Zes grote Amerikaanse affiliaties hebben hun krachten gebundeld om een nieuwe handelsorganisatie op te richten. Ze hebben het de Responsible Gambling Affiliate Association (RGAA) genoemd. Leden die deze organisatie hebben opgericht zijn Catena Media, Better Collective, Oddschecker Global Media, Spotlight Sports Group en XL Media. Better Collective heeft recentelijk nog een aankondiging gedaan om Playmaker Capital over te nemen voor een bedrag van maar liefst € 176 miljoen.
De missie van de RGAA is om verantwoorde gokmarketing te verdedigen en casino affiliaties in staat te stellen de regelgeving te beïnvloeden en de belangen van de speler te beschermen. De organisatie zal zich inzetten voor het ‘voeden’ van een omgeving waarin partners in de gokindustrie het beste kunnen voldoen aan de behoeften op commercieel gebied van de gereguleerde online gokmarkt van het land.
De oprichters zijn van mening dat affiliaties moeten deelnemen aan de bredere Amerikaanse industrie om te pleiten voor verstandige regelgeving die zowel consumentenbescherming als de praktische aspecten van digitale reclame in evenwicht brengt. Het standpunt van de RGAA is dat de normen in de affiliatie marketingsector verder kunnen worden verbeterd door middel van regelgeving.
Het was gebaseerd op vijf strategische pijlers, zoals hieronder opgesomd:
Marc Frank Pedersen, CEO van Better Collective North America, zei: “We doen er alles aan om onze industrie in staat te stellen gokken als entertainment te promoten en onze klanten in staat te stellen op een verantwoorde manier van onze producten en diensten te genieten.
“Door de industrie samen te laten komen met een uniforme aanpak voor het creëren van normen en richtlijnen, worden de belangen van onze consumenten, klanten en hun families op de voorgrond geplaatst.
“Dit is niet alleen het juiste om te doen voor onze klanten, het is ook het beste om het succes en de levensduur van de sector en onze bedrijven te garanderen”, voegde hij eraan toe.
Michael Daly, CEO van Catena Media, omschreef affiliaties als “van vitaal belang” voor een industrie die voortdurend reguleert.
Charles Gillespie, CEO van Gambling.com Group, zei dat Amerikaanse belanghebbenden de “cruciale rol” moeten begrijpen die casino affiliaties spelen bij het helpen van operators om hun groeidoelstellingen te bereiken.
“Onze ambitie is dat de RGAA eerlijk spel voor iedereen zal ondersteunen”, aldus Stuart Simms, CEO van Oddschecker Global Media.
In 2019 werd voor de Britse markt een soortgelijke standaardorganisatie opgericht, die nu inactief lijkt te zijn.
Responsible Affiliates in Gambling, of RAIG zoals het bekend stond, telde ook Better Collective, Oddschecker en Spotlight Sports Group als stichtende leden.
In Nederland hebben we het KVA die voor maximale kanalisatie bevorderden voor legale online casino’s. Er wordt eerlijke informatie geboden zodat spelers een bewuste keuze kunnen maken uit het aanbod dat voor handen ligt. Het is goed om te kijken of de affiliatie websites gecontroleerd zijn door het KVA. Vaak staat het logo van KVA onderaan de pagina om te controleren of ze aangesloten zijn.