De geschiedenis van de gokkast of fruitautomaat zoals we die nu kennen begint eind 19e eeuw. Het is een tijd van uitvindingen en ontdekkingen. Vooral in Duitsland worden veel medische ontdekkingen en technische uitvindingen gedaan. Door de onrust in, toen nog, Pruisen zijn vooral medische inzichten lange tijd genegeerd.
Vluchtend voor de economische malaise in hun land emigreren veel Duitsers naar de Verenigde Staten. Daar vindt kort daarna een explosie van technische uitvindingen plaats. Talrijke patenten zijn tussen 1880 en 1900 aangevraagd voor machines, onderdelen van machines en bedieningssystemen.
Er zijn in die tijd al gokkasten. Die staan bij sigarenzaken en cafés. Ze betalen niet uit of hooguit krijgt de speler bij winst een sigaar, tegoedbon of munt. En bij het spelen moet altijd iemand aanwezig zijn voor de bediening en uitbetaling. Meerdere uitvinders proberen daarom met name het probleem van noodzakelijk personeel op te lossen. Twee daarvan zijn interessant om hier te noemen.
In 1891 patenteert Mortimer B. Mills een systeem om een automaat met munten te bedienen. Twee jaar daarna bedenkt Gustav F. W. Schultze zijn muntautomaat, de Horseshoe. Geleidelijk zien we, in de kort op elkaar volgende patenten van Schultze, het begin van de moderne fruitautomaat.
Naar inhoudsopgave
Schultze beschrijft het in zijn patenten grofweg als volgt: ‘mijn uitvinding is een apparaat waarbij een schijf draait door het inwerpen van een muntstuk’ en ‘het doel van mijn uitvinding is een interessante machine te bieden, waarin, als een vooraf bepaald resultaat wordt bereikt, de ingeworpen munt aan de gebruiker wordt teruggegeven.’
De karakters op de schijf kunnen van alles zijn, vult Schultze aan. Zelf geeft hij in zijn patent het voorbeeld van waarzegger Grumentenmaker Charles A. Fey.
Gokken is zo oud als de mensheid. Het is daarom geen gekke gedachte van Fey. Hij neemt een apparaat van Schultze als basis en maakt er zijn eerste gokkast mee in 1894. Fey is daarmee niet de uitvinder van de fruitautomaat, maar de bedenker van een toepassing.
Fey werkt in die tijd bij California Electric Works in San Francisco. Daar leert hij Theodore Holtz kennen, die er al tien jaar bedrijfsleider is en evenals hijzelf een Duitse immigrant..
Een jaar later bouwt Fey in zijn kelder een tweede machine, ook gebaseerd op de Horseshoe van Schultze. Hij noemt het de 4-11-44, naar populaire getallen uit de illegale loterijwereld. Het apparaat bestaat uit drie genummerde wijzerplaten. Met 4-11-44 op rij krijgt iemand de hoogste uitbetaling.
Fey heeft dan inmiddels ook kennis gemaakt met Gustav Schultze. In 1895 gaan Fey, Schultze en Theodore Holtz bij elkaar in de buurt wonen in Bekeley. Ze wisselen kennis en ervaring uit. Schultze heeft dan al meerdere patenten en slot machines op zijn naam staan.
Kasten als die van Schultze en Fey heten in die tijd nog nickel-in-a-slot machine. Het woord geeft aan dat een slot een gleuf is om iets in te werpen. Dat kan een geldstuk zijn, maar het was toen vaak nog een speciale muntje. Later wordt de omschrijving van het apparaat vereenvoudigd naar slot machine. Het is niet per se een gokkast. Ook een sigaretten- of kauwgomballenautomaat is een slot machine.
Schultz suggereert Fey en Holtz hun baan op te zeggen en een eigen bedrijf te beginnen. Dat doen ze hetzelfde jaar nog. Het bedrijf Holtz & Fey maakt onder andere onderdelen voor de slot machines van Schultze.
Terwijl ze hun bedrijf starten, wordt ook de 4-11-44 succesvol. Het staat in meerdere bars. Fey besluit al een jaar na de start van het bedrijf met ontwerpen van slot machines verder te gaan. Hij verkoopt zijn aandelen aan Holtz, met wie hij zijn hele leven goed bevriend zal blijven, en begint Charles Fey & Company.
