelt dat er sprake is van ongeoorloofde staatssteun, moeten de consumenten het financiële voordeel aan de schatkist terugbetalen.

In de praktijk zal dit betekenen dat de aanbieders van online kansspelen dan miljoenen euro’s aan kansspelbelasting aan de Nederlandse schatkist moeten afdragen. Zoals we inmiddels gewend zijn van onze Staatssecretaris Dijkhoff, ziet hij de afhandeling van deze klacht door de Europese Commissie met vertrouwen tegemoet.

Regulatie van de wet kansspelen op afstand

-Tijdens een hoorzitting over kansspelen op afstand in mei 2015 laat Sytze Kingma, een deskundige op het gebied van kansspelen, weten dat politiek Den Haag teveel verantwoordelijkheid aan de markt toedicht. Vooral het feit dat de meeste aanbieders van online kansspelen in het buitenland gevestigd zijn, de zeer complexe technologie en de moeilijk te achterhalen locatie van de spelers maakt het dat de online markt moeilijk te reguleren is. De vraag is dan ook of het kabinet deze problematiek duidelijk in beeld heeft gebracht.

De nieuwe regelgeving bevat bijvoorbeeld teveel vraagtekens over het feit hoe het kabinet de online gokkers gaat beschermen. Zo moeten de aanbieders van online kansspelen, in ruil voor een kostbare vergunning, actief aan preventie van gokverslaving werken. Aan de andere kant moeten deze aanbieders onderling ook nog eens concurreren in een zeer agressieve markt.

Kansspelen reguleren

-Eind mei 2015 wordt er een avond seminar over online kansspelen georganiseerd waar verschillende kopstukken van de Nederlandse entertainment sector aan het woord komen. Door de komst van de nieuwe wet Kansspelen op afstand is de markt flink in beweging. Zo laten nieuwe aanbieders zoals TMG en Endemol duidelijk blijken dat zij geïnteresseerd zijn in het organiseren van online kansspelen. Andere aanbieders maken zich weer ernstig zorgen over de regulering van de online kansspelen in een open markt.

Ook maken veel lokale aanbieders zich zorgen over de verhoudingen en de verschillen tussen lokale en internationale aanbieders. Een ander discussiepunt dat duidelijk naar voren komt is de methodiek en de kennis om gokverslaving te herkennen. De conclusie van het avondseminar is dat de lokale aanbieders aanzienlijk moeten investeren in een nieuwe online markt, zware tijden tegemoet gaan in de concurrentiestrijd met grote internationale aanbieders en veel vraagtekens zetten bij de rol van de toezichthouder.

-Een recordboete van €480.000 voor aandeelhoudende bedrijven in het online casino Red Slots. De boete kent meerdere oorzaken, een belangrijke is dat het adverteerde op nadrukkelijk Nederlandse sites als Nu.nl. Het is de vraag of deze boetes werkelijk geïncasseerd zijn.

De urgentie van de vluchtelingencrisis en de terroristische dreigingen vertraagt vermoedelijk de invoering van een Nederlands vergunningensysteem voor online gokken.

-Kansspel lobby-clubs vertragen het proces van legalisatie van online gokken door een gebrek aan consensus. De belangen zijn zeer tegenstrijdig bij partijen als Speel Verantwoord (verschillende online bookmakers en casino’s), STIOG (verschillende online bookmakers en casino’s o.l.v. Robin Linschoten), Het Goede Doelen Platform (onder invloed van Boudewijn Poelmann, aandeelhouder Postcodeloterij), VAN (Frits Huffnagel vertegenwoordigt deze club van de fysieke gokkastenbranche) en AGOG (organisatie ter preventie en behandeling van gokverslaving).

-Op 13 juli 2015 legt de Kansspelcommissie voor de eerste keer in zijn geschiedenis een spelverbod voor onbepaalde duur op aan een 81-jarige vrouw die verslaafd is aan loterijproducten. De vrouw hamsterde krasloten en speelde veelvuldig mee met de trekkingen van de nationale loterijen. Het verzoek voor een spelverbod werd bij de Kansspelcommissie ingediend door haar zoon. Deze zaak geeft de Kansspelautoriteit de aanleiding om te streven naar een daglimiet voor deelname aan loterijen en een verplichte registratie van de goklustige spelers.

Groei van de markt

-Een marktonderzoek op het gebied van iGaming concludeert dat, ondanks de restricties die opgelegd zijn door de overheid, de Nederlandse markt voor online kansspelen explosief groeit. Vooral de traditionele casinospelen, zoals poker, roulette en de gokkasten, doen het zeer goed in Nederland. Maar ook de markt voor online sports betting, bingo en loterijen doet het zeer goed. Door het illegale karakter blijft het moeilijk om de omvang van de Nederlandse online gokmarkt te berekenen. Schattingen van het bruto spelresultaat lopen uiteen van 140 tot 800 miljoen Euro per jaar. Op basis van deze ‘berekende inschatting’ is Nederland volgens onderzoeksbureau H2 Gambling Capital uitgegroeid tot de zevende goknatie van Europa.

Toezicht op de kansspelen

-In verband met de vele discussies over het online gokken publiceert de Nederlandse overheid de folder ‘Kun je als Nederlandse consument veilig online gokken?’. De Kansspelautoriteit laat in deze folder duidelijk blijken dat het aanbieden van een online kansspel nog niet in de Nederlandse wet is geregeld. Hierdoor kan de Nederlandse toezichthouder kan geen toezicht houden op online kansspelen die voornamelijk door buitenlandse partijen worden aangeboden.

De zinsnede ‘Als Nederlandse speler neem je dus op eigen risico deel aan een online kansspel.’, spreekt dan ook boekdelen. De kansspelen die online worden aangeboden worden dan ook als illegaal bestempeld. Artikel 1,c van de Wet op de kansspelen geeft aan dat het verboden is om deel te nemen aan een illegaal kansspel. Omdat de Nederlandse wetgeving niet voorziet in vergunningen voor het organiseren van online kansspelen, zijn deze kansspelen per definitie illegaal. Deelnemers aan een illegaal kansspel kunnen een geldboete krijgen.

Nieuwe initiatieven

-In een nieuwsbericht van 15 september geeft het ministerie van Veiligheid en Justitie aan dat er hard wordt gewerkt aan de versterking van de rechtstaat zodat deze beter kan voldoen aan de veranderende eisen van de digitale samenleving. Om dit te kunnen bewerkstelligen wordt er een budget van 11 miljard Euro beschikbaar gesteld voor het ministerie van Veiligheid en Justitie. Naast belangrijke zaken zoals de nationale veiligheid, immigratie en asielbeleid en de nationale politie, is een deel van dit budget ook gereserveerd voor de Nederlandse markt voor online kansspelen.

Het invoeren van de nieuwe Wet Kansspelen op afstand staat hierin centraal. De planning is dat in 2016 de parlementaire behandeling van de Wet Kansspelen op afstand plaats zal vinden. Het wetsvoorstel zal begin 2016 door de Tweede Kamer behandeld worden. Als alles volgens de planning verloopt zal door het invoeren van deze wet in 2017 ruimte ontstaan voor nieuwe loterij-initiatieven die het maatschappelijk belang centraal stellen.

Fusie Staatsloterij & Lotto

-In oktober 2015 laat de overheid weten dat de Nederlandse Staatsloterij en de Lotto mogen fuseren. Volgens het Ministerie van Financiën moet deze strategische fusie voorkomen dat de twee Nederlandse aanbieders in de nieuwe markt het onderspit moeten delven in de strijd met de internationale concurrenten. In 1996 hadden beide partijen al toestemming voor een fusie gevraagd. Echter door ingrijpen van de Nederlandse Mededingingsautoriteit, werd deze fusie afgeblazen. De Mededingingsautoriteit voorkwam hiermee dat bijna 50 procent van de markt in handen kwam van één partij.

