Het is sinds oktober 2021 mogelijk om legaal online te gokken in Nederland. Het kan de Nederlander ook niet zijn ontgaan, want de Nederlandse online casino’s deden er alles aan om onder de aandacht te komen. In het laatste kwartaal van 2021 gaf de TOTO meer dan 10 miljoen euro uit aan reclamecampagnes, terwijl het Holland Casino ook meer dan 8 miljoen euro uitgaf. De overige legale aanbieders bleven ook niet stilzitten en smeten eveneens met miljoenen euro’s. Dat is ook niet zo gek, want alle legale kansspelaanbieders probeerde direct een groot marktaandeel te verkrijgen. Dat gebeurde niet alleen met reclamecampagnes, maar ook zeker met het aantrekken van ambassadeurs. Lees hier het complete onderzoek van Nielsen over de totale mediabestedingen van online casino’s in het laatste kwartaal van 2021.
De nieuwkomer BetCity.nl wist gelijk naam te maken, mede door de ambassadeur Andy van der Meijde. De oud-voetballer was lange tijd het gezicht van de TOTO, maar maakte een lucratieve overstap naar BetCity.nl. De overstap kwam overigens niet als een verrassing, want een goede vriend van de voetbalicoon is de eigenaar van de kansspelaanbieder. Van der Meijde liet echter ook weten dat het financieel interessant was. “Ik verdien hier veel mee. De nieuwe club betaalt beter dan de ouwe. Ik verdien echt top, het contract is voor 1 jaar. Ik hoop dat ik lang met BetCity verbonden blijf”.
In de nieuwste televisiereclames steelt de oud-voetballer van Ajax wederom de show. De komische commercials spelen zich af aan de roulettetafel en aan een online slot. Bekijk hieronder de nieuwste reclame van BetCity.nl. In het laatste kwartaal van 2021 gaf BetCity.nl bijna 3,8 miljoen euro uit aan reclamecampagnes.
De TOTO wist zichzelf weer op de kaart te zetten met de ‘Koning TOTO’ reclamecampagnes. Enkele jaren geleden verschenen de eerste BN’ers in de reclames en constant zijn er weer nieuwe oud-voetballers te bewonderen in de commercials. Wesley Sneijder vertolkt op dit moment de rol van Koning TOTO, maar ook Sjaak Swart, Jan Boskamp en zelfs rapper Donnie. Na de legalisering van het online gokken pakte de Nederlandse Loterij nog wat groter uit. De TOTO wist met Hans Klok en Kim Feenstra weer twee nieuwe namen aan zich te binden. Het tweetal is dan ook te zien in de commercials die zich richten op het online gokken. Overigens wist de TOTO ook met ambassadeur Nathan Rutjes de aandacht te vestigen op het verantwoord gokken. In het laatste kwartaal van 2021 gaf de TOTO een recordbedrag van 10,25 miljoen euro uit aan reclamecampagnes.
Het Holland Casino maakte ook al tijdenlang reclame op de televisie, maar nu dus ook voor het eigen online casino. Het staatscasino maakte de afgelopen maanden vrijwel geen gebruik van bekende Nederlanders. Het was echter wachten op het moment dat het casino een ambassadeur zou presenteren. Op 8 december 2021 werd bekendgemaakt dat oud-politieagente Ellie Lust het gezicht zou worden van het Holland Casino Online. De televisiepersoonlijkheid zal de focus leggen op het verantwoord gokken. Dit zorgde ook voor veel commotie, bijvoorbeeld bij René van der Gijp en Johan Derksen. Het Holland Casino is ook nog eens de hoofdsponsor van de Eredivisie. Johan en René zien Ellie Lust afglijden. In het laatste kwartaal van 2021 gaf het Holland Casino maar liefst 8,54 miljoen euro aan reclamecampagnes.
De enige echte bingosite Tombola maakt geen gebruik van bekende namen en hoopt simpelweg door bingo aan te prijzen bekendheid te kweken in Nederland. De reclames van Tombola zijn wel opvallend, maar kunnen ook irritatie veroorzaken. In de televisiereclame worden er zogenaamd enkele willekeurige Nederlanders de vraag gesteld of zij Tombola kennen. Nee, niemand kent Tombola. Genoeg reden om daarna de nadruk te leggen op het feit dat het de bingosite van Nederland is. De locatie speelt ook een rol, want de typisch Nederlandse omgeving is met een reden uitgezocht. In het laatste kwartaal van 2021 gaf Tombola bijna 5,3 miljoen euro uit aan reclamecampagnes.
Het Fair Play Casino Online wilde direct de aandacht op zich vestigen. Het platform van de aanbieder is niet optimaal, want het geld ging naar de reclamecampagnes. De toekomst zal uitwijzen of dat een verstandige keuze is geweest. Het Fair Play Casino Online kent een korte televisiereclame met als thema ‘Fair’. Er verschijnen geen BN’ers in de reclames, maar karakteristieke modellen. Daarnaast zijn de reclames in het zwart/wit, wat voor een bepaalde sfeer moet zorgen. In het laatste kwartaal van 2021 gaf het Fair Play Casino een bedrag van 5,49 miljoen euro uit aan reclamecampagnes.
Het Kansino besloot zichzelf meteen te gaan promoten als ‘Het online casino van Nederland’. Opvallend, aangezien juist deze aanbieder niet in Nederland is gevestigd en opereert vanuit Malta. Er komen geen bekende Nederlanders voorbij in de televisiereclames, want de aandacht gaat uit naar de ‘normale’ Nederlander. De commercials hebben wel een komisch tintje gekregen. De spelers in de reclames winnen een prijs en worden overrompelt door een berg aan confetti. Er zijn vrolijke kleuren gebruikt en het zijn opvallende reclames. Kansino. In het laatste kwartaal van 2021 gaf Kansino ruim 4,7 miljoen euro uit aan reclamecampagnes.
Bet365 is de bekendste en grootste kansspelaanbieder ter wereld. Het bedrijf is al een bekende naam en heeft dan ook geen peperdure ambassadeurs nodig. Dat blijkt ook wel uit de reclames, die volledig in de huisstijl van Bet365 zijn gemaakt. In de televisiereclame gaat de aandacht naar het feit dat Bet365 de grootste aanbieder van de wereld is. De gemiddelde speler hoeft eigenlijk ook niet meer te weten. In het laatste kwartaal van 2021 gaf Bet365 ruim 2,3 miljoen euro aan reclamecampagnes in Nederland.
Het Jack’s Casino Online ontving enkele maanden later pas een licentie van de Nederlandse Kansspelautoriteit (Ksa). Desondanks ging het casinobedrijf direct aan de slag met reclamecampagnes. Jack’s Casino Online wist een tweetal oud-sporters te contracteren als ambassadeur. Het gaat om de oud-Formule 1 coureur Robert Doornbos en de oud-voetballer Rafael van der Vaart. Het is wel opvallend dat het casino relatief weinig televisiereclames uitzendt. Het casino is wel de hoofdsponsor van de Tweede Divisie, deze competitie kent nu ook wel de naam ‘Jack’s League’. In het laatste kwartaal van 2021 gaf het Jack’s Casino Online 1,88 miljoen euro uit aan reclamecampagnes.
GGPoker maakt eigenlijk helemaal geen gebruik van reclames op de televisie. Het pokerplatform is vooral actief op de sociale media en met het aantrekken van ambassadeurs. Onlangs werd de pokericoon Jason Koon gecontracteerd als ambassadeur. Daarnaast is GGPoker ook sponsor geworden van de voetbalclubs Almere City, FC Volendam, Excelsior, FC Emmen en FC Dordrecht. In het laatste kwartaal van 2021 gaf GGPoker net meer dan 2000 euro uit aan reclamecampagnes.