Virtual Reality in het casino

28 oktober 2019

vrouw met vr brilHet Holland Casino (Rotterdam) organiseert sinds vorig jaar Virtual Reality in het casino. De vestiging in Eindhoven heeft zelfs een permanente VR-hoek ingericht. Daar kunnen bezoekers uitleg krijgen over het spelen van Blackjack. De organisatie in Eindhoven vond het leuk eens iets anders te doen dan een boekje. Bovendien verwachten ze dat deze nieuwe techniek jongeren meer aanspreekt.

Virtual Reality in het casino kan echter veel verder gaan dan spelinstructie. Het kan je vanuit je huiskamer naar het casino brengen. We staan immers aan de vooravond van de doorbraak van Virtual Reality.

Wat is Virtual Reality?

Wat is Virtual Reality? Een definitie is: virtual reality is een kunstmatige werkelijkheid die wordt geleverd door een computer en die een persoon ervaart door zintuiglijke prikkels, zoals beeld en geluid.

Vanuit die definitie zou je kunnen opmerken dat er al Virtual Realitity in het casino was. Kijk maar naar de geschiedenis van online gokken. In feite was dat thuis achter je computer gokken al een kunstmatige nabootsting van spelen in een casino.

De werkelijkheid werd nog beter benaderd toen de live dealer werd geïntroduceerd. De spanning van het spel werd er niet door verbeterd, maar er kwam realtime contact. Als je van interactie houdt, is dit beslist een verbetering.

Bril en koptelefoon

Je zat echter nog steeds thuis naar je monitor of het schermpje van je smartphone te kijken. Dat verandert met ‘echte’ Virtual Reality. Echte Virtual Reality? Bij echte virtual reality draag je een bril en koptelefoon. Daarmee sluit je jouw echte wereld buiten. Met de bril en koptelefoon beleef je een werkelijkheid zoals de ontwikkelaars dat in de computer hebben gezet.

Je ervaart je omgeving vooral door te kijken en te luisteren. Kijk eens om je heen terwijl je dit leest. Je ziet een poster aan de muur schuin achter je monitor, een rekje met boeken en achter je een stoel en bank. Op de achtergrond hoor je muziek uit je radio, schreeuwende kinderen buiten op het schoolplein en misschien het gepruttel van een koffie apparaat.

Andere werkelijkheid

Bij virtual reality is dat allemaal weg. Het buitensluiten van je realtime omgeving is een belangrijk gegeven bij virtual reality. De kunstmatige werkelijkheid is wat je ziet en hoort wanneer je de VR bril en koptelefoon draagt.

Die werkelijkheid kan er eentje zijn waarbij je slechts toeschouwer bent. Dan sta je aan een roulettetafel in een casino te kijken naar de speluitleg, zoals in Eindhoven. Je kunt om je heen kijken en ziet andere bezoekers staan, die slechts aanwezig zijn in de kunstmatige omgeving.

Vollediger

Of je bent een deelnemer. Je bent niet alleen toeschouwer in het casino, maar loopt naar een gokmachine waarop je wilt spelen. Onderweg zie je de roulettetafel, een videopokerspel en andere spelers en je hoort de croupiers en de achtergrondmuziek. Je voelt zelfs de zachte aanraking van de bezoeker die jou passeert. Het is een vrouw en je ruikt haar parfum. Je draait je om en kijkt haar na.

De in de laatste alinea beschreven situatie is nog geen werkelijkheid bij virtual reality in het casino. Je kunt het voorlopig alleen zien in films of erover lezen in boeken. Maar de ontwikkelingen gaan hard. En zoals bij veel technologische ontwikkelingen staan de spelontwikkelaars vooraan om de nieuwe mogelijkheden te onderzoeken en te gebruiken.

Virtual reality ontwikkeling

Voor de meeste mensen begint virtual reality in 2016. Ze hebben het principe wellicht eerder in films gezien. In dat jaar komen er echter voor het eerst betaalbare mogelijkheden in de huiskamer. De voordeligste is een kartonnen bril van Google. Daar plaats je je smartphone in en bekijkt de specifieke filmpjes op youtube.

Maar virtual reality is een ontwikkeling die al veel eerder begon. Sommige historici wijzen naar tekeningen in grotten, anderen leggen het begin bij het Leicester Square panorama in 1793 of bij het boek ”Pygmalion’s Spectacles” van Stanley Weinbaum uit 1935. Virtual reality zoals wij dat nu kennen is daarin echter nog niet te herkennen (ok, in het boek van Weinbaum wel in woorden).

Virtual reality

Dat herkennen doen we terugkijkend pas in 1960. Toen patenteerde Morton Heilig zijn Telesphere Mask, een 3D-bril met stereo geluid. Op 28 augustus 1962 introduceerde hij daarbij de Sensorama Simulator. Het was een apparaat dat hij omschreef als ‘ervaringstheater’.

De Telesphere Mask had het effect dat wij nu kennen van virtual reality. De Simulator voegde daar allerlei zintuigelijke ervaringen aan toe, zoals geuren, luchtstromen, schokbewegingen en meer. Het principe zoals we dat in de toekomst verwachten was daarmee al in een praktijk gebracht. Het stond echter toen nog wel in kinderschoenen.