In de huidige markt wagen ongeveer 800.000 Nederlanders wel eens een online gokje bij een buitenlandse aanbieder. Ondanks dat dit illegaal is, voert de toezichthouder (De Kansspelautoriteit) een gedoogbeleid zolang de buitenlandse aanbieders zich maar passief opstellen tegenover Nederlandse spelers. Het totaal van deze aanbieders is samengesteld uit twijfelachtige cowboys tot internationale beursgenoteerde ondernemingen. Sommige van deze internationale aanbieders hebben zelfs in één of meerdere Europese landen een vergunning voor het aanbieden van online kansspelen. Voor deze aanbieders is de stap naar de Nederlandse markt snel gemaakt.

-Bijna 25 jaar na de gedwongen sluiting zal casino Jachtlust in Goor op eind oktober 2015 weer haar deuren weer openen. Na de uitspraak van de Hoge Raad dat Golden Ten een behendigheidsspel is, moest Jachtlust samen met 200 andere casino’s haar deuren sluiten. Eigenaar Gerard Wiggers, één van de bedenkers van het ‘Golden Ten’ spel, heeft de spelregels gewijzigd waardoor het onder de naam ‘Golden Ring’ weer gespeeld mag worden. De belangrijkste wijziging is dat spelers pas mogen inzetten als de bal in het spel is waardoor ‘Golden Ring’ geen kansspel is. De opening van casino Jachtlust heeft echter (nog) geen definitief karakter. Wiggers heeft van de kansspelautoriteit een proefperiode van 6 tot 12 maanden gekregen waarin hij moet bewijzen dat het om een behendigheidsspel gaat.

Jachtlust casino

-Kort na de opening van het Jachtlust casino heeft de Kansspelautoriteit het casino alweer gesloten. Op de ochtend van de officiële opening (30 oktober) heeft de Kansspelautoriteit een inval gedaan en het pand leeggehaald. Volgens de Kansspelautoriteit is ‘Golden Ring’ wel degelijk een kansspel waarvoor geen vergunning is afgegeven. Onder de huidige wetgeving is het ook onmogelijk om een vergunning af te geven. Al eerder had de Kansspelautoriteit aan eigenaar Gerard Wiggers aangegeven dat ‘Golden Ring’ toch als kansspel wordt gezien en dat er wordt afgezien van de proefperiode. Wiggers werd opgedragen om de apparatuur te verwijderen. Echter omdat Wiggers dit weigerde en in hoger beroep wil gaan, heeft de Kansspelautoriteit zelf actie ondernomen. Op basis van deze ontwikkeling kan men nu stellen dat het doek voor casino Jachtlust nu definitief gevallen is.

De Nederlander en haar gokgedrag

-Uit de gegevens van een marktonderzoek van Motivaction in opdracht van Holland Casino, blijkt dat ruim anderhalf miljoen Nederlanders wel eens een online gokje wagen. De gemiddelde Nederlandse online gokker besteedt ongeveer 26 Euro per maand waardoor de online gokmarkt, met een omzet van ongeveer 500 miljoen Euro per jaar, een stuk groter is dan men eerder had aangenomen. Met dit onderzoek wil Holland Casino de overheid motiveren om de online kansspelen te legaliseren. Omdat Holland Casino bijna zeker is van een vergunning onder de nieuwe wet Kansspelen op afstand, zien zij veel mogelijkheden voor het bedrijf.

