Enkele maanden geleden kwam het nieuws naar buiten dat de kansspelaanbieders per 1 juni 2022 zouden stoppen met buitenreclames. Dat was het resultaat uit overleggen tussen de brancheorganisaties en de kansspelaanbieders. De kwetsbare spelers werden blootgesteld aan de zogeheten ‘ongerichte’ buitenreclames. Daarnaast werd door de branche aangegeven dat de mediareclames voortaan zoveel als mogelijk na 22:00 uur zouden worden uitgezonden. De reclames in bushokjes en langs de snelweg zouden in zijn totaliteit verdwijnen. Daar blijkt echter weinig van waar, aangezien enkele aanbieders zich niet bij de afspraken hebben gevoegd en zich daar dus ook niet aan hoeven te houden.
De buitenreclames met de oud-voetballer zijn door het hele land zichtbaar en zijn nog altijd niet weggehaald. Het bedrijf Betca BV (Circus) heeft aangegeven geen deel uit te maken van de brancheorganisaties. Het Belgische gokbedrijf heeft aangegeven niet op de hoogte te zijn geweest van de afspraken.
“Alles wat aan reclamemiddelen beschikbaar was, is door de industrie opgeslokt, onder meer door staatsdeelnemingen. Het is vrijwel onmogelijk om er nu tussen te komen. Dat voelt als marktafgrendeling”, aldus Martijn Maertens, CEO van het Circus Casino.
De Nederlandse kansspelaanbieder BetCity.nl richt zich ook nog altijd op de buitenreclames. De posters met de oud-voetballers Wesley Sneijder en Andy van der Meijde zijn nog altijd te vinden in het land. BetCity.nl zal binnenkort wel stoppen met deze vorm van reclame, maar dat zal pas gebeuren zodra de contracten aflopen. Echter kan het niet lang meer duren, aangezien zeer binnenkort de rolmodellen worden verboden in gokreclames. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de reclame met de nieuwe ambassadeurs van het Kansino.