Google maakt zijn zorgen kenbaar over het nieuwe beleid van het Ministerie van justitie gaarne gokreclames. De zoekmachine zegt dat wanneer het voorstel zijn intrede doet zoals het nu op de planning staat, het ervoor zorgt dat Google niet langer in staat is om advertenties aan te bieden van gokbedrijven. Risicogroepen compleet uitsluiten van gokreclames is namelijk niet mogelijk.
En waarom maakt Google zich hier zorgen om? Het wel of niet kunnen weergeven van gokreclames zal naar alle waarschijnlijkheid geen grote impact hebben op het bedrijfsresultaat van Google, maar toch heeft het bedrijf gereageerd het aanstaande verbod op gokreclames van het Ministerie van Justitie. In haar bericht legt Google uit wat wel en niet kan, en dat wanneer er op deze voet verder gegaan wordt, er een einde komt aan gokadvertenties op Google.
Het bedrijf stelt dat namelijk dat het niet met volledige zekerheid de personen kan identificeren. Hierdoor is het niet mogelijk om ervoor te zorgen dat een bepaalde groep mensen compleet wordt buitengesloten van het zien van de advertenties. Google kan en mag namelijk niet komen bij gegevens over of dat iemand bijvoorbeeld verslaafd is aan gokken. Het is dus onmogelijk om aan de regels te voldoen. En er blijft natuurlijk het punt dat het onduidelijk is wie op welk moment van een account gebruik maakt. Is het echt de persoon zelf, of heeft er net iemand anders ingelogd via zijn/haar pc. Door zulke onduidelijkheden is het niet mogelijk voor Google om aan alle voorwaarden te voldoen.
Zelf merkt het bedrijf ook op dat het niet de mogelijkheid biedt aan de adverteerders zelf om specifiek gokliefhebbers te bereiken. Bedrijven kunnen wel een advertentie inkopen met daarin een term verwerkt die gelinkt is aan een onderwerp naar keuze, maar die groep is niet exact gedefinieerd binnen haar eigen advertentieplatform. Zo is het mogelijk om gereguleerde advertenties tegen te komen wanneer er op specifieke termen gezocht wordt. Maar het is niet zo dat Google data van de gebruiker gebruikt om aan de hand daarvan vast te stellen dát je een gokker of fan van een ander onderwerp bent. Daaraan toevoegend zegt Google dat partijen die gokdiensten aanbieden, niet zelf hun publiek uploaden. Hiermee doelt Google op het feit dat mensen alleen een gok gerelateerde reclame zien, als ze al in die tak aan het zoeken waren.
Met deze reactie wil Google niet heel duidelijk een kant kiezen, maar vooral de complete situatie schetsen, lijkt het. Het noemt namelijk geen eventuele nadelen van het tonen van gokadvertenties in Nederland. Het bericht van Google komt van Arjan El Fassed, Head of Public Policy and Government Relations bij Google. Voorheen was El Fassed actief als Tweede Kamerlid voor GroenLinks.
Het aantal advertenties dat aan online casino’s gerelateerde zoekwoorden wordt getoond is overigens niet bijster veel. Na een eerste verkenningsperiode waarin veel malafide goksites in Nederland adverteerden bij Google zijn er nu nog maar nauwelijks advertenties voor goksites.