Fusering Staatsloterij & Sportotalisator

-Na een lang en diepgaand onderzoek geeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) haar definitieve goedkeuring aan de fusie tussen Stichting Exploitatie Nederlandse Staatsloterij en Stichting de Nationale Sporttotalisator. In de praktijk is gebleken dat beide organisaties nauwelijks concurrerend met elkaar zijn. Ieder organisatie bediend een afgebakend marktsegment waarbij de consumenten zeer merktrouw blijken te zijn. Ook door de effectieve regulering rond de kansspelen bestaat er geen kans op het vormen van een monopolie. Na de fusie zullen er twee grote marktpartijen overblijven. De Staatsloterij-Lotto combinatie zal ongeveer de helft van de markt bedienen met de Eurojackpot, Krasloten, de Lotto, Lucky Day, het Miljoenenspel, de Staatsloterij en de Toto. De tweede grote speler is de Goede Doelenloterij die met de Postcodeloterij en de Vriendenloterij bijna de andere helft van de markt bediend. De fusie kan pas officieel worden als de Tweede Kamer haar toestemming hieraan verleend.

Nederlandse criminele circuit

-Volgens een onderzoek, in opdracht van de Kansspelautoriteit, staan er in Nederland werkelijk honderden illegale gokzuilen waarop illegaal sportweddenschappen kunnen worden afgesloten. Hiermee worden tientallen miljoenen Euro’s omgezet waarmee de criminelen andere illegale activiteiten ontplooien. De exploitanten van deze illegale gokzuilen behoren tot georganiseerde criminele groepen die zich doorgaans bezig houden met zaken als handel in hard- en softdrugs, georganiseerde fraude, witwaspraktijken, oplichting en bedreiging. Het onderzoek geeft het dringende advies tot het oprichten van een speciaal opsporingsteam waarin de Kansspelautoriteit, de belastingdienst en de politie nauw moeten gaan samenwerken.

Trimbos instituut

-Op 15 december presenteert het Trimbos instituut een preventieplan om online gokverslaving te voorkomen. Hiermee spreekt het Trimbos instituut gelijk haar bezorgdheid uit over het openstellen van de Nederlandse markt voor online kansspelen. Zij sporen hiermee de politiek aan om goed na te denken over de vraag hoe gokverslavingen zoveel mogelijk voorkomen kunnen worden. Ervaring heeft geleerd dat gokken tot ernstige financiële en psychische problemen kan leiden.

Ook het afschermen van kwetsbare groeperingen, zoals bijvoorbeeld mensen met een lage sociaal economische status en minderjarigen moet volgens het instituut een punt van aandacht worden. In het preventieplan wordt vooral aandacht besteedt aan de preventie methodiek en de komende veranderingen van de Nederlandse gokmarkt, de effectieve preventie van online kansspelverslavingsproblematiek en worden er aanbevelingen gedaan. Vooral het feit dat de Nederlandse overheid weinig kennis heeft over de gevaren van online kansspelen baart het Trimbos instituut zorgen. Ook het ontbreken van de juiste gereedschappen voor de toezichthouder en het gebrek om zorgelijke spelpatronen waar te nemen zijn een punt van aandacht.


Belangrijke ontwikkelingen in 2016:

-Op 22 januari 2016 geeft Jeroen Dijsselbloem, de minister van Financiën, antwoord op de vragen die door de vaste commissie voor Financiën zijn gesteld. In zijn antwoord bevestigd hij dat Holland Casino een monopoliepositie in Nederland bekleedt. Ondanks zijn poging tot nuancering blijkt dat Holland Casino een monopoliepositie heeft op het gebied van land-based kansspelen. Ook op het gebied van speelautomaten heeft Holland Casino een uitzonderlijke positie omdat hier een hogere inleg toegestaan dan bij andere aanbieders.

