Na bijna anderhalf jaar blikken veel partijen terug op hun eerste maanden in Nederland. Niet alleen wijzelf en de casino’s, maar ook bijvoorbeeld de softwareontwikkelaars. We zochten contact met ontwikkelaar Crazy Tooth Studio (bekend van bijvoorbeeld Seven 7s, Diamond Force, Lady Earth en 777 Mega Deluxe) om te zien hoe zij terugkijken op hun eerste stappen op de Nederlandse gokmarkt.
We spraken met Farhad Ahmadzai, Vice-President Engineering by Crazy Tooth Studio. Net als de studio zelf begon hij ook met fysieke slots in casino’s, om later de overstap te maken naar online videoslots. Hij ziet mogelijkheden om nog innovatiever slots te maken en ook in Nederland verder uit te breiden.
Kun je me iets meer vertellen over Crazy Tooth Studio?
Crazy Tooth is in 2011 opgericht in Reno, na Las Vegas de tweede stad van de Amerikaanse staat Nevada. Het is opgericht door Benjamin Hoffman, die al heel veel ervaring had opgedaan met het ontwerpen van fysieke slots. Om Crazy Tooth op te richten, heeft hij een team van experts verzamelt die op eenzelfde manier over games dachten om de best mogelijke spellen te maken.
We opereren vanuit Nevada in de VS, maar we maken spellen voor de Europese en Aziatische markten door onze samenwerking met Games Global Limited. Op dit moment hebben we nog geen specifieke plannen om naar andere markten uit te breiden, maar als Games Global ergens actief is, zorgen we dat we onze games in dezelfde markten kunnen aanbieden.
Hoe kunnen spelers jullie spellen herkennen?
We zijn er vooral trots op dat we interactieve games maken met veel extra’s. In onze bedrijfscultuur zit ook de drang om ieder nieuw spel beter te maken dan andere spellen. Dat zorgt ook voor innovativiteit.
Neem bijvoorbeeld een nieuw spel, Bubble Beez™, met een heel nieuwe manier van spelen: Tumble Reelz. Hierdoor introduceren we een heel nieuwe manier om winsten bij elkaar te spelen. We hopen dat spelers echt het grotere potentieel voor explosieve winsten kunnen voelen.
Ook zorgen we dat onze spellen aantrekkelijk zijn voor casino’s. We gebruiken sinds kort een nieuw platform: Incisor, Inc. We merken echt dat het Incisor® platform ons een zetje heeft gegeven om nog innovatiever spellen te maken. Met Incisor® kunnen we alles in een systeem doen: het technisch opzetten van een spel, het beheren van alle onderdelen, animatie en het publiceren. Dit zorgt dat we spellen sneller op de markt kunnen brengen en ook het downloadpakket voor spelers klein houden.
Hierdoor rekenen we onszelf graag tussen gevestigde namen die eerder uitstekende games hebben gemaakt, zoals: Yggdrasil, Red Tiger Gaming, NetEnt, Gameburger en nog heel veel anderen.
Toch kijken we liever naar onze eigen prestaties. We concurreren vooral met onszelf en we definiëren succes op onze eigen manier. Commerciële resultaten spelen hierbij niet altijd een rol.
Crazy Tooth Studio is ook op de Nederlandse markt actief. Hoe gaat dat tot dusver?
De eerste stappen op de Nederlandse markt zijn tot nu toe echt bijzonder. Het is altijd moeilijk om een nieuwe markt te betreden; je weet nooit hoe de precieze regels uitpakken en hoe onze games door andere spelers ontvangen worden. Tot nu toe gaat het in Nederland beter dan we hadden gehoopt. We hopen aan de hand van Games Global ook verder uit te breiden, want we zien zeker dat daar ruimte voor is.
Iedere markt heeft z’n eigen uitdagingen en dat is in Nederland niet anders. In sommige landen zijn spelers gek op volatiele spellen, terwijl andere markten juist voor een simpele vormgeving gaan. Als we kijken naar de Nederlandse markt, hebben we het gevoel dat onze stijl goed past bij waar Nederlandse spelers naar op zoek zijn.