Stephan, de CEO van Stakelogic over de missie van zijn bedrijf

Weinig ontwikkelaars hebben sinds de Wet kansspelen op afstand zo hun stempel gedrukt op Nederlandse online casino’s als Stakelogic. Dit Nederlandse bedrijf was voor die tijd al actief in het buitenland, maar maakt inmiddels in bijna ieder casino deel uit van het aanbod. Behalve de populaire klassieke gokkasten biedt dit bedrijf uit Eindhoven ook live casinospellen als roulette, blackjack en enkele live shows.

Om die ontwikkelingen te bespreken, schoof de CEO van Stakelogic, Stephan van den Oetelaar, aan bij Maarten Snaauw van OnlineCasinoGround. Een gesprek over waarom klassieke gokkasten zo populair zijn bij Nederlanders en innovaties voor de toekomst in online casino’s.

 

Maarten
Geschreven door
Maarten | iGaming Expert
Laatste update: 17 mei 2023

Bedankt voor dit gesprek, Stephan. Kun je ons iets meer vertellen over je eigen achtergrond en hoe je in de wereld van het online casino bent beland?

Van huis uit ben ik een software engineer. Met mijn vorige bedrijven heb ik software ontwikkeld voor nutsbedrijven en de financiële sector. In 2018 heb ik Stakelogic gekocht. Dat was gelijk ook het moment dat ik betrokken was bij online casino’s. Ik zag de potentie voor groei.

Op dat moment werkten er 20 man bij het bedrijf, waren er vier klanten en had Stakelogic al een Maltese licentie om software aan casino’s te verkopen. Nu werken er 700 mensen, hebben we 690 klanten en negen licenties. We hebben 220 slots en twee studio’s voor live casinospellen.

Onze missie is om de ultieme speelervaring te bieden door leidende technologie en spelinnovatie. Of, zoals we het in het Engels formuleren, “provide the ultimate player experience through technology leadership and game innovation.”

We zijn er echt van overtuigd dat innovatie de enige manier is om je in zo’n verzadigde markt te onderscheiden. Voorbeelden van zulke innovaties zijn SuperStake™ en Spin-to-Win™. Spin-to-Win is een combinatie tussen slots en de techniek die normaal gesproken wordt gebruikt in het live casino. Dit is een duidelijk voorbeeld van hoe innovatie tot stand komt door creativiteit en technologie samen te brengen. Daarom hebben we ook alle vaardigheden om online games te maken zelf in huis.

Stakelogic heeft een aantal games die vooral populair zijn in Nederland, zoals Random Runner en Simply Wild. Waarom denk je dat die games vooral op het Nederlandse publiek zo’n aantrekkingskracht hebben en hoe pas je het ontwerp van spellen aan op bepaalde regio’s?

Random Runner en Simply Wild horen echt bij de classic games. Deze spellen komen bijna regelrecht uit het café en later de speelhallen. Stakelogic heeft die populaire fysieke spellen gecombineerd met de online wereld, waar je die spellen aan een oneindig publiek kunt aanbieden.

Tegenwoordig is het maken van games meer en meer een analytisch proces. Hierbij kijken we naar ieder detail aan de hand van interne en externe data, waarbij die data aangeeft welke elementen uit spellen populair zijn in een bepaalde markt. Het idee is natuurlijk om de succesvolle concepten uit te werken en daarop verder te bouwen.

Onze missie is om de ultieme speelervaring te bieden door leidende technologie en spelinnovatie. Of, zoals we het in het Engels formuleren, “provide the ultimate player experience through technology leadership and game innovation.”

Stakelogic werkt samen met enkele grote casino’s, waardoor de spellen op allerlei platforms te vinden zijn. Kun je beschrijven hoe dat proces werkt om de Stakelogic spellen in het casino te krijgen?

We werken zowel direct als indirect met aanbieders. Op dit moment zijn we geïntegreerd in twintig aggregrators (die bundels van spellen van ontwikkelaars aanbieden bij casino’s, red.), waardoor we direct in honderden casino’s te vinden zijn. Daarnaast zijn we direct opgenomen in het aanbod van de meeste echt grote namen. We bieden onze integratie software aan voor zowel slots als live spellen.

Kun je wat meer inzicht geven in het maken van een nieuw spel en hoe zorgen jullie dat alle features voldoen aan de eisen van verantwoord spelen?

Stakelogic richt zich alleen op gereguleerde markten. We hebben 9 B2B licenties en onze games hebben een certificatie in zeventien jurisdicties. Voor ieder gebied waar we actief zijn, zorgen we dat we alle kennis hebben om aan de wettelijke eisen te voldoen.

Dat wordt inderdaad al bij het maken van het spel overwogen. Daarnaast worden alle games getest door een onafhankelijk bureau, dat bepaalt of we inderdaad aan die eisen voldoen. Ook wordt hier gecontroleerd of de RNG naar behoren werkt, zodat games echt veilig zijn.

Stakelogic introduceerde live casinospellen tegen het einde van 2021, waarmee jullie het gelijk opnamen tegen grote namen als Evolution en Playtech. Hoe zorgen jullie dat je het kunt opnemen tegen die grotere bedrijven? Hoe onderscheiden jullie je van de concurrentie en hoe zorg je voor innovatie in zo’n competitieve markt?

Stakelogic richt zich op het hogere segment als innovator in plaats van volger. Het is daardoor ook van belang om spellen uit te brengen die echt anders zijn. Over de eerste twaalf maanden hebben we zes live game shows ontwikkeld met Stakelogic Live. Al die game shows voegen echt iets toe aan het bestaande aanbod, waarmee Stakelogic zowel voor spelers als casino’s interessant wordt.

Voor de komende tijd hebben we bovendien verschillende innovaties op de planning staan in live online casino’s. Die innovatie zorgt ervoor dat aanbieders graag met Stakelogic samenwerken.

Als we nog iets verder vooruit kijken, wat zijn dan de plannen en prioriteiten voor de toekomst en hoe zie je het bedrijf verder veranderen? Wat zijn de belangrijkste uitdagingen en kansen en hoe werken jullie om op de eerste rij te blijven?

De komende tijd staat in het teken van uitbreiden naar nieuwe markten. Stakelogic gaat verder Europa in en ook de Amerikaanse en Canadese markten op. Door nieuwe en innovatieve content te bieden, blijven we meedoen met de grote namen. Hierdoor blijf je spelers en casino’s verrassen met spellen en features die ze nog niet eerder hebben gezien.

De uitdaging is om verantwoord te groeien. De groei is er, want casino’s trekken letterlijk steeds aan de bel bij ons, maar we moeten zorgen dat we groeien op een manier die de klanten de aandacht blijft geven die ze verdienen. We kunnen nooit uit het oog verliezen dat we zo zijn gegroeid door onze klanten.

Bedankt voor dit gesprek, Stephan!

Zeg je sportwedden en iGaming, dan zeg je Maarten. Als heuse voetbalfan – AZ Alkmaar is zijn club – verdiepte hij zich de afgelopen 12 jaar in alles wat met online sportwedden en iGaming te maken heeft. Maarten kent alle bookmakers bij naam en speelt elke week de nieuwste casinospellen. Niet alleen het spelen van spellen heeft zijn interesse: erover schrijven vindt hij net zo leuk. Al ruim zes jaar schrijft Maarten dan ook dagelijks meerdere nieuwsartikelen en reviews over iGaming gerelateerde onderwerpen voor Onlinecasinoground.nl.