De Reclame Code Commissie ontving een tijdje geleden een klacht over de Postcode Loterij. De klacht had betrekking op de geadresseerde reclame van het bekende gokbedrijf. De Reclame Code Commissie heeft de consument in het gelijk gesteld. De desbetreffende consument had zichzelf uitgeschreven bij de Postcode Loterij en ontving desondanks nog altijd reclame in de brievenbus.
Eerder had de vrouw al een klacht ingediend bij de loterij, aangezien zij met grote regelmaat e-mails en post ontving. De Postcode Loterij kwam naar eigen zeggen direct in actie en bevestigde dat de gegevens van de consument uit het bestand waren verwijderd. Desondanks bleef er post van de loterij in de bus vallen, waaronder reclame voor de Postcode Kanjer en een heuse kerstkaart. De consument heeft de desbetreffende reclame vastgelegd en eveneens voorgelegd aan de Reclame Code Commissie.
De klacht werd door de voorzitter toegewezen, aangezien de manier van werken in strijd was met artikel 14 van de Code Brievenbus reclame, huissampling en direct response advertising (CBR). De voorzitter liet eveneens weten dat het naar alle waarschijnlijkheid om een onbedoelde fout gaat. De kansspelaanbieder is op de vingers getikt en gevraagd de huidige werkwijze per direct aan te passen.
De gokreclames komen steeds vaker in het nieuws en een verbod op dergelijke reclames zal spoedig volgen. Diverse klachten omtrent de gokreclames kwamen de afgelopen maanden binnen bij de Reclame Code Commissie. De klachten gingen specifiek om reclames van de TOTO, Holland Casino Online, Kansino en de Staatsloterij. Echter werden geen van de klachten in het gelijk gesteld.
De Postcode Loterij maakt onderdeel uit van het bedrijf Novamedia. De naam van het gokbedrijf kan bekend in de oren klinken, aangezien Novamedia onlangs een licentie ontving van de Kansspelautoriteit (Ksa). De kans bestaat dat er een online gokwebsite zal worden gelanceerd van de Postcode Loterij. De Vriendenloterij maakt eveneens onderdeel uit van het bedrijf.