Limiet op televisie-gokreclames

10 september 2021

sportbet win

De Nederlandse online casinomarkt opent over drie weken zijn deuren. Het is vanaf dat moment mogelijk om legaal te gokken in een online casino of bij een bookmaker. Er zijn tientallen partijen die een licentie hebben gekregen van de Kansspelautoriteit, waaronder bekende gokbedrijven zoals het Holland Casino en het Jack’s Casino. De partijen willen allemaal direct hun aanwezigheid tonen en een marktaandeel opeisen. Dat kan alleen door de consumenten te bereiken en over te halen om een account aan te maken. Er zullen de komende maanden dan ook voldoende gok-gerelateerde reclames op de televisie verschijnen. Echter hebben enkele Nederlandse gokbedrijven afgesproken om maximaal drie gokreclames per reclame uit te zenden.

Het idee komt uit Nederlandse handen, aangezien het concept werd ingediend door het Holland Casino en de Nederlandse Loterij. De laatstgenoemde partij is bekend van de Lotto en de Toto. De buitenlandse gokbedrijven zijn niet al te blij met deze afspraken. Dat komt omdat een reclame voor gok-gerelateerde bedrijven normaliter niet onder het limiet valt. De Nederlandse bedrijven zijn bang dat de consument een ongekende hoeveel gokreclames op zich af ziet komen.

Reclamecode

Het voorstel voor de reclamecode werd onlangs ingediend. In de code staat dan er in een blok van drie minuten aan televisiereclames slechts één commercial van een online gokinstantie mag worden uitgezonden. Bij een langer reclameblok zouden er twee tot zelfs drie reclames uitgezonden kunnen worden door een bedrijf binnen de gokbranche. De code is enkel in het leven geroepen voor televisiereclames. Het is al vastgelegd dat gokreclames uitsluitend na 21:00 uur uitgezonden mogen worden, zodat de jeugd niet aangespoord zal worden om te gokken.

Nederlandse bedrijven kunnen de reclamecode omzeilen

De grote Nederlandse aanbieders kunnen de reclamecode omzeilen. Het Holland Casino en de Toto bieden namelijk ook offline gokmogelijkheden aan. Het is voor die bedrijven dan ook mogelijk om meer reclames uit te zenden, aangezien de regel zich richt op online gokken. Hoewel ook offline gokbedrijven zich aan regels moeten houden, is er geen limiet in de afspraak opgenomen.

STER zoekt balans

De STER is in Nederland verantwoordelijk voor de reclames en ziet geen enkel probleem. De directeur Frank Volmer denkt dat de reclamecode volstrekt overbodig is. “Niemand zit te wachten op een reclameblok vol met gokreclames, wij ook niet.” De STER zoekt namelijk voor ieder reclameblok naar balans, zodat er geen verscheidenheid ontstaat en de kijker geboeid blijft.

De nieuwe gokbedrijven zouden zelfs al reclametijd hebben gekocht bij de STER. Het gaat om partijen die nooit eerder reclame hebben gemaakt in Nederland. “Als er toch meer bedrijven reclame willen maken dan er plek is, dan wordt er geloot”, aldus Volmer.

Regels omtrent de teksten

De gokbedrijven zijn momenteel ook druk bezig met het ontwikkelen van de ‘Reclamecode Online Kansspelen’. In het huidige voorstel staat ook beschreven dat diverse teksten niet zijn toegestaan. De kijker mag niet direct worden aangespoord om te gokken. Het zou gaan om teksten zoals ‘Gok nu’ en ‘U heeft niets te verliezen’. Daarnaast mag de reclame ook niet aantonen dat de speler gelukkiger zal zijn als hij of zij gokt. Seksuele aantrekkingskracht in de reclame verwerken is eveneens niet toegestaan. Dat geldt ook voor het laten voorkomen van bekende Nederlanders, die zich voornamelijk richten op een jongere doelgroep. Bonussen mogen ook niet worden aangeprezen op de televisie, zoals een welkomstbonus voor nieuwe leden.

In de komende weken moet blijken of het voorstel ook daadwerkelijk zal worden overgenomen door de Reclame Code Commissie.

Delen:
De kaartenteller, de meest recente gokfilm
< Vorig artikel
De kaartenteller, de meest recente gokfilm
Volgend artikel >
CRUKS moet probleem- en risicogokkers beschermen
CRUKS moet probleem- en risicogokkers beschermen