Technologie

In de afgelopen jaren verbeterde grafische technieken, de rekentijd van computers en meer. Door het samenbrengen van de technieken en technologie vanuit verschillende terreinen kwam en komt virtual reality steeds dichter bij wat we zouden willen.

Maar we zijn er nog niet. Er zijn nog veel dingen die moeten worden opgelost. Alleen al het lopen in een kunstmatige wereld naar een gokkast, zoals hierboven geschetst, geeft problemen. En je wilt ook niet allerlei geuren door elkaar ruiken. Dus voorlopig houden we het bij zien en horen met de bril en koptelefoon.

Virtual reality in het casino

De gokwereld loopt altijd vooraan bij het uitproberen van nieuwe technologie voor consumenten. Vanaf 2012 begonnen zowel fysieke als (meerdere) online casino’s voorzichtig met het aanbieden van virtual reality. Virtual reality in een fysiek casino lijkt ons persoonlijk wel wat overdreven, je bent dan immers al in de omgeving die je nabootst..

Dat verandert pas wanneer er extra mogelijkheden worden geboden die je anders niet zou hebben. Of als met virtual reality de spellen in het casino worden daadwerkelijk verrijkt. Virtual reality in een online casino lijkt ons vooralsnog zinvoller. Dan kun je vanuit je eigen stoel spelen alsof je in het casino zit.

Wat heb je nodig?

Wat heb je nodig om online een VR-spel te spelen? Een VR-bril met koptelefoon vanzelfsprekend of een gecombineerde set. Een snelle computer met voldoende werkgeheugen is ook onmisbaar. Verder discipline en voldoende spelkapitaal.

Discipline en geld? Ja. Dat blijkt uit diverse onderzoeken, die overigens al vanaf 1990 worden gedaan naar effecten van virtual reality. Virtual reality in het casino geeft een intensere beleving. Dat vergroot de kans dat je langer speelt, een spelsituatie niet altijd realistisch inschat en je meer geld uitgeeft dan je zou willen.

Nadelen van huidige VR in een casino

Bij langdurige spelen in een VR wereld kunnen zich overigens ook lichamelijke klachten openbaren. De meest voorkomende klachten zijn misselijkheid en desoriëntatie. Die misselijkheid is te vergelijken met wagenziekte. De desoriëntatie lijkt enigszins op de ervaring als je buiten komt in het volle daglicht na een middagje in een donkere bioscoop.

Psychologen en andere ogen komen in hun onderzoeken met nog meer nadelen. De meeste daarvan kunnen spelers voorkomen met gezond verstand en goede apparatuur. Een goede koptelefoon en een aanvaardbaar volume bijvoorbeeld voorkomen gehoorschade. Andere geconstateerde mogelijke problemen zijn onder andere slaap- en eetstoornissen door te lang spelen in combinatie met de lichtwisselingen van het beeld.

Voordelen

Daar staan vele voordelen tegenover, die in de toekomst zullen toenemen. De belevenis van het spel is zoals gezegd veel intenser. De suggestie van de bijna realistische gokomgeving streelt de ogen en oren. Er zijn al spellen die je gezamenlijk met anderen kunt spelen. De toekomstige mogelijkheden zijn nog slechts afhankelijk van technologie en investering.

Naarmate een groter aantal spelers virtual reality kiezen zullen casino’s meer nieuwe mogelijkheden introduceren. Dan kun je wellicht ooit echt in de kunstmatige wereld stappen, in plaats van een avatar te moeten kiezen. Tegen die tijd kun je wellicht ook voordelig een VR-stoel aanschaffen en zijn geur, tast en voelen mogelijk. Jezelf verliezen in een matrix zoals een ‘lawnmower man’ is dan nog slechts een kleine stap.

Meer informatie:

  • De laatste zin verwijst naar twee films rond virtual reality, The Matrix en Lawnmomer Man. Andere films met VR verwijzingen zijn bijvoorbeeld Minority Report, Tron, Iron Man en Ready Player One
  • Het boek “Pygmalion’s Spectacles” uit 1935 van Stanley Grauman Weinbaum gaat over een bril die een fictieve werkelijkheid kan verbeelden. De magische bril geeft een realistische virtuele ervaring met alle zintuigen (oorspronkelijke eerste uitgave in Wonder Stories nr 6 pdf).
  • Wil je meer weten over Virtual Reality (de geschiedenis, de ontwikkeling en de huidige stand)?
    • In 2018 verscheen het boek ‘Virtual Reality and Augmented Reality Myths and Realities’. Er werkten meerdere auteurs aan mee die op meerdere terreinen hun sporen hebben verdiend. De eindredactie lag bij Bruno Arnaldi, Pascal Guitton en Guillaume Moreau.
    • In de serie ‘Essential Knowledge’ verscheen bij MIT Press in 2019 het boek ‘Virtual Reality’, geschreven door Samuel Greengard
  • Beide boeken laten zien dat naast Virtual Reality ook Augumented Reality en Mixed Reality een belangrijke rol (kunnen) spelen in casino’s en het dagelijks leven. Een definitie van Augumented Reality is: een verbeterde versie van de realiteit, door met technologie een laag te leggen over een afbeelding op een apparaat (bijv. een smartphone). Een leuk voorbeeld was de actie van Albert Heijn met dinosaurussen afgelopen. Daarbij liepen dino’s via je smartphone over je eigen meubels thuis.
Delen: