De Postcode Loterij is op de vingers getikt door de Reclame Code Commissie. In oktober 2022 ontvingen een groot aantal personen een promotionele e-mail van de Postcode Loterij, waarin de suggestie werd gewekt dat de speler een gratis spelletje mocht spelen. De Reclame Code Commissie heeft de zaak bekeken en de klacht toegewezen. De Postcode Loterij moet per direct stoppen met dergelijke reclame.
De misleidende e-mail had als titel ‘Laatste kans: activeer uw gratis koffer-code’. Vanzelfsprekend betrof het een e-mail gericht op het televisieprogramma Miljoenenjacht. In de e-mail ging de aandacht naar de laatste aflevering van het seizoen. Spelers konden een koffer-code activeren en maakte op die manier kans op meerdere prijzen. Het ging bijvoorbeeld om een directe geldprijs van minimaal 15,00 euro en maximaal 50.000 euro. Daarnaast maakte de spelers kans op maximaal vijf miljoen euro tijdens de laatste aflevering en zou de speler wekelijks kans maken op een miljoen euro met de gehele straat. De deelnemer zou wel eerst een lot moeten aanschaffen, waardoor er geen sprake was van een gratis koffer-code. Spelers die al over een lot beschikte moesten voor deze actie nog extra loten kopen.
De Postcode Loterij is het niet eens met de uitspraak. Het bedrijf achter de bekende loterij liet weten dat spelers de eerste maand geen inleggeld hoefde te betalen, dat zou alleen gelden voor de maanden die daarna volgde. De Postcode Loterij liet weten dat het aanbod in de e-mail ‘duidelijk en niet misleidend’ was. De melder van de klacht zou al over een lot beschikken bij de loterij. De leden van de Postcode Loterij konden met een lot eveneens gratis meespelen met het aparte spel ‘Kraak de Koffer’, maar volgens de Reclame Commissie was het niet duidelijk genoeg dat het enkel op dat spel ging.