Er was een tijd dat er bijna dagelijks boeken verschenen over iGaming, oftewel gokken en videospellen. En zelfs als we alleen naar gokken kijken was het aanbod groot. Tegenwoordig is het aantal boeken over gokken veel beperkter.
Bij een speurtocht langs enkele grote online winkels blijkt dat vorig jaar slechts enkele boeken over gokken uitkwamen. De meeste boeken bovendien in het Engels. Toch kunnen boeken helpen je spel te verbeteren, als je het goede boek hebt.
Het was de Nederlandse psycholoog Willem Wagenaar die in 1988 als een van de eerste een opmerking maakte over de kennis van gokkers. Hij zei ‘gokkers hebben vaak verkeerde opvattingen over de aard van gokken. En in het bijzonder over willekeurige gebeurtenissen, wat een gok in principe is’.
Hij verwees naar denkfouten en gebrekkige kennis van kansberekening. Vele onderzoekers volgden hem met ongeveer gelijke opmerkingen. Allen zagen kennis opdoen als wellicht de belangrijkste stap om spelvaardigheid te verbeteren. Dat kan vanzelfsprekend op verschillende manieren.
Een van de mogelijkheden om kennis op te doen, is het lezen van sites zoals Online Casino Ground. Veel gokkers doen ook kennis op bij vrienden. Maar dat blijkt volgens meerdere adviseurs niet verstandig, met name vanwege de denkfouten. Vaak bestaat die informatie uit (verkeerde) ideeën die in een bepaalde subcultuur circuleren rond een specifiek casinospel.
Een andere bron zijn boeken en aanverwante media (bijv. instructie-video’s en -software). Voor informatie lijkt het boek een goede kennisbron. De vele spelers die kennis ontberen kunnen in boeken lezen over de fundamentele principes van meerdere kansspelen, over denkfouten, besluitvorming bij spellen en meer.
Maar dan moet je wel een goed boek hebben. En daar blijkt het in de praktijk toch nog wel aan te ontbreken. Enige voordeel is dat je ook oudere boeken kunt raadplegen. Want de meeste spellen zijn niet veranderd in spelregels, de wiskunde erachter en dergelijke.
Grofweg kun je bij boeken over gokken een onderscheid maken in algemene boeken, gokspellen en vaardigheids-/behendigheidsspellen. Algemene boeken handelen niet over een specifiek spel, maar bespreken vaak meerdere spellen. Vaak gaan ze over het spelen van casinospellen. En dus niet over loterijen en sportweddenschappen, terwijl die wel onder het kopje gokken vallen.
Bij boeken over gokspellen gaat het meestal over één spel waarbij hooguit kennis van de spelregels nodig is (zoals roulette, slot machines en loterijen). Het gaat bij die spellen om geluk, ook al beweren sommige schrijvers dat er strategieën zijn om je geluk richting winst te sturen. Bij de bedoelde spellen hebben de keuzes van spelers echter geen invloed op een volgende beurt of op enige andere lange termijn uitkomst.
En dan zijn er nog de boeken over gokken bij spellen waarbij je met vaardigheid je winkansen kunt verbeteren (zoals poker, blackjack en sportweddenschappen). Het zijn de spellen waarbij de speler directe invloed heeft op zijn winkans en succes op de lange termijn. Er komt nog altijd een beetje geluk bij kijken, maar de speler die vaardig genoeg is om goede keuzes te maken in een bepaalde situatie verbetert zijn winkansen.
Er is volgens sommige mensen overigens nog een tussenvorm. Daarbij gaat het niet alleen om geluk, maar kan enige kennis voordeel geven. Bijvoorbeeld bij de Pass Line-inzet bij Creps. Maar dat is geen echte vaardigheid zoals bij bijvoorbeeld poker.
Een speler weet waarschijnlijk wel in welke categorie hij moet zoeken. Na bovenstaande zou iemand kunnen concluderen dat een beginner een algemeen boek kiest om zich te oriënteren op beschikbare spellen. Roulette- en vergelijkbare spelers van gelukspellen zouden dan voor de boeken kunnen kiezen over die spellen. En spelers die hun vaardigheden bij poker, blackjack en dergelijke willen verbeteren kiezen voor het derde genre.
Maar iemand kan uit bovenstaande ook concluderen dat een boek over een gelukspel de winkansen niet zal vergroten; eenvoudig omdat er geen invloed is op het spelverloop. En een soortgelijke conclusie is dat een boek over een behendigheidsspel wel zinvol is; omdat bij verbetering van vaardigheid (door kennis) de winkansen toenemen.
