Ieder jaar geeft het consumentenprogramma Radar een beruchte prijs weg, namelijk de Loden Leeuw. De prijs is berucht, om de simpele reden dat de award zal worden uitgekeerd aan de makers van de irritantste reclame van het jaar. In 2022 zijn er wederom een drietal televisiereclames genomineerd door het programma van de AVROTROS, het betreft onder andere de reclame van de TOTO.
De TOTO maakt al jarenlang Koning TOTO reclames. In de afgelopen jaren stonden er bij het online casino steeds weer nieuwe BN’ers in de schijnwerpers, waaronder Johan Derksen en rapper Donnie. Echter moest de Nederlandse Loterij met iets nieuws komen, aangezien rolmodellen werden verboden. De nieuwe Koning TOTO was dit jaar een groene aap. En juist de nieuwe reclame is nu genomineerd voor de Loden Leeuw voor de ‘Meest Irritante Reclame’ van 2022. Naast de TOTO zijn ook de televisiereclames van de Lidl en Plamenco Plafonds genomineerd.
Radar geeft ook nog een tweede Loden Leeuw weg, namelijk voor de ‘Meest Irritante BN’er in een televisiereclame’. En ook in die categorie is weer een gokreclame terug te vinden. Het betreft namelijk de oud-ambassadeurs van BetCity.nl, oftewel Andy van der Meijde, Wesley Sneijder, Wim Kieft en Sjaak Swart. Het viertal is gezamenlijk genomineerd. De desbetreffende reclame werd uitgezonden voordat rolmodellen werden verboden. De andere genomineerden zijn Frank Lammers (Jumbo) en Alex Klaassen (Lidl).
Het is voor de oud-voetballer Wesley Sneijder niet de eerste keer dat hij is genomineerd. De ex-Ajacied maakte vorig jaar ook al kans op dezelfde ‘negatieve’ prijs, destijds schitterde de middenvelder is de reclame van de TOTO. In 2021 ging de Loden Leeuw naar Henny Huisman.