De Kansspelautoriteit heeft in aanloop naar het aankomende Formule 1-weekend op CM Circuit Zandvoort de organisatie gesommeerd om geen reclame te maken voor kansspelaanbieders die in Nederland verboden zijn. Ook het team van Sauber – dat commercieel door het leven gaat als Stake F1 Team – heeft een sommatie ontvangen.
Reclame maken voor en door kansspelaanbieders is in Nederland streng gereguleerd. Online casino’s met een vergunning mogen al zeer beperkt reclame voor hun spelaanbod maken. Zo zijn televisie en –radioreclame niet toegestaan.
Sport- en evenementsponsoring mag nog wel voor legale aanbieders. Zo is JACKS.NL een officiële partner van de Grand Prix van Nederland. Voor illegale aanbieders – elk casino zonder een Nederlandse vergunning is per definitie illegaal – ligt dan anders. In Nederland mag geen reclame voor dit soort aanbieders gemaakt worden. In de wetgeving is zelfs opgenomen dat in Nederland niet legale casino’s maatregelen moeten nemen om deelname aan kansspelen tegen te gaan.
Dat zorgt ervoor dat het Sauber F1 Team dit weekend niet de naam van hoofdsponsor Stake op de bolides van het team mag rijden. Het team heet dit seizoen officieel Stake F1 Team en voert branding op de auto en de teamkleding. Stake heeft overigens een geoblokkade op de website geplaatst zodat het voor Nederlandse spelers in principe niet mogelijk is om een account bij dit casino te openen.
Stake ligt in meerdere landen gevoelig. Toen vorige maand de Formule 1 Grand Prix van België verreden werd op het circuit van Spa-Francorchamps reed Sauber met branding van een andere sponsor, online streaming platform KICK, op de auto. Ook in België geldt strenge wetgeving voor wat betreft de marketingactiviteiten van (legale) online casino’s en bookmakers.
Vorig jaar – toen het Sauber F1 Team nog door het leven ging als Alfa Romeo Racing – waren de sponsorstickers van Stake wel gewoon op de bolide aanwezig tijdens de Dutch Grand Prix.
Het Sauber team is niet het enige Formule 1 team dat sponsoren heeft die in Nederland als illegale kansspelaanbieders worden gezien. Zo staat op de bolide van regerend wereldkampioen en publieksfavoriet Max Verstappen het logo van online poker aanbieder PokerStars afgebeeld. Het team van McLaren wordt gesponsord door Party Poker. Of deze teams ook een sommatie van de Kansspelautoriteit ontvangen hebben, is niet bekend.
Ik vind dat de kansspelautoriteit hier goed en terecht ingrijpt. In de jaren ‘90 werden de Formule 1-teams van voor tot achter gesponsord door tabaksfabrikanten. In sommige landen waar er geracet werd, was tabaksreclame verboden. Daar werd met andere stickers op de auto gereden. Dit is exact hetzelfde. Hier gelden strenge regels voor wat betreft het maken van gokreclame en daar hebben sportteams die hier actief zijn rekening mee te houden. Tegelijkertijd is het natuurlijk een ingreep voor de bühne. Potentiële casinospelers die naar de Formule 1 kijken, zien de Stake sponsoring wel voorbij komen als er in Singapore of de Verenigde Staten geracet wordt.
Stake Casino is wel vaker onderwerp van discussie geweest. Eén van de manieren waarop het casino reclame maakt is door bekende sterren – waaronder de Amerikaanse rapper Drake – speelsessies in het casino te laten live streamen. Daarmee hoopt het casino dat fans van de ster ook een account aan gaan maken. Deze vorm van marketing is voornamelijk gericht op jongeren en daarmee moreel dubieus.