Gokindustrie, innovatie en technologie

AI in gokindustrie

De gokindustrie is altijd enthousiast geweest over het toepassen van nieuwe technologieën. Ze was daarbij ook altijd de eerste die innovaties doorvoerde. Die konden bedoeld zijn voor beveiliging en bewaking, maar ook voor marketing en verbetering van de speelruimte en het spelaanbod.

Anderen maakten dankbaar gebruik van de ervaringen in casino’s. Veel technologie werd daarna immers ook elders ingezet. Daarbij kun je denken aan beveiliging van vliegvelden en banken, bewaking van winkelcentra, marketinggereedschappen bij supermarktketens en allerlei andere omgevingen.

Grote veranderingen in gokindustrie

Wanneer managers van casino’s terugkijken zien ze enorme veranderen, in korte tijd. Van telefonische enquêtes en interviews met focusgroepen ging het naar moderne geautomatiseerde technieken. Daarmee groeide het aantal mogelijkheden om gegevens te gebruiken.

Naast het snel analyseren van algemene gegevens kwamen er systemen die gedrag op de vloer kunnen beoordelen. En die de gegevens daarna omzetten in praktische visualisaties. Data-analisten en managers konden daarmee snel, vanuit hun ervaring, een eerste conclusie trekken.

Uitgebreid pakket gegevens

Het voordeel van de offline en online casino’s is dat er duizenden contactmomenten per dag zijn. Dat is altijd al zo geweest. Maar er kan nu veel meer informatie uit worden gehaald. In het verleden moesten gegevens vaak handmatig worden verzameld uit marketingacties en visueel bekeken activiteit aan de speeltafels en slotmachines. Tegenwoordig gaat het automatisch.

Volgsystemen van spelers kunnen de hoogte van inzetten van spelers registreren. Evenals hun winsten en verliezen. Maar ook de snelheid waarmee iemand een knop indrukt van een slotmachine of inzet bij een tafelspel. En in het fysieke casino kan het bijhouden hoeveel iemand drinkt, welke drankjes en maaltijden hij of zij gebruikt. En nog veel meer.

Patronen herkennen

Het levert gegevens over specifieke spellen. Of het kan waardevolle informatie geven voor het gehele casino of de speelhal. Grote gokbedrijven koppelen de gegevens ook, waardoor ze bijvoorbeeld inzicht in verschillen van locaties.

De gegevens worden in dat geval samengebracht in één centrale computer. Bij meerdere gokbedrijven geeft dat informatie voor regionale acties of een unieke actie voor het gehele concern. Het is vaak een kwestie van patronen herkennen in de gegevens en die gebruiken.

Geen individu, maar verzamelingen

Het gaat tegenwoordig in de media vaak over de problemen van enkele gokkers. Maar dat is slechts een heel klein deel van de informatiestroom die casino’s nodig hebben, bijvoorbeeld voor de Cruks. Alleen bij die probleemgokker gaat het om een individu.

Bij de enorme data die wordt verwerkt en geanalyseerd is het individu niet meer aanwezig. De gegevens van individuele spelers verdwijnen in een verzameling gewoontes, voorkeuren en andere grootheden. Met de analyse software en ervaring van de casino marketeers worden in zo’n verzameling anonieme spelers niches ontdekt.

Aanpassingen vanuit groter geheel

Een offline of online casino past zijn speelvloer of aanbod immers niet aan vanwege het spelgedrag van één speler. Ze zien mogelijkheden in gedragsverandering van een groep spelers, ontdekken een niche of sturen met een marketingactie een groep spelers naar nieuwe spellen om daar gegevens over te verzamelen.

De aanpassingen kunnen klein zijn, zoals het verhogen of verlagen van een bonus. Maar het kunnen ook grote veranderingen zijn, in een fysiek casino bijvoorbeeld de inrichting van een aparte zaal voor poker. En het kan een aanpassing zijn in één bepaald casino, wanneer een bepaald spelgedrag in die regio wordt geconstateerd. Maar een verandering kan ook in het gehele casinobedrijf worden doorgevoerd

Kennis is macht

In het boek ‘iSpy, Surveillance and Power in the Interactive Era’ uit 2007 merkt Mark Andrejevic al op dat de game- en gokindustrie enorm veel gegevens hebben. En kennis is macht voegt hij er aan toe, die door gokbedrijven optimaal wordt gebruikt.

