Vorige week besloot Apple om zijn beleid rondom reclames te versoepelen. Er werden meer reclames getoond in de App Store, waarbij het voornamelijk ging om casino-applicaties. Dat zorgde voor de nodige klachten. De reclames waren terug vinden in de categorieën ‘Vandaag’ en ‘Meer apps die je misschien leuk vindt’. De desbetreffende apps zouden op die manier meer aandacht verkrijgen en meer gebruikers trekken. Opvallend was alleen het grote aantal casino apps dat prominent langskwam. Apple heeft dan ook moeten besluiten om de reclames van de desbetreffende apps te pauzeren, dat liet het bedrijf in een statement weten.
De keuze van Apple om meer gok-apps onder de aandacht te brengen kwam overigens niet als een verrassing. Het bedrijf rekent namelijk dubbele kosten voor apps binnen de casino-categorie. Apple kan op die manier zijn inkomsten uit reclames in één klap verdubbelen. Desondanks is de kritiek niet onterecht. Een groot aantal kinderen en risicospelers komen sneller in aanraking met casino spellen. Het is wellicht moreel onverantwoord om dergelijke reclames aan te bieden. Het is dus nog maar de vraag of Apple binnenkort alsnog casino reclames zal gaan aanbieden om zijn eigen platform, de tijd zal het leren.
In Nederland werd de online kansspelmarkt in oktober 2021 geopend. Sindsdien mochten al 20 kansspelaanbieders de markt betreden. Het TOTO Casino besloot al snel om een eigen live casino applicatie te lanceren, terwijl er via de TOTO Casino app ook ingezet kan worden op sportwedstrijden. Andere kansspelaanbieders met een applicatie zijn Bet365 en Unibet. Beide partijen bieden een gratis app aan in de App Store en de Google Play Store.