Ajax maakte onlangs bekend een samenwerking te zijn aangegaan met de kansspelaanbieder Unibet. De Amsterdamse club ontvangt ieder seizoen een bedrag van 3 miljoen euro. De sponsordeal is gesloten voor een periode van vier jaar. De Nederlandse GGZ heeft zijn onvrede geuit over de nieuwe overeenkomst tussen de betaalde voetbalclub en het gokbedrijf. De sponsordeal zou alle inspanningen rondom de preventie van gokverslaving tegengaan.
Ruth Peetoom, voorzitter van de GGZ, liet weten dat de nieuwe deal ervoor zal zorgen dat spelers een positief gevoel ontwikkelingen rondom het merk van de kansspelaanbieder. “Daarom doen wij een moreel appèl op Ajax. De club moet zich bewust zijn van zijn positie en wat zijn keuze voor effect heeft op anderen. En waarom een online gokbedrijf? Een mooie club als Ajax kan zoveel andere sponsors krijgen.”
De kans op een gokverslaving blijft ten alle tijden om de loer liggen, wanneer rolmodellen de kansspelaanbieders blijven promoten. “Vergis je niet, spelers van Ajax zijn een rolmodel. Als die online gokken promoten, zullen mensen dat gaan uitproberen, met name jongeren. Je kunt veel, vaak en snel spelen, en hebt direct resultaat”, aldus Peetoom.
Volgende week zal het gebruik van rolmodellen worden verboden. Echter zal er geen totaalverbod komen op gokreclames en mogen de kansspelaanbieders nog altijd sportclubs blijven sponsoren.
Ajax is de eerste betaalde voetbalclub dat een samenwerking is aangegaan met online casino Unibet. Kortgeleden maakte AZ bekend met Kansino een nieuwe hoofdsponsor te hebben gevonden. BetCity.nl is ook actief als sportsponsor en zal te zien zijn op het shirt van FC Volendam, Fortuna Sittard en Vitesse. De naam van het voetbalstadion van ADO Den Haag is onlangs aangepast in het Bingoal Stadion.