In het Verenigd Koninkrijk kunnen de casinospelers binnenkort gebruikmaken van een nieuwe functie bij Lloyds Bank. De klanten van de Britse bank kunnen sinds kort limieten instellen die gericht zijn op de uitgaven in online casino’s en bij bookmakers. Het systeem zal betalingen aan kansspelaanbieders herkennen. Zodra een limiet is bereikt, dan is het niet langer meer mogelijk om geld te storten bij een kansspelaanbieder. Het betreft vooralsnog een proefperiode, bij succes zal het systeem worden uitgerold en komt deze beschikbaar voor alle klanten van de bank.
Lloyds Bank werd in 1765 opgericht en is een bekende bank in het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf Lloyds Banking is internationaal actief, waaronder in Nederland. De klanten van de bank kunnen maandelijkse limieten instellen via de online applicatie. De klant geniet op die manier van een betere bescherming en kan zijn uitgaven in online casino’s beter beheren. Het is voor de gebruikers ook mogelijk om transacties naar kansspelaanbieders uit te schakelen. Het was overigens al enkele jaren een optie om goktransacties te blokkeren bij de bekende bank.
“We helpen onze klanten al jaren om gokuitgaven ‘uit te schakelen’. Met onze nieuwste functie kunnen klanten een persoonlijk goklimiet instellen, zodat ze hun geld beter kunnen beheren en grenzen kunnen stellen aan bepaald uitgavengedrag”, aldus Anna Hemmings, CEO van GamCare.
In Nederland bieden de banken deze functie vooralsnog niet aan. Het is voor de gokker wel mogelijk om te kiezen voor een vrijwillige Cruks-registratie. De spelers die voor een registratie kiezen kunnen voor een periode van minimaal zes maanden niet meer meespelen bij de online kansspelaanbieders en in de fysieke speelhallen/casino’s. Er zouden al meer dan 23.000 Nederlanders op het uitsluitregister staan.