Curo Payments

-Op 2 februari 2016 bepaald de Kansspelautoriteit dat de online betaaldienstverlener CURO Payments BV zijn samenwerking met aanbieders van illegale goksites met onmiddellijke ingang moet beëindigen. De betreffende illegale goksites waren al in een eerder stadium door de Kansspelautoriteit gesanctioneerd. Ondanks dat Curo Payments BV tegen deze sanctie in beroep was gegaan, moest het bedrijf zijn dienstverlening aan Bluemay Enterprises steken. Bluemay Enterprises was verantwoordelijk voor het aanbieden van illegale online kansspelen via de sites 7red en RoyaalCasino. Het beroep van Curo Payments BV werd verworpen nadat was gebleken dat iDEAL betalingen van de Kansspelautoriteit via de Nederlandstalige kansspelwebsites van Bluemay, via de betaaldienstverlening van Curo werden verwerkt. Volgens de rechter valt het verlenen van online betaalservices onder het begrip ‘bevorderen van illegale kansspelen’.

De belastingdienst en poker

-Eind 2015 ging de belastingdienst in beroep in cassatie tegen een eerder gedane uitspraak van de Hoge Raad in een zaak van Nederlandse online pokerspelers en de belastingdienst. In deze uitspraak stelde de Hoge Raad dat er geen belasting kon worden geheven bij het online pokeren op sites binnen de Europese Unie. Eind 2016 had de belastingdienst pro forma beroep in cassatie tegen deze uitspraak ingesteld. Een motivatie op dit beroep in cassatie zou begin 2016 door de belastingdienst kenbaar worden gemaakt. De rechtszaak ging voornamelijk om het online pokeren op PokerStars, de grootste poker website van Nederland.

Bij het inloggen op deze site ontvingen de gebruikers de melding dat zij gemigreerd waren naar PokerStars dat op Malta gevestigd is. Echter was de belastingdienst van mening dat het bedrijf werkelijk op het eiland Man gevestigd was, en derhalve dus buiten de Europese Unie was gevestigd. Om deze reden was de belastingdienst van mening dat er belasting kon worden geheven op het online pokeren bij PokerStars.

Op 4 februari 2016 melde de griffier van de Hoge Raad dat de belastingdienst het beroep in cassatie heeft ingetrokken waardoor de eerder gedane uitspraak van het gerechtshof Amsterdam als onherroepelijk beschouwd kan worden.

Belastingtarieven

-Unibet geeft met een potentiële sponsordeal met wielerbond KNWU aan dat het belastingtarief van 29% op online kansspelen niet haalbaar is. Het gokbedrijf zal de sponsordeal alleen doorgang laten vinden als er een belastingtarief van maximaal 20% komt. Of deze wat brutale communicatie productief werkt in diplomatiek Den Haag is sterk de vraag. Tijdens het EK 2016 is hinder ondervonden. Tijdens zo’n groot voetbalevenement wordt er veel gegokt. Dat een gokbedrijf als Unibet bij de geringste op Nederland gerichte EK 2016 reclame (wat verboden is) een boete krijgt is waarschijnlijker dan een bedrijf als Betsson. Dit bedrijf communiceert veel bescheidener en vertoont minder het gedrag van een zonnekoning. Hoewel Betsson net als Unibet grote belangen heeft in Nederland.

Loterijen en goede doelen

-Op 13 juni 2016 publiceert de Kansspelautoriteit de rechterlijke uitspraak waarmee wordt toegestaan dat iedereen in Nederland een loterij mag organiseren op voorwaarde dat minstens 50 procent van de opbrengst naar een goed doel gaat. In de loterij sector, waar de BankGiro Loterij, de Postcode Loterij, Vrienden Loterij de dienst uitmaken, is verontwaardigd gereageerd. Met het organiseren van loterijen waren deze grote drie in staat om jaarlijk honderden miljoenen Euro’s aan de goede doelen te doneren. Om deze reden, en door de steun van vele politici, vormden deze loterijen een krachtige lobby in politiek Den Haag. Zo waren zij in staat om met succes het proces van legaliseren van online kansspelen al geruime tijd te vertragen.

