Gokreclame wekte de indruk dat sportweddenschappen de gemoedstoestand verbeterden

Calendar 21 augustus 2024
Laatst bijgewerkt: 9 maanden geleden

Nadat er een klacht is geweest over een gokreclame van Circus.nl, heeft de RCC ingegrepen. De Reclame Code Commissie ontving een klacht over een reclame die deelname aan gokken zou aanmoedigen. Sterker nog, het zou de gemoedstoestand moeten verbeteren.

Gokreclame Circus.nl

Het betreft een video die het legale online casino Circus.nl op YouTube heeft geüpload. In de reclamespot zie je een man die naar een sportwedstrijd kijkt. Hij draagt een blauwe trui en een sjaal in de kleuren van de club die hij op dat moment aanmoedigt.

Echter, hij is de enige supporter van zijn team in de kroeg; de rest van de bezoekers draagt rode of rood-witte kleding, wat aangeeft dat ze het rood-witte team steunen. Uiteindelijk laat de video zien dat het rood-witte team de wedstrijd wint van het blauwe team.

Meneer Circus adviseert om weddenschap af te sluiten

Vervolgens verschijnt er een persoon uit een rookwolk die de man aanspreekt met de vraag: ‘Feeling blue?’ In de ondertiteling wordt dit vertaald als ‘Voel je je sip?’ De man, gekleed in het blauw, bevestigt dat hij zich inderdaad zo voelt.

Hierop adviseert Meneer Circus, de persoon uit de rookwolk, hem om een gokje te wagen. Nadat de man op de ‘play-knop’ op zijn telefoon drukt en de weddenschap plaatst, zie je hem in de reclame juichend met de andere mensen in het rood, terwijl hij nu zelf een rode sjaal draagt. Uiteindelijk zegt Meneer Circus: ‘Ik zei het toch!’

Klacht ingediend tegen video

Er is een klacht ingediend omdat de reclame zou benadrukken dat online gokken een oplossing kan zijn voor mensen die zich somber voelen. In de gokreclame lijkt de man inderdaad sip te zijn.

Volgens de klager wekt de video de indruk dat de man zich slecht voelt omdat hij niet aan het gokken is, waarna Meneer Circus hem aanspoort om een weddenschap af te sluiten om zich beter te voelen.

De klager vindt dit onverantwoord, aangezien legale kansspelaanbieders een zorgplicht hebben om het speelgedrag van spelers in goede banen te leiden en niet kwetsbare personen aan te moedigen om te gokken.

Reactie van Circus.nl

In reactie op de klacht heeft Circus.nl verduidelijkt dat de uitdrukking ‘Feeling blue?’ in de reclame verwijst naar de blauwe kleuren van de club en niet naar de gemoedstoestand van de persoon in de reclame.

Bovendien stellen ze dat Meneer Circus niet als een ‘geweten’ dient, zoals de klager suggereerde, maar als een mascotte. Deze mascotte biedt de man de mogelijkheid om het verlies van zijn club toch als positief te ervaren door het winnen van een geldbedrag.

Meneer Circus hoofdrolspeler

Daarnaast benadrukt Circus.nl dat de man in de blauwe trui niet de hoofdrolspeler is, maar dat Meneer Circus zelf die rol vervult. Ten slotte verklaart Circus.nl dat de gokreclame geen overmatig speelgedrag promoot, maar enkel een suggestie doet zonder dwang of misleiding.

Gokreclame moet aangepast worden

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft de klacht van de klager gegrond verklaard. Volgens de RCC kan de gokreclame van Circus.nl inderdaad spelers misleiden door de indruk te wekken dat sportweddenschappen een sombere stemming kunnen verlichten. Daarnaast zou de reclame de indruk geven dat gokken de man sociaal dichter bij andere supporters in de kroeg brengt.

De RCC concludeerde dat de reclame in strijd is met de wet- en regelgeving in Nederland en heeft bepaald dat de reclame op een andere manier moet worden getoond. Circus.nl heeft aangegeven mee te zullen werken en de reclame aan te passen zodat deze niet langer de suggestie wekt dat gokken de gemoedstoestand kan verbeteren.

Ik ben het volledig eens met de RCC in deze kwestie. Gokreclames moeten in de toekomst veel zorgvuldiger worden vormgegeven. Spelers mogen nooit worden aangemoedigd om te gokken als een oplossing voor negatieve gevoelens, want gokken zal die problemen niet verhelpen.

Bovendien moeten we ervoor zorgen dat kwetsbare groepen, zoals jongvolwassenen en mensen met een verslavingsachtergrond, worden beschermd tegen de schadelijke effecten van dergelijke reclames. Het is belangrijk dat gokreclames verantwoord worden ingericht, zodat het speelplezier centraal staat en geen schade wordt veroorzaakt.

rick-amptmeijer-foto
Rick Amptmeijer Expert casino spellen
Bezoek Circus Casino

Rick is een ervaren content schrijver op het gebied van online kansspelen in Nederland en hij heeft diepgaande kennis over casino spellen, zoals slots en poker. Hij heeft zich toegewijd aan het verstrekken van heldere en eerlijke informatie aan onze lezers. In het verleden heeft Rick veel content geschreven voor verschillende goksites, hierdoor kunnen we erop vertrouwen dat zijn teksten altijd nauwkeurig zijn en transparantie bieden.

711 Casino deelt 40% extra stortingsbonus uit om toevoeging van Kalamba Games te vieren
< Vorig artikel
711 Casino deelt 40% extra stortingsbonus uit om toevoeging van Kalamba Games te vieren
Volgend artikel >
KSA sommeert organisatie Dutch Grand Prix en Sauber-team op om zonder goksponsoring te rijden
KSA sommeert organisatie Dutch Grand Prix en Sauber-team op om zonder goksponsoring te rijden