Belgische wetenschappers gaan onderzoeken welke effecten het recent gespeelde Europees kampioenschap heeft op het gokgedrag van Belgen. De onderzoekers willen weten hoeveel er gegokt is op de 51 EK wedstrijden. Ook onderzoeken zij welke invloed de reclame-uitingen van bookmakers hebben op het speelgedrag van de Belgische sportsbettor.
Het is een trend in België dat er rondom grote sportevenementen meer accounts geopend worden bij online casino's en bookmakers. Zo werd er tijdens het vorige wereldkampioenschap voetbal door Belgische spelers 217 miljoen euro online ingezet werd op sportweddenschappen. 220.000 spelers deden dat dagelijks tijdens dit toernooi dat in november en december 2022 gespeeld werd.
Daarbij wordt ook naar de rol van de aanbieder van sportweddenschappen gekeken. In België wordt – net als in Nederland – geleidelijk paal en perk gesteld aan de marketingmogelijkheden van aanbieders.
Dat moet in 2028 leiden tot een totaalverbod op gokreclames. Ondanks de strikte regelgeving hebben veel gokmerken de afgelopen weken alsnog reclame gemaakt voor sportweddenschappen. Dit deden zij voornamelijk via hun eigen sociale mediakanalen. Met dit onderzoek willen de wetenschappers inzicht krijgen in de omvang van de marketingcommunicatie van gokbedrijven. Vervolgens willen zij beleidsadviezen te kunnen verstrekken.
Ook de Belgische beleidsmakers worstelen behoorlijk met het legale aanbod van gokentertainment. De nieuwe regering bij onze Zuiderburen gaat naar verwachting strenger optreden. Zij hebben van de Hoge Gezondheidsraad het advies gekregen om een verdere verstrenging van de wet- en regelgeving door te voeren. Onder andere een verhoging van de leeftijdsgrens waarop men een account aan kan maken naar 21 jaar wordt overwogen. Dit zou veel gokproblemen onder jongvolwassenen moeten voorkomen.