Het is al geruime tijd duidelijk dat de Nederlandse kansspelmarkt te maken krijgt met een verbod op ongerichte gokreclames. Echter ontbrak er enkel nog een definitieve datum. Franc Weerwind, minister van Rechtsbescherming, liet weten dat het verbod op 1 juli 2023 zal ingaan. Het is vanaf dat moment voor kansspelbedrijven niet langer meer mogelijk om reclames uit te zenden op de televisie en de radio. De buitenreclames van gokbedrijven zullen eveneens verdwijnen.
De nieuwe regelgeving omtrent de kansspelreclames moet de kwetsbare groepen beter gaan beschermen. “Met dit verbod komen de kwetsbare groepen, in het bijzonder jongeren, minder in aanraking met deze reclames en beperken we de verleiding om aan risicovolle kansspelen te beginnen”, aldus de minister. De gerichte reclames blijven wel beschikbaar, al kennen ook dat soort reclames een strenge regelgeving. De reclame moet bijvoorbeeld voor minimaal 95% personen bereiken met een minimale leeftijd van 24 jaar oud.
Het verbod op ongerichte reclames van kansspelaanbieders is ook van toepassing op sponsoring. Er zijn bijvoorbeeld enkele online casino’s die een sportclub, sportorganisatie of een evenement sponsoren. Dat zal ook vanaf aankomende zomer worden verboden in Nederland. Er bestaat voor de bestaande contracten echter wel een overgangstermijn, waardoor de meeste voetbalclubs ook volgend jaar nog een gokbedrijf als sponsor hebben. De kansspelaanbieder Kansino is bijvoorbeeld de hoofdsponsor van AZ, terwijl BetCity.nl zich heeft verbonden aan Vitesse en FC Volendam.