Spelervaring in een casino, is na COVID-19 niet meer wat het ooit was. De opwinding bij het winnen van een jackpot moet je in je eentje op anderhalve meter afstand vieren. Slotmachines staan op grotere afstand van elkaar of zijn om en om uitgeschakeld om afstand te creëren.
Bij tafelspellen zitten de spelers gescheiden van elkaar, met soms een plexiglasscherm tussen hen in. De croupier of dealer zit sowieso achter zo’n transparant schild. In veel casino’s is het restaurant nog gesloten. Je kunt er hooguit wat afhalen, dat je op je kamer kunt opeten als je in een hotel-casino bent. En natuurlijk zijn in veel landen mond- en neusmaskers (nog) verplicht.
Het is een vraag met meerdere antwoorden. Eén antwoord is dat casino’s altijd in beweging zijn. Wanneer je wat oudere berichten op OnlineCasinoGround terugleest, zie je dat casino’s altijd veranderen. Tientallen jaren geleden begon Sheldon Alderson met evenementen. Anderen begonnen restaurants, hotels en congrescentra.
Evenals elke andere bedrijfstak moeten ook casino’s zich aanpassen aan de markt, de nieuwe technologische mogelijkheden en de wensen van hun klanten. Dat deden ze voor COVID-19 en dat doen ze erna. Hooguit overviel de realiteit van afgelopen jaar hen. Dat losten de casino-eigenaren op met die schermen, het uit elkaar plaatsen van spelers en slotmachines, en andere mogelijkheden om het besmettingsgevaar het hoofd te bieden.
Een ander antwoord is dat microben niet meer weggaan. Virologen en soortgelijke deskundigen waarschuwen al tientallen jaren dat microben oprukken. Meerdere bacteriën zijn inmiddels resistent tegen verdelgingsmiddelen en antibiotica, en virussen muteren sneller dan de mens weerstand kan opbouwen of farmaceuten een vaccin kunnen ontwikkelen.
De huidige COVID-pandemie is wellicht slechts het begin van een oneindig gevecht van de moderne mens tegen bacteriën, virussen en schimmels. We zullen dus blijvende maatregelen krijgen, waarbij we ook in het casino afstand moeten blijven houden. Hooguit zijn die maatregelen beter overdacht, omdat ze minder ad hoc genomen hoeven worden.
Het meest realistische antwoord ligt tussen bovenstaande. De beleving en het interieur van casino’s veranderde al voor COVID-19. Bijvoorbeeld doordat casino-eigenaren de invloed zagen van online spelen. Ze merkten ook dat spelers niet meer massaal om een tafel wilden hangen. En dat jongeren sowieso een andere ervaring willen in een fysiek casino.
Op die en andere ontwikkelingen probeerden ze al voor de pandemie een antwoord te vinden. Met fabrikanten van gokmachines, (interieur)architecten, psychologen en anderen keken ze ernaar en kwamen tot vernieuwingen en aanpassingen. Die soms al werden doorgevoerd of nog op uitvoering wachten.
De veranderingen zijn soms uniek en creatief. In andere gevallen eenvoudig afgekeken van de concurrent. Want dat is de belangrijkste drijfveer, de concurrentie voor- of bijblijven, in de strijd om de klant. En als die klant zich nu ook veiliger wil voelen, of de overheid dat voorschrijft, dan wordt dat gewoon meegenomen in de overdenkingen en aanpassingen.
Er was een casino-eigenaar die ver voor de pandemie zag dat spelers meer ruimte wilden bij de slotmachines. Hij offerde een magazijn en personeelskantine op en trok een groot gedeelte na verbouwing bij de aangrenzende ruimte met slotmachines.
Evenveel slotmachines in een grotere ruimte. Het leek onhandig en onrendabel, maar zijn omzet ging omhoog. En toen de gekroonde microbe kwam was hij al klaar. Toevallig natuurlijk. Maar hij hoefde geen afstand te creëren, geen plexiglas te kopen.
Bij andere casino’s zullen ze zo’n probleem anders moeten oplossen. Niet per se kijkend naar de post-pandemie tijd. Maar naar allerlei ontwikkelingen. De sleutel tot succes blijft ook bij casino’s creativiteit en flexibiliteit. Want het kan zijn dat spelers meer online spelen. Maar bijvoorbeeld hun vaardigheden in pokeren en blackjack wel aan de fysieke tafel van het casino willen beproeven. Of tonen aan hun medespelers.
En dat kan zomaar veranderen. Dat spelers thuis online gaan pokeren en juist voor de slot machine af en toe naar het fysieke casino gaan.
Al voor COVID waren er ontwikkelingen, die door de pandemie hooguit zijn versneld. Zo willen casino’s veel meer gebruikmaken van bestaande technologie, bijvoorbeeld die spelers al bij zich hebben.
Denk bijvoorbeeld aan de smartphone. Daarmee kan het aantal fiches worden verminderd of zelfs verdwijnen. Het aantal wordt dan bijgehouden op de telefoon van de speler. Diezelfde telefoon kan de geldautomaat vervangen, het kan de sleutel zijn tot de hotelkamer, afstandsbediening voor apparaten en meer.
Een andere ontwikkeling is wel een gevolg van COVID. Casino-eigenaren zagen dat ze met minder personeel kunnen werven. En dat ze ook op andere plekken kosten kunnen besparen.
Ze zullen echter ook verdergaande beslissingen moeten nemen. Het restaurant is bijvoorbeeld pas rendabel bij een bepaalde minimale omzet. En het zal na de pandemie toch ruimer moeten worden opgezet om de benodigde afstand te creëren. Dat betekent voor elk casino beslissen om het restaurant te vernieuwen of te sluiten.
De grote lijnen van de toekomst kunnen casino-eigenaren wel uittekenen. Ze kunnen daarbij ook kijken naar trends in andere bedrijfstakken. Er leek als voor de huidige crisis een tendens naar meer open ruimten. Niet meer aparte zaaltjes voor poker, blackjack en slot machines. De grote oppervlakte geeft een gevoel van ruimte. Het biedt ook een manier om de casinovloer minder traditioneel in te vullen. En er kan sneller met spellen worden geschoven om andere, meer gewenste of rendabeler opstellingen te maken.
Volgens sommige interieur-architecten zal het woud van slot machines verdwijnen. Die zullen veel meer her en der in het casino worden geplaatst. De nadruk ligt daarbij op gezelligheid creëren met afstand tussen spelers. We gaan het zien.