In 1897 verhuist Fey zijn bedrijf van zijn kelder naar een gebouw in het centrum van San Francisco. Mills Novelty Company of Chicago zit in dezelfde buurt en ook zijn concurrent en voormalige vriend Schultze is een naaste buur. Schultze begint in dat jaar een rechtszaak tegen Holtz en anderen, waarschijnlijk ook Fey.
Schultze vindt dat zijn patentrechten zijn geschonden. Holtz legt in de rechtszaal uit dat hun machine alleen gebruikt kan worden in bars, cafés en andere, soortgelijke gelegenheden. Op 23 augustus 1897 beslist rechter William W. Morrow dat een slot machine inderdaad een gokapparaat is. Hij stelt Schultze in het ongelijk. Morrow vindt zijn slot machine geen nieuwe en nuttige uitvinding en zo’n apparaat kan daarom niet worden gepatenteerd.
Fey werkt in zijn nieuwe werkplaats hoofdzakelijk aan, op het draw pokerspel gebaseerde, slot machines. Die wil hij voorzien van een automatisch uitbetalingssysteem. Dat lukt met de Card Bell, een jaar na zijn verhuizing. Het is een machine met drie rollen, die met het overhalen van een hendel gaan draaien. De rollen komen opeenvolgend tot stilstand. Dat is nieuw en voorziet het spel van extra spanning. Hij werkt ook aan een machine met vijf rollen om dichterbij het pokerspel te komen. Maar dat blijkt mechanisch nog een te grote opgave.
Fey sleutelt echter niet alleen aan de Card Bell. Hij denkt ook na over de consequenties van de rechtszaak van Schultze. Bovendien is in Californië, sinds 1872, een anti-gokwet van kracht. Elk gokspel is verboden, behalve de pokervariant ‘draw poker’. Met de komst van de fruitautomaat en andere casinospelen is die wet in 1891 aangepast tot een verbod van elke denkbaar kansspel, uitgezonderd poker.
Naar inhoudsopgave
De rechtszaak overtuigt hem ervan dat patenteren geen zin heeft. Fay vind het zinvoller na te denken over marketing en het spel. In 1898 vervangt hij de pokerkaarten van de Card Bell door afbeeldingen van de drie kaartsymbolen harten, klaver en ruiten. Hij voegt er een hoefijzer aan toe en een Liberty Bell, de klok die in Amerika symbool staat voor vrijheid.
Elke rol krijgt tien afbeeldingen. Daarmee heeft de gokkast 1000 combinaties, waaronder drie Liberty Bells op een rij, de combinatie van maximale uitbetaling. Dat uitbetalen doet de Liberty Bell dan al automatisch. De Liberty Bell is zo gemaakt dat 86% van de ingeworpen munten kan worden gewonnen door de spelers.
Met zijn Liberty Bell moet Fey opboksen tegen ruim 1500 pokerkasten in San Francisco. Die staan op de toonbanken van alle sigarenwinkels en alle bars van cafés in de stad. Hij heeft ook geen patentbescherming. Mede daarom besluit de Liberty Bell slot machines niet te verkopen of verhuren, maar in eigendom te houden.
Hij plaatst de Liberty Bell in cafés en zorgt voor het onderhoud. Met de eigenaar deelt hij de opbrengst van de kast, circa 14% van het ingeworpen geld, op basis van een 50-50 regeling. Het blijkt een uniek en succesvol marketingmodel. Fey moet zijn bedrijf al snel uitbreiden. Hij neemt meer medewerkers aan, die dagelijks de geplaatste kasten controleren, en hij opent een vestiging in San Jose. De Liberty Bell verspreidt zich geleidelijk over de gehele San Francisco wiki over de San Francisco Bay Area. Het is het begin van de opmars van de moderne fruitautomaat zoals we die nu nog kennen.
Charles Fey blijft nieuwe fruitautomaten of aanpassingen daarop bedenken. Hij is echter vooral bezig met onderhoud van de kasten die hij heeft geplaatst in de Bay Area. Geleidelijk komt hij daardoor in de problemen, hij had immers geen patent. Zijn concurrentie maakt zijn kasten na of bouwen hun eigen varianten. Vanaf begin 1900 verliest Fey zijn positie als marktleider.