Onderdeel van de gemaakte afspraken in politiek Den Haag was de belofte dat het lanceren van een nieuw loterijstelsel pas zou plaatsvinden na het invoeren van de nieuwe wet Kansspelen op afstand. In mei 2016 werd de Kansspelautoriteit al door de rechterlijke macht op de vingers getikt omdat het weigerde een vergunningaanvraag van Lottovate, een aanbieder van online loterijen, in behandeling te nemen. De rechter had namelijk geoordeeld dat het maximum van vier vergunningen voor het organiseren van loterijen, niet in de wet was opgenomen. Op basis van deze feiten zag de Kansspelautoriteit zich genoodzaakt om het organiseren van loterijen vrij te geven mits aan het criterium van een donatie van minstens 50 procent aan goede doelen wordt voldaan.

Modernisatie kansspelbeleid

-In juli 2016 maakt de Rijksoverheid bekend dat de wet Kansspelen op afstand was aangenomen door de Tweede Kamer. Hiermee heeft de Tweede Kamer aangegeven dat zij akkoord gaat met het plan van staatssecretaris Dijkhoff (Veiligheid en Justitie) om het sterk verouderde kansspelbeleid te moderniseren. Als ook de Eerste Kamer later dit jaar met dit wetsvoorstel instemt zal het vanaf half 2017 mogelijk moeten worden om in Nederland een vergunning te krijgen voor het aanbieden van online kansspelen. Het wetsvoorstel vormt een degelijke basis voor het reguleren van de markt voor online kansspelen. Door het vergunningenstelsel en het systeem van toezicht kan iedere Nederlandse speler veilig en verantwoord deelnemen aan online kansspelen. Aanbieders van online kansspelen die een vergunning van de Nederlandse overheid ontvangen zijn wel verplicht om 29 procent kansspelbelasting af te dragen. Hiernaast moeten zij over het bruto spelresultaat ook een bijdrage leveren van 0,25 procent aan het verslavingsfonds en 1,5 procent aan de Kansspelautoriteit.

Uit gesprekken die Online Casino Ground voerde met grote wedkantoren als William Hill, Unibet en Bwin bleek dat de bereidheid om te opereren in een gereguleerd stelsel met een belastingtarief van 29% er niet of nauwelijks is. Kleinere partijen als Karamba geven dit ook aan. Consequentie van dit tarief zal zijn dat veel bedrijven niet aan het stelsel deelnemen en er een grijs gebied qua online gokken blijft bestaan.

-Het wetsvoorstel op basis van 29% kansspelbelasting is de Tweede Kamer gepasseerd voor het zomerreces. Als het door de Eerste Kamer wordt geloodst dan is het vanaf medio 2017 mogelijk legaal online te gokken. Mogelijk al eerder. Lobbyist Rutger-Jan Hebben van Speel Verantwoord achtte die kans ongeveer op 90%. Meerdere leden van de Eerste Kamer hebben echter in een eerder stadium voor de Postcodeloterij gelobbyd, fel tegenstander van de nieuwe wet. D66-prominent Alexander Rinnooy Kan is hier een voorbeeld van. Als deze leden van de Eerste Kamer mobiliserende uitwerking hebben kan het zomaar anders uitpakken. 90% zekerheid zoals meneer Hebben die omschrijft is erg positief.


Belangrijke ontwikkelingen in 2017:

-Aangezien de vorige regering het in het regeerakkoord verwoordde doel online gokken te legaliseren niet verwezenlijkt heeft voor de verkiezingen, is het de vraag wat er met dit dossier staat te gebeuren. Nederland is vrijwel het laatste land in Europa dat online gokken legaliseert. Het loopt tot wel 290 miljoen kansspelbelasting mis voor elk jaar vertraging. De totale jaarlijkse marktwaarde bedraagt in sommige schattingen een miljard euro. 29% is het tarief voor kansspelbelasting waar de Tweede Kamer het over eens was in het wetsvoorstel tijdens de vorige regeerperiode maar waar de Eerste Kamer nog niet over had gestemd.

