Vorige maand verscheen er in het Algemeen Dagblad (AD) een artikel over influencers die via social media matchfixinggroepen promoten. Op deze manier worden veelal jongeren door influencers verleid om de uitslagen van gemanipuleerde wedstrijden te kopen, althans dat denken ze. Het blijkt uit onderzoek van het AD echter te gaan om oplichting, omdat ze vaak geld betalen voor foute uitslagen.
Een aantal Nederlandse influencers heeft het afgelopen jaar via social media reclame gemaakt voor zogenaamde matchfixinggroepen. Zij zorgden er, zonder dat ze het zelf door hadden, voor dat duizenden mensen slachtoffer zijn geworden van oplichting.
De influencers hebben tegen betaling promotie gemaakt voor deze matchfixinggroepen, waardoor ze miljoenen mensen hebben blootgesteld aan oplichting.
De mensen achter de Telegram-groepen, waar vooral jonge mannen lid van zijn geworden, willen doen geloven dat zij uitslagen van gemanipuleerde wedstrijden in hun bezit hebben. Door geld te betalen krijgen de leden de uitslagen door om er zelf op in te zetten bij de bookmakers. Een van de leden die met het AD sprak vertelde dat hij tussen de € 50 en € 500 per uitslag betaalde.
Achteraf zou het echter gaan op neppe matchfixing met verkeerde uitslagen, waardoor veel jongeren slachtoffer zijn van oplichting voor duizenden euro’s. De betalingen bij deze groepen vindt vaak plaats via cryptovaluta zoals Bitcoin. Het achterhalen van de identiteit van de oplichters is daardoor een lastig karwei, omdat deze betaalmethode anoniem is. Ook maakt het gebruik van de anonieme berichtendienst het opsporen van oplichters erg moeilijk.
Enkele dagen na de publicatie van het artikel in het AD, zijn er door enkele Kamerleden al Kamervragen ingediend. Michiel van Nispen, Mirjam Bikker, en Anne Kuik vroegen aan Franc Weerwind, minister van Rechtsbescherming, op welke wijze hij nog grip had op de maatschappelijke gevolgen van de legalisering van online gokken.
Naast Weerwind kregen minister van Justitie en Veiligheid Dilan Yesilgöz-Zegerius en minister van Financiën Sigrid Kaag vragen over de promotie door bekende Nederlandse influencers. De Kamerleden van D66, die deze vragen indienden, wilden graag weten hoe de jongeren beschermd worden tegen deze vorm van oplichting.
Normaal gesproken hadden de Kamervragen beantwoord moeten worden op maandag 4 september. Echter hebben de betrokkenen ministers door het zomerreces meer tijd nodig voor de beantwoording, zo hebben ze maandag aangegeven.