Gokbedrijven mogen vanaf 2025 niet meer op shirts staan als hoofdsponsor of naamