Meerdere voedingsfabrikanten zijn beschuldigd voor het aanzetten van kinderen tot gokken. Vorige week werd M&M op de vingers getikt, maar er zijn meer merken die gokelementen in hun promotie stoppen.
In 2011 opende M&M zijn eerste vlaggeship in Europa onder de naam M&M World Store. Het is een belevingswinkel van 3200 vierkante meter, verdeeld over vier verdiepingen. Het is volgens de berichten van reisorganisaties een dagje uit voor kinderen.
Er is van alles te koop zoals speelgoed, kleding en huishoudeljike producten. Vanzelfsprekend voornamelijk in de vorm van M&M merchandise. Het meest in het oog springend voor kinderen is echter de Wall of Chocolate. In deze chocolademuur kan een kind uit 22 kleuren zijn eigen M&M-mix samenstellen.
Onlangs begon M&M met de verkoop van M&M fruitautomaten. De fruitsymbolen zijn daarbij vervangen door M&M karakters. Het is de bedoeling dat kinderen aan de hendel trekken. Bij overeenkomende karakters valt er snoep, M&M’s natuurlijk, in de ‘geldbak’.
Tweet van Thomas over M&M gokkasten
De Australische Samantha Thomas, een bekende wetenschapster naar de gevolgen van gokgedrag bij kinderen, plaatste een tweet van de M&M gokkast. Britse kamerleden en anderen reageerden met afschuw.
De speelgoed M&M fruitmachine betaalt geen geld uit bij een jackpot. Maar volgens deskundigen normaliseert de kast wel gedachten over gokken. Sommigen gaan zelfs zover te beweren dat de fruitmachine van M&M een gokepidemie te weeg kan brengen.
Samantha Thomas formuleert het als volgt: ‘Het combineren van de winnende eigenschappen van een gokautomaat met zo'n bekend snoepmerk geeft kinderen het idee dat dit machines zijn waarmee je eerder wint dan verliest'.
Mars, de eigenaar van het merk M&M, reageerde direct. De fruitautomaten worden per direct verwijderd uit de M&M World Stores. Niet alleen in London, maar waarschijnlijk ook uit Las Vegas, Orlando en New York. In die drie steden heeft M&M als jaren een store, en die zijn goed voor meer dan 10 miljoen bezoekers per jaar.
Een woordvoerder van Mars vertelde dat het bedrijf het vooral leuke attractie zag en niet als een middel om gokken te promoten onder jongeren. Maar ze begrijpt de kritiek en trok daaruit haar conclusies.
Voorkant verpakking Kellog's Krave Choco Roulette
Er zijn meer merken waarbij deskundigen hun vraagtekens hebben. Een voorbeeld daarvan zijn de ontbijtgranen van Kellogg’s met de naam Krave Choco Roulette. De drie chocoladesmaken worden op de verpakking in een fruitmachine-venster getoond.
Doritos is zelfs nog duidelijker met hun verpakking van hun kaaschips. De chips zijn op de verpakking gedrapeerd rond een roulettewiel. De afbeeldingen zijn suggestief. Maar de asscociatie met gokken is veel minder dan bij de werkende fruitmachines van M&M.
Toch reageren zowel Kellog’s als PepsiCo, de eigenaar van Doritos. Kellog’s verdedigt zich met de opmerking dat ze zich met advertenties alleen op volwassenen richt en geen TV-commercials meer uitzendt. En PepsiCo vindt het voldoende te melden dat ze onlangs is gestopt met de Doritos Roulette chips. Waarschijnlijk om andere redenen dan de kritiek op gokstimulerende marktstrategie.