In 1891 richt Mortimer B. Mills in Chicago een bedrijf op. Mills heeft dan al enkele patenten op zijn naam staan. Het bedrijf houdt zich vooral bezig met slot machines; apparaten waar iemand geld inwerpt voor een bepaalde dienst. In het begin maakt Mills vooral sigaar- en snoepautomaten. In 1898 neemt zijn zoon Herbert Stephen Mills het bedrijf over. Hij hernoemt het naar Mills Novelty Company. Herbert heeft dan twee medewerkers. In 1902 zijn dat er vijf, waaronder Ode D. Jennings. Herbert gaat ook andere vending machines en muziekapparaten maken. Na een een aantal verhuizingen vanwege de uitbreiding, groeit het personeelsbestand snel.
Naar inhoudsopgave
Een aantal keren probeert Herbert Mills tot een samenwerking te komen met Fey. Als dat niet lukt, en hij ook niet in het bezit kan komen van een Liberty Bell, neemt hij Mat Larkin in dienst. Larkin is de voormalig voorman van Fey. In 1905 wordt ingebroken bij een bar in San Francisco. Het enige dat wordt meegenomen is een schort en een Liberty Bell fruitautomaat. Sommigen in de kleine wereld van slot machine-fabrikanten verdenken Larkin en Mills. Bewijzen zijn er niet. Maar korte tijd later staat er een Liberty Bell in de werkplaats van Herbert Mills in Chicago.
Begin 1906 komt Mills Novelty Company met een eigen versie van de Liberty Bell. De originele gokkast is nauwelijks veranderd, maar heeft een historische aanpassing. De pokerkaarten en overige symbolen zijn vervangen door afbeeldingen van fruit. De fruitautomaat is geboren. In datzelfde jaar wordt San Francisco opgeschrikt door een aardbeving. De werkplaatsen van Fey, andere fabrikanten en de kantoren in het gehele financiële district worden vernield. Fey gaat daarop alsnog samenwerken met Mills. Samen ontwikkelen ze een nieuwe fruitautomaat, de Operator Bell. De kast komt in 1910 op de markt. Fey werkt dan ook al voor andere fabrikanten aan andere producten. De samenwerking met Mills zal daarna snel stoppen.
De kracht van Mills is zijn distributie-netwerk. Het bedrijf heeft sinds de oprichting een uitgebreid verkoopteam opgebouwd. Daardoor kan het de slot machines verder brengen dan de San Francisco Bay. In enkele jaren verspreidt Herbert Mills de gokkast met fruitsymbolen over heel Amerika. Rond 1930 zijn er honderdduizenden fruitautomaten in Amerika. Het grootste deel daarvan komt van Mills Novelty Company. Tussen 1920 en 1940 heeft het bedrijf er ruim 300.000 gemaakt. In het begin zijn de fruitautomaten voornamelijk tafelmodellen. Ze staan op een bar of toonbank. Herbert Mills ontwikkelt een model dat zelfstandig kan staan. Er is echter weinig animo voor deze kast. Men prefereert het tafelmodel. Zelfs casino’s stappen pas in de zestiger jaren over op de staande gokkast. Maar nog altijd plaatsen veel casino’s het tafelmodel eenvoudig op een verrijdbare kast.
Herbert Mill heeft ook een goed oog voor de psychologie van het spel. Hij vergroot bijvoorbeeld het venster met de drie schijven. Hierdoor ziet de speler niet alleen de drie symbolen van het eindresultaat, maar ook een deel van de symbolen eronder en erboven. Dit verhoogt de spanning voor de speler.
Bovendien denken veel gokkers, bij het zien van een onderliggend gunstig symbool, dat hun volgende beurt winst zal opleveren. Deze zogenaamde gokkersmisvatting, denken dat een apparaat een geheugen heeft, komt bij meer gokspelen voor. Mills verhoogt ook het aantal symbolen op een schijf van tien naar twintig. Daardoor zijn er in plaats van 1000 maar liefst 8000 combinaties mogelijk. En in 1925 introduceert de Mills Company de jackpot bij slot machines. In 1927 overlijdt Herbert Mills; zijn vier zoons nemen de leiding in het bedrijf over.
Wetgeving rond kansspelen is al in de 19e eeuw een probleem (en in Nederland nog steeds). Het is een kat-en-muisspel tussen fabrikanten, casino-eigenaren, gokkers en justitie. De fruitautomaten zijn meestal illegaal, maar worden overal gebruikt. Het algemene publiek vindt de kasten geen probleem en justitie heeft vaak belangrijker zaken te doen. In periodes van rechtshandhaving werkt omkoping of verstoppen. In dat laatste geval verdwijnt de gokkast bijvoorbeeld tijdelijk achter een gordijn. Of de fruitautomaat wordt gecombineerd met een vending-machine; in plaats van uitbetaling is er dan schijnbaar een betaling in nature, of het ‘gok-onderdeel’ is niet direct zichtbaar, gecamoufleerd door repen chocolade of pakjes kauwgom.
