De Advertising Standards Authority (ASA) heeft een waarschuwing gegeven aan de Britse bookmaker Betfred vanwege drie tweets die in strijd waren met de reclameregels voor gokken. De tweets, geplaatst in maart en april, bevatten beelden van bokser Anthony Joshua en werden onderzocht door de ASA omdat ze waarschijnlijk aantrekkelijk waren voor minderjarigen, wat verboden is volgens nieuwe regels voor gokreclame.
Betfred ontkende de beschuldigingen en beweerde dat de tweets “redactioneel” waren en geen reclame, en dat boksen een sport voor volwassenen is omdat de gevechten meestal 's avonds laat op pay-per-view worden uitgezonden en alleen kunnen worden gekocht door mensen ouder dan 18 jaar.
Betfred plaatste drie tweets met daarin beelden van Anthony Joshua ter promotie van een bokswedstrijd. De ASA stelde vast dat Joshua, met zijn enorme online aanwezigheid en populariteit onder jongeren, een sterke aantrekkingskracht heeft op minderjarigen. Dit maakt het gebruik van zijn gezicht in gokreclames in strijd met de nieuwe regelgeving.
Uit een analyse bleek dat ongeveer een miljoen van Joshua's 15,7 miljoen Instagram-volgers en 82.000 van zijn Snapchat-volgers geregistreerd staan als onder de 18. De ASA bestempelde dit als “een significant aantal” en gaf aan dat Joshua hierdoor “inherente sterke aantrekkingskracht” heeft op een jong publiek.
De ASA heeft Betfred gewaarschuwd en aangegeven dat de betreffende advertenties “niet meer in hun huidige vorm mogen verschijnen”. Ook is het bedrijf gewaarschuwd om in de toekomst geen gebruik te maken van personen die een voorbeeld zijn voor jongeren. Bedrijven zullen dus in de toekomst zorgvuldiger moeten omgaan met hun marketingstrategieën en geen gebruik maken van invloedrijke personen.