Kansspelen en politieke partijen

-Groenlinks en de christelijke partijen staan op ogenschijnlijk principiële en niet pragmatische gronden zeer kritisch tegenover de legalisering van online gokken. Ook al kost deze houding de staatskas tot wel honderden miljoenen per jaar. Als zij onderdeel worden van de regering dan is het niet ondenkbaar dat de legalisering verdere vertraging oploopt. Sinds 2012 berekend is het waarschijnlijk dat Nederland een bedrag van een miljard euro aan belasting is misgelopen. Als je de jaren ervoor ook meeneemt dan kom je tot een nog hoger bedrag. Daar konden heel wat wegen van worden aangelegd en sociale uitkeringen van worden onderhouden.

Strengere regels

-Sinds 1 juni heeft de Kansspelautoriteit een strengere regels voor online gokbedrijven (de gokkers worden geheel buiten het beleid gelaten). Zo mogen casino’s die te associëren zijn met de Nederlandse identiteit geen kansspelen meer faciliteren. Hierom hebben bijvoorbeeld Polder Casino en Fortuin Casino uit eigen beweging besloten te sluiten. Oranje Casino en Kroon Casino daarentegen bleven gewoon open. Het moederbedrijf Betsson stelt dat de nieuwe regels van de Kansspelautoriteit strijdig zijn met wetgeving van de EU. Meer op NRC.

“Casino’s die te associeren zijn met een Nederlandse identiteit mogen geen kansspelen faciliteren”

-In het regeerakkoord van kabinet Rutte 3 staat weinig over de nieuwe wet op kansspelen. Wel wordt er vermeld dat (online) kansspelaanbieders in Nederland gevestigd moeten zijn. De achterban van CDA en met name ChristenUnie staat afkeurend tegenover gokken. Als online gokken gelegaliseerd wordt in hun ambtsperiode hebben ze hun electoraat veel uit te leggen. Mocht de wet er desalniettemin komen dan zullen deze partijen zeker een streng preventie- en verslavingsbeleid afdwingen.


Belangrijke ontwikkelingen in 2018

-Met ingang van 1 januari 2018 heeft de Nederlandse overheid het tarief voor de kansspelbelasting ‘tijdelijk’ verhoogd van 29 naar 30,1 procent. Deze tijdelijke verhoging van de kansspelbelasting is bedoeld om de derving van inkomsten, als gevolg van de vertraging van het Wetsvoorstel kansspelen op afstand (Koa), af te dekken. Na een periode van zes maanden, wanneer deze nieuwe wetgeving in werking treedt (?), zal de kansspelbelasting weer verlaagd worden naar het tarief van 29 procent. Hierbij is het echter wel de vraag of de Nederlandse politiek er in zal slagen om de Wet kansspelen op afstand per 1 juli 2018 daadwerkelijk in te voeren.

In het verleden heeft het proces tot het samenstellen van deze wet al aanzienlijke vertragingen opgelopen. Nu het politieke klimaat door de verkiezingen aanzienlijk is veranderd is het maar de vraag of dit Wetsvoorstel ongewijzigd door de Eerste Kamer zal worden aangenomen. Ook wordt de periode van zes maanden aangehouden omdat de Kansspelautoriteit deze periode nodig heeft voor het verstrekken van licenties aan aanbieders van online kansspelen op de Nederlandse markt. Als men dan uitgaat van het feit dat deze licenties alleen verleent kunnen worden nadat de Wet kansspelen op afstand ingevoerd is, kan men dus al uitgaan van een periode van 12 maanden! Met de invoering van deze nieuwe Wetgeving kunnen online kansspelen in Nederland onder strikte voorwaarden gelegaliseerd worden.