Naar inhoudsopgave
Vanaf de dertiger jaren neemt de druk vanuit de overheid toe. Staten gaan gezamenlijk de strijd aan tegen de fruitautomaten. Het gevolg is dat de meeste staten de gokkast verbieden. Uiteindelijk neemt de regering in 1951 de Gaming Devices Act (wet) aan; gokkasten mogen niet meer over de staatsgrenzen worden vervoerd. Vrijwel alle staten leggen een verbod op gokken. Alleen in Nevada, waar ruim 30.000 fruitautomaten staan, blijft gokken legaal. Mills Novelty Company verhuist naar Reno, Nevada. Ook intensiveert Herbert Mills de export naar Europa en andere landen waar fruitautomaten zijn toegestaan.
Vanzelfsprekend leidt Mills Company onder de continue justitiële wispelturigheid. Die geeft echter ook de noodzaak te blijven innoveren. Dat doet Mills niet alleen in gokapparaten. Ze bedenken allerlei snoep- en muziekapparaten. In 1935 ontwikkelen ze de eerste automaat met gekoelde limonadeflesjes voor Coca Cola. Tien jaar daarna helpt een kleinzoon van Mortimer bij de ontwikkeling van de eerste automaat voor de verkoop van hete koffie. En al jaren werken ze aan innovaties rond koelmachines waarmee een cafetaria zelf ijs kan maken.
De familie Mills is tegen die tijd al uitgewaaierd over meerdere bedrijven, waarbij de familienaam wel vaak blijft behouden. Soms ontstaat zo’n nieuwe Mills-onderneming om een beter onderscheid te maken in productsoorten. Een andere keer omdat een nakomeling van Mortimer een bepaalde richting uit wil. De naam Mills Novelty Company verandert in de oorlogsjaren van WO II in Mills Industries. In 1946 worden de slot machines, niet alleen de fruitautomaten, ondergebracht in een aparte onderneming: de Bell-O-Matic Corporation.
In 1906 begint Ode D. Jennings, medewerker van Mills, een eigen bedrijf. Hij gaat zich bezighouden met het opknappen van defecte gokkasten van Herbert Mills. Het bedrijf groeit mee met Mills Novelty Company. In 1911 komt Jennings met een eigen gokkast. Later volgen meer slot machines en patenten op onder andere een muntdetectiesysteem. Mills is echter tot 1950 de onbetwiste leider in de fruitautomaten wereld. In 1953 overlijdt Ode Jennings, kort voor het bedrijf de erven van zijn oude werkgever passeert in grootte. Samen hebben de twee bedrijven rond die tijd nog ruim 70% van de slot machines-markt in handen.
Het gaat echter al een tijdje minder goed met beide bedrijven. Het bedrijf van Jennings is al eerder opgegaan in de Hershey Manufacturing Company, en Bell-O-Matic Company wordt verkocht aan de American Machine and Science Company. Het mag uiteindelijk helaas niet meer baten. Er is een nieuwe leider op de gokkastmarkt, Bally (maakt nu ook online gokkasten).
Naar inhoudsopgave
In 1931, kort na het begin van de Amerikaanse economische crisis, komt Raymond T. Moloney met een flipperkast. De Ballyhoo, genoemd naar een populair tijdschrift in die tijd, is dan één van de eerste flipperkasten van het moderne type: een glasplaat schermt het speelveld af en de kast heeft een muntsysteem. Voor een stuiver krijgt iemand 7 ballen, voor een dubbeltje 10. Bovendien is het speelveld groter en heeft het 10 gaten, wat de uitdaging van het spel vergroot. Spelen voor een beetje geld op een gok- of flipperkast of is voor velen de enige ontspanning in de crisis in de jaren 30.
Op 10 januari 1932 richt hij de Bally Manufacturing Company op. Het wordt het productiebedrijf van de Lion Manufacturing Corporation in Chicago. De flipperkast van Moloney wordt direct een groot succes. Bally verkoopt er ruim 50.000 in slechts een paar maanden. Met flipperen kan een speler dan echter geen geld winnen. Het is een behendigheidsspel, waarbij iemand extra, vrije spelen kunt verdienen. Hooguit wint iemand extra spelen. Er zijn wel speelhallen die uitbetalen wanneer een speler veel extra spelen won. Maar de risico’s daarbij zijn groot, want de wetgeving is streng.
De wetgeving is een van de redenen dat Moloney, ondanks het enorme succes van zijn flipperkasten, met echte gokkasten begint. In 1936 stapt hij met de Bally Baby in de wereld die dan nog door Mills Company wordt gedomineerd. De Bally Baby is op dat moment de kleinste gokkast. De succesvolle ontvangst van het apparaat overtuigt Moloney ervan gokkasten definitief op te nemen in het aanbod van Bally.
In die jaren experimenteert menig spellenfabrikant met elektronica. In flipperkasten wordt dan al enige elektronica verwerkt. Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn veel fabrikanten van fruitautomaten in de oorlogsindustrie. Ontwikkelingen op het gebied van fruitautomaten liggen een beetje stil.
Kort na de oorlog, in 1947, brengt Moloney de ‘Hi Boy’ naar de markt. Deze fruitautomaat staat rechtop en heeft een nieuw soort elektromechanische werkwijze. Het wordt een succesproduct waarop Bally lange tijd kan voortbouwen. Helaas is het nog niet de gokkast waarmee het bedrijf Mills uit de leiderspositie kan duwen.
Zoals altijd wordt ook weer gekeken naar de psychologische kanten van het spel. Gebruik van elektronica biedt immers nieuwe mogelijkheden. Een idee is de hendel te vervangen door een knop. Het trekken aan een hendel kost fysieke kracht en dat is niet nodig om de wielen te laten draaien. Voor de knop is het echter nog te vroeg. Spelers vinden de knop te onpersoonlijk. De fruitautomaat lijkt zonder hendel volgens hen teveel op een jukebox. En veel spelers denken, ten onrechte, dat de manier waarop ze aan een hendel trekken invloed heeft op het spel. Dat psychologische effect verdwijnt met de knop.
Een van de oorzaken dat Bally de leiderspositie niet kan overnemen van Mills is dat het bedrijf te lang in Chicago blijft. De wet verbiedt dat fruitautomaten over de staatsgrenzen worden vervoerd. Alle fabrikanten zijn naar Nevada verhuist, waar gokken is toegestaan. Maar Moloney wil niet zijn 500 medewerkers ontslaan of ze verplicht laten verhuizen naar bijvoorbeeld Reno. Hij gaat zich meer richten op flipperkasten en andere spelapparaten, zoals bowlingmachines en speeltuin-kinderspeelgoed. De gokkast komt op het tweede plan.
Naar inhoudsopgave
In 1958 overlijdt Raymond Moloney op 58-jarige leeftijd plotseling aan een hartaanval. Zijn zoons, die van hem niet in de zaak mochten, nemen de leiding over. In november 1963 introduceren ze de Money Honey fruitautomaat. De fruitautomaat heeft, naast dat het de op dat moment meest betrouwbare elektronica gebruikte, een motorisch betaalsysteem. Daarmee kunnen automatische uitbetalingen worden gedaan, zonder tussenkomst van medewerkers, tot maximaal 500 muntstukken.
De naam Money Honey van de gokkast is ongewild ironisch. Het lukt de broers namelijk een vrijstelling te krijgen; ze mogen hun producten over de staatsgrenzen vervoeren naar Nevada. Maar de kosten en belastingen die daarvoor moeten worden betaald brengen het bedrijf in financiële problemen.
In 1964 wordt Bally Manufacturing overgenomen door een groep investeerders. De Money Honey is dan al met een succesvolle opmars bezig. Het bedrijf krijgt geleidelijk de leiderspositie in de wereld van fruitautomaten. Op 12 augustus 1975 gaat het als eerste fabrikant van gok- en spelmachines naar de beurs.
Een jaar na de beursgang demonstreert Bally het Slot Data Systems. Het luidt een nieuw tijdperk in bij fruitautomaten. Vanaf dat moment is er elektronisch beheer van fruitautomaten. Deze worden tevens elektronische beveiligd en er zijn allerlei administratieve gegevens uit te lezen en te analyseren. Het SDS managementsysteem van Bally wordt in de loop van de tijd doorontwikkeld. Het is tegenwoordig in de gok- en spelindustrie min of meer een standaardsysteem geworden, dat ook bruikbaar is op fruitautomaten van andere fabrikanten.