Met andere woorden de eerste keuzestap is, vanuit de speler gezien, niet moeilijk. Daarna moet het kaf van het koren worden gescheiden. En dat blijkt niet eenvoudig. Want je kunt onmogelijk eerst alle boeken lezen om daarna te constateren welke het kaf zijn en welke het koren.
Vanuit de conclusies hierboven zou je kunnen verwachten dat er veel meer boeken over gokken zijn over behendigheidsspellen dan gelukspellen. Dat blijkt echter niet zo te zijn. Ze verhouden zich niet helemaal als fifty-fifty, maar het komt er wel in de buurt. Wat toch een beetje vreemd zich.
Maar goed, het kaf en koren. Er zijn onderzoeken gedaan naar en beoordelingen geschreven over boeken over gokken. Die vertellen iets over het bovenbedoelde kaf en koren. Ze bevestigen echter vooral het bestaan van kaf en koren. En overigens ook dat de boeken over gelukspellen niet zoveel zin hebben, want buiten kennis van de spelregels kun je daarbij weinig anders doen dan inzetten.
Bij een eerste beoordeling van boeken kan een lezer onderscheid maken naar soort informatie. Het zijn de onderwerpen die belangrijk zijn bij gokspellen. Daarbij kun je denken aan de spelregels. Maar interessanter zijn bijvoorbeeld de onderwerpen kansberekening, denkfouten en geldmanagement. Bij de beoordeling wordt dat gekeken hoe deze onderwerpen ter sprake komen. Dat kan vanzelfsprekend op allerlei manieren.
Een boek dat is geschreven door een professionele pokerspeler kan bijvoorbeeld vooral gaan over zijn ervaring. Het boek handelt dan wellicht vooral over zijn of haar verhaal. De bedoelde onderwerpen zijn dan meestal hapsnap in het verhaal verwerkt. Of zelfs niet eens verwerkt, de lezer moet ze er zelf uithalen door ze in de tekst te herkennen als nuttige informatie.
Terwijl een ander boek een duidelijke structuur heeft. Mogelijk behandelt de schrijver de onderwerpen daarbij overzichtelijk. Maar dat zegt vanzelfsprekend nog niets over de zinvolheid van de tekst. Wellicht maakt de schrijver immers zelf denkfouten in zijn uitleg van een strategie. In dat geval heeft een lezer meer aan het boek van de pokeraar waarin hij zelf op zoek moet naar de tips en trucs.
De meeste onderzoeken en boordelingen van boeken over gokken beperken zich tot lijstjes met vinkjes. En ze houden hun waardeoordeel algemeen. Er is niemand die een boek enorm afkraakt of ophemelt, tenzij daar een commerciële reden voor is. Een lezer die op zoek is naar een goed boek, dat aansluit bij zijn kennisbehoefte, zal dus vooral tussen de regels van een beoordeling moeten door lezen.
En dat dan in de wetenschap dat zelfs in een ‘slecht’ boek net die informatie kan staan die heel zinvol is. Het ligt er immers aan wat de vraag of het probleem van de lezer is.
Een pokerspeler die zijn kansen wil vergroten kiest vanzelfsprekend voor boeken waarin spelstrategieën worden uitgelegd. Voor kennis over kansberekening, beslissen en dergelijk hoeven spelers niet per se boeken over gokken te lezen. Vaak zijn boeken met voorbeelden uit het dagelijks leven zinvoller. Het gaat immers vooral om het vergroten van het denkvermogen, verbeteren van rekenvaardigheid en inzicht in denkfouten. Daar heeft een speler niet alleen iets aan tijdens het gokken. Of omgekeerd, als het in het dagelijks leven verbetert kan de speler die helderheid en slimheid ook bij het gokken gebruiken.
‘Het onfeilbare denken’ van Daniel Kahneman. Deze Nobelprijswinnaar toont dat we vaak irrationeel zijn. Dat hoeft geen probleem te zijn. Maar bij gokken leiden de denkfouten tot onnodige verliezen. Kahneman geeft vele voorbeelden uit het dagelijks leven. Die maken duidelijk dat we over twee denksystemen beschikken: een langzame, doordachte manier en een snelle, weinig beredeneerde manier. Het gaat in de praktijk vaak fout omdat we de ene manier gebruiken, terwijl de andere beter zou zijn geweest.
‘De kunst van het heldere denken’ van Rolf Dobelli. De Zwitserse zakenman en filosoof Dobelli behandelt daarin op leuke wijze 52 denkfouten bij beslissingen. Die denkfouten hebben allerlei achtergrond. Maar ze zijn vaak eenvoudig te vertalen naar eigen situaties, bijvoorbeeld aan de speeltafel.