Kansspelen en minderjarigen

Op 8 januari publiceerde de Kansspelautoriteit de Toezichtagenda 2018-2019 op haar website. Naast het feit dat de Kansspelautoriteit meer aandacht gaat geven aan het aanbieden van kansspelen aan minderjarigen, zal er ook een hoge prioriteit worden gegeven aan het bestrijden van het illegale aanbod van (online) kansspelen en sportweddenschappen. Hierbij zal de Kansspelautoriteit strikt optreden tegen aanbieders online kansspelen die zich richten op de Nederlandse markt. Echter geeft de Kansspelautoriteit duidelijk aan dat haar bevoegdheden beperkt wordt door de verouderde wetgeving. Nadat de nieuwe Wet kansspelen op afstand in werking treedt, heeft de Kansspelautoriteit meer bevoegdheden om handelend op te treden.

Cryptomunten

-Na uitgebreid onderzoek heeft de Kansspelautoriteit op 12 januari 2018 laten weten dat het handelen en speculeren met de cryptomunt niet als kansspel gezien kan worden. In artikel 1 van de Wet op kansspelen wordt het juridisch kader voor een kansspel beschreven. Er wordt gesproken over een kansspel wanneer deelnemers de gelegenheid wordt geboden om mee te dingen naar of kans te maken op prijzen of premies. Hierbij moet de winnaar aangewezen worden door enige kansbepaling waarop de deelnemers geen of nauwelijks invloed kunnen uitoefenen. Omdat de waarde van de cryptomunt tot stand komt door het principe van vraag en aanbod, kan de cryptomunt niet als kansspel beschouwd worden.

“De Cryptomunt kan niet als kansspel beschouwd worden”

Ondanks dat de Autoriteit Financiële Markten en de Nederlandse Bank eerder al waarschuwden voor de grote risico’s die verbonden zijn aan het handelen of speculeren met cryptomunten, blijft de Kansspelautoriteit bij haar mening dat de cryptomunt niet onder de noemer kansspel ingedeeld kan worden. Op basis van deze conclusie vallen de cryptomunten, zoals bijvoorbeeld de Bitcoin, Ethereum en de Ripple niet onder het aandachtsgebied van de Nederlandse Kansspelautoriteit. Echter het organiseren van (online) piramidespelen en andere (online) kansspelen rond de cryptomunt valt wel onder de bevoegdheid van de Kansspelautoriteit.

Buitenlandse bedrijven & de Nederlandse markt

-Op 2 februari 2018 heeft de Nederlandse Kansspelautoriteit de collega-toezichthouders in het buitenland via een schrijven aangesproken op de illegale activiteiten van in het buitenland gevestigde aanbieders van online kansspelen. In tegenstelling tot veel andere lidstaten van de Europese Gemeenschap is het aanbieden van online kansspelen in Nederland uitdrukkelijk verboden.

De Nederlandse Kansspelautoriteit treedt op tegen buitenlandse aanbieders van online kansspelen die zich op de Nederlandse markt richten. Dit is bijvoorbeeld het geval als de betreffende aanbieder zich bedient van een Nederlandstalige interface, Nederlandse symbolen of elementen gebruikt, reclame maakt op Nederlandse media of met een topdomein met de .nl extensie. Zelf het hanteren van in Nederland gangbare methoden van betalen kan als een overtreding beschouwd worden. De brief met het onderwerp ‘Enforcement of online games of chance’ geeft de de Kansspelautoriteit een toelichting op haar bevoegdheden om op te treden tegen buitenlandse kansspelaanbieders die zich op de Nederlandse markt richten. De Nederlandse markt blijft verboden gebied, ook al heeft de betreffende aanbieder van online kansspelen een vergunning voor het land waar zij gevestigd zijn. Het doel van deze brief is de oproep om te onderzoeken hoe men nauwer en effectiever samen kan werken in de bestrijding van illegaal op Nederland gerichte online kansspelen.

In 2015 zijn de Europese toezichthouders de strijd tegen illegale online kansspelen een samenwerkingsovereenkomst aangegaan. Met de brief worden Europese collega-toezichthouders gevraagd hun lokale aanbieders, die zich op de Nederlandse markt richten, op de bevoegdheden van de Nederlandse Kansspelautoriteit en op de mogelijke gevolgen van handhaving te wijzen.