Social games en casino’s, invloed op jongeren

Het onderzoeksgebied social games is nog vrij jong. Historici plaatsen het begin van social games in 2010. Toen kwamen social games via sociale media als Facebook en Google+ op de markt. Het waren spelletjes die je op een PC of mobiel speelde met vrienden.

Geleidelijk veranderden de spelletjes en vanaf 2005 verschenen er onderzoeken. Enkele wetenschappers specialiseerden zich in het onderwerp, zoals bijvoorbeeld de Australische Sally Melissa Gainsbury. Met wisselende teams onderzocht zij talrijke aspecten van social gaming. We plaatsten meerdere van haar rapporten bij een eerder artikel over het social casino.

Invloed op jongeren

Er zijn echter meerdere anderen die onderzoek doen op het gebied van sociale games en social casino’s. Sommigen, zoals Gainsbury, doen meerdere onderzoeken naar de talrijke onderzoeksvragen rondom het onderwerp. Anderen richten zich op het onderwerp vanuit een specifieke omgeving, zoals jongerenwerk en verslavingspreventie.

De Canadese Livia Veselka en haar team zien als verslavingsdeskundigen de gevolgen van de gemakkelijke toegang tot social games. Ze werken bij het Centrum voor Verslaving en Geestelijke Gezondheid (CAMH) en onderzochten de invloed van deze niet-gereguleerde spellen op jongeren.

Doorgroeien

Ze wijzen erop dat er nog niet lang onderzoek wordt gedaan naar de invloed op jongeren. Toch zien ze al een verband tussen jongeren die social games spelen en het op latere leeftijd ontwikkelen van gokverslaving. Dat gebeurt niet alleen door het spelen van specifieke gokspellen, zoals een social casino met fruitautomaat of pokerspel.

Alle vormen van social games maken dat we beducht moeten zijn op verslaving in de toekomst. Dat komt doordat deze spellen een jongere speler vertrouwd maken met gokken. Jongeren leren hoe casinospellen werken en de spellen moedigen aan tot het plaatsen van (sport)weddenschappen.

Andere problemen en invloeden, zoals de gevolgen van het doen van microtransacties, laten deze onderzoekers buiten beschouwing.

Convergentie van spelen

In een recent artikel van Gainsbury wijst ze ook op het gevaar van social games, met name voor jongeren. Nep casino’s, zoals wij het noemen, en echte casino’s zijn volgens haar geleidelijk naar elkaar toe gegroeid (convergentie). Ze nemen dingen van elkaar over en zijn bijna niet meer van elkaar te onderscheiden.

Echte casino’s zijn echter gereguleerd, staan onder controle van landelijke overheden en een licentiegever en ze laten minderjarigen niet toe (hoewel de controle daarop te wensen overlaat). Terwijl social games op allerlei manieren worden aangeboden, zonder controle of verbod.

Regulering

Overheidscontrole is ook de boodschap van Livia Veselka en haar team. Ze wijst op de duizenden spellen die gratis gedownload en gespeeld kunnen worden. Iedereen met een internetverbinding kan er gemakkelijk mee aan de slag.

De spellen betalen bij winst geen echt geld uit. Daardoor beschouwen overheden ze niet als gokken. Onderzoekers, zoals Veselka en haar team, zien daarin een probleem. Doordat toch geen geld wordt uitbetaald kunnen spelontwerpers de spelers vaker laten winnen dan bij een echt casino.

Bij veel jongeren ontstaan daardoor het idee dat ze betere gokkers zijn, dan ze in werkelijkheid zijn. De toch al lage drempel naar echt gokken wordt daardoor nog eens extra verlaagd.

Het onderzoek

De onderzoekers van het CAMH gebruikten enquête-gegevens van ruim 10.000 jongeren van 13 t/m 18 jaar. Ze vroegen specifiek naar drie gratis online casino spellen: internetpoker, fruitautomaten (slots) op internet en social casino op Facebook. 12% van de jongeren had deze spellen in de drie maanden daarvoor minstens een keer gespeeld.

Iets minder dan de helft van hen voldeed aan de criteria die wijzen op enige tot hoge mate van probleemgokken. Er waren jongeren die zowel met echt geld als met credits bij social games speelden. Bij de jongeren die alleen met echt geld speelden zagen de onderzoekers de duidelijkste voorbodes van toekomstige gokproblemen.

Geslacht

Jongens speelden duidelijk vaker poker via internet. Bij fruitautomaten en sociale casinospellen was de verhouding tussen jongens en meisjes ongeveer gelijk. Dat is interessant. Andere onderzoekers keken naar social games en niet alleen social casino’s.

Zij consteerden dat vrouwen van 18 jaar en ouder veel vaker sociale spellen spelen dan mannen. Een verklaring hiervoor zou zijn dat vrouwen meer voor de gezelligheid kiezen en minder geïnteresseerd zijn in gokken. Wanneer het bij social casino nu gelijk ligt, evenveel meisjes als jongens, kan dat betekenis hebben voor de toekomst.

Toekomst

Wanneer is die toekomst. Het onderzoek van Veselka en haar team gebruikte gegevens uit 2013. In de afgelopen zes jaar zijn de cijfers echter veranderd. Er zijn nog meer social games en de schermtijd onder jongeren nam enorm toe.

Veselka zei daarom bij het uitbrengen van haar rapport, “ons bevindingen zijn vandaag al minder representatief. Social casino spellen hebben onder jongeren een veel grotere vlucht genomen, dan wij met de gegevens van 2013 konden vaststellen”.

Bronnen

  • Het onderzoek van Veselka en haar team (pdf)
  • Sally Gainsbury deed meerder onderzoeken, zoals bijvoorbeeld ‘Social casino gaming and adolescents' (pdf). Meer onderzoeken  van Gainsbury hebben we geplaatst bij het artikel over sociale casino's.

Rene duikt het liefst compleet in een onderwerp. Dat doet hij vanuit een brede interesse en grote nieuwsgierigheid in verschillende onderwerpen. Hij legt hij het liefst onderzoeken naast elkaar over gokproblemen. Zo puzzelt Rene op een wiskundige strategie en schrijft dit uit tot een helder verhaal. Rene verbindt graag iGaming met andere thema’s waarmee OnlineCasinoGround zich onderscheidt.

Delen:
Het leven als dealer in een live casino - Márcinha schrijft boek over haar ervaringen
< Vorig artikel
Het leven als dealer in een live casino - Márcinha schrijft boek over haar ervaringen
Volgend artikel >
Casino’s in het Surinaamse Paramaribo
Casino’s in het Surinaamse Paramaribo

Laat een reactie achter