Naar inhoudsopgave
Eind jaren zeventig worden de activiteiten van het oorspronkelijke Bally Manufacturing Company onoverzichtelijk. Er zijn en worden enkele bedrijven overgenomen. Sommige daarvan worden opgenomen in de organisatie, van andere wordt alleen de naam aangepast.
Bally houdt zich nog steeds bezig met fruitautomaten en is daarmee de favoriete leverancier van talrijke casino’s. Maar het bedrijf maakt ook andere spellen en video-spellen voor speelhallen. En het richt zich op computerspellen voor in de huiskamer.
Het wordt zelfs eigenaar van enkele bekende casino’s. Zoals bijvoorbeeld de MGM Grand’s in Las Vegas, dat tijdelijk wordt hernoemd naar Bally’s, en Reno. Bally is zelfs een tijdje eigenaar van de pretparken van Six Flags. De expansiedrift brengt het bedrijf echter in financiële problemen. In een poging de zaak te redden wordt alles wat met flipperkasten te maken heeft in 1988 verkocht aan Williams Electronics.
In de tussentijd heeft Bally wel weer een innovatieve stap gezet. De elektronische fruitautomaten worden verdergaand voorzien van computers en video. De eerste video-gokkast is in 1975 gebouwd door Walt Fraley. Pas nadat het bedrijf Sircoma begin jaren tachtig een videopoker fruitautomaat uitbrengt begint de opgang.
Bally, inmiddels verreweg de grootste leverancier van fruitautomaten, zorgt voor verdere uitbouw en popularisering. Vanzelfsprekend is er wederom weerstand bij spelers. Ze kunnen de schijven niet meer zien draaien, zoals bij de oude fruitautomaten. Toch worden de videokasten al snel even populair als hun voorgangers.
Met de video-gokkasten komen er meer thema’s beschikbaar en worden de drie oorspronkelijke schijven geleidelijk uitgebreid naar soms al vijf. Maar belangrijker zijn de overige innovaties, denk hierbij bijvoorbeeld aan de uitgebreide progressieve jackpot waaraan meerdere kasten deelnemen.
In zijn eenvoudige vorm bestond de progressieve jackpot al, het ophogen van het totale prijzengeld telkens wanneer de jackpot op een gokkast niet valt. Bij de hernieuwde progressieve jackpot zijn meerdere fruitautomaten verbonden. Deze kasten kunnen in dezelfde ruimte staan, maar dat hoeft niet. Al kort na de introductie in 1986 worden kasten, die op verschillende locaties staan, via telefoonlijnen verbonden. Het totaal te winnen prijzengeld groeit daarmee naar tot dan toe ongekende hoogte.
Andere vernieuwing in die periode is bijvoorbeeld de mogelijkheid met papiergeld te betalen. In plaats van per beurt kan daardoor in één keer voor meerdere beurten worden ingezet. En de speler hoeft niet meer met een zak met muntjes te sjouwen.
Naar inhoudsopgave
In 1990 begint een rigoureuze reorganisatie van de activiteiten. Het leidt uiteindelijk tot de vorming van twee bedrijven Bally Gaming International en Bally Entertainment. Op 18 juni 1996 wordt Bally Gaming International overgenomen door Alliance Gaming Corporation.
Er volgen nog meer overnames, naamsveranderingen en kleine reorganisaties. Maar de rust is wedergekeerd bij de productie van fruitautomaten. En de droom van Ray Moloney, Bally als producent van de beste fruitautomaten ter wereld, is uitgekomen.
Bally bestaat nog altijd, is momenteel eigendom van Scientific Games en levert onder andere bijna 80% van de fruitautomaten in Las Vegas en is een grote speler bij de productie van online games.
Het bedrijf is nu, evenals veel andere fabrikanten, bezig met de volgende grote stap in de ontwikkeling van fruitautomaten: van kansspel naar behendigheidsspel.
Naar inhoudsopgave
Een interessant artikel? Lees dan ook over hoe kansberekening begon, of bekijk andere geschiedenisartikelen over onder andere het ontstaan van het woord ‘gokken’, hoe het casinospel blackjack is ontstaan, of lees meer over de geschiedenis van speelkaarten.
Daarnaast hebben we twee artikelen over de ontstaansgeschiedenis van Las Vegas gepubliceerd, ontdek hoe de stad zich van indianengebied tot dé gokhoofdstad van de wereld ontwikkelde. Ook interessant: Londense gokhuizen rond 1800.
Naar inhoudsopgave