En een onderzoeker van technologische innovaties bij gokbedrijven meldt dat gokbedrijven al innovatief aan monitoren van consumenten deden, lang voor Google en Facebook daarvoor werden geroemd… of verafschuwd.

Vallen en opstaan

Vanzelfsprekend ging dat monitoren in het verleden met vallen en opstaan. Dan werd bijvoorbeeld een groep spelers letterlijk gevolgd bij hun gang door het casino. Veranderingen waren daarbij een gok. Dan verplaatsten bijvoorbeeld enkele medewerkers een paar machines, die bij tegenvallend succes snel teruggeplaatst konden worden.

Later kwamen daar simulaties met bedachte spelers bij. Het bleef echter een uitdaging voldoende gegevens te verzamelen om een voorspelling te doen, waarop de managers veranderingen konden doorvoeren of marketeers hun acties konden baseren. Met andere woorden het bleef vallen en opstaan.

Nieuwe uitdaging

Nu hebben casinobedrijven enorm veel gegevens. Sommige casinobazen spreken van een ‘overload’. Het betekent meer gegevens dan strikt nodig. Dat kwam doordat software programmeurs lange tijd de neiging hadden gegevens te verzamelen, omdat het kon. Dat zorgde voor een nieuwe uitdaging, het vinden van de informatie waar je werkelijk iets mee kon doen.

Nu is er veel betere samenwerking tussen gokbedrijven en softwarehuizen. Maar analyseren blijft een kwestie van verwijderen van gegevens en hoofd- en bijzaken scheiden. Of, iets van de laatste tijd, inzetten van kunstmatige intelligentie. Zelflerende systemen die patronen ontdekken en deze als voorstellen verwerken en visualiseren.

Kunstmatige intelligentie

Zonder automatisering en kunstmatige intelligentie kun je nauwelijks iets, vertelt een medewerker van een groot casinobedrijf. De stroom actuele gegevens die 24uur per dag binnenkomt is enorm. Het is veel en het is gedetailleerd.

Per seconde komen 40.000 gegevens binnen van spelers, machines, speltafels en meer. Je kunt dat als mens niet verwerken. Dat stelt ons gerust. Het geeft immers aan dat casino’s ons niet als individu (kunnen of willen) zien, tenzij ons spelgedrag daarom vraagt.

Aanvullende informatie:

Bovenstaande tekst is luchtig gebaseerd op informatie uit de boeken

  • ‘iSpy, Surveillance and Power in the Interactive Era’ uit 2007 van Mark Andrejevic
  • Addiction by Design – Schüll, Natasha Dow

En de onderzoeken en artikelen:

  • Advances in Linked Gaming Technology uit 1999 van Parets en collega’s
  • How Vegas Security Drives Surveillance Tech Everywhere van Michael Kaplan, een artikel uit 2010 in Popular Mechanics
  • Determinants of Consumer Intention to Use Online Gambling Services – Fortes ea 2016
  • The Ambivalent Subject – Reconciling Contradictory Subjective Experiences of Surveillance – Joy Ciofi 2020
  • Artificial Intelligence: Are You Sure? Beware of What You Wish! – da Luz dos Santos 2020

Rene duikt het liefst compleet in een onderwerp. Dat doet hij vanuit een brede interesse en grote nieuwsgierigheid in verschillende onderwerpen. Hij legt hij het liefst onderzoeken naast elkaar over gokproblemen. Zo puzzelt Rene op een wiskundige strategie en schrijft dit uit tot een helder verhaal. Rene verbindt graag iGaming met andere thema’s waarmee OnlineCasinoGround zich onderscheidt.

Delen:
Een geschiedenis van KYC
< Vorig artikel
Een geschiedenis van KYC
Volgend artikel >
Live online spelen in real time
Live online spelen in real time

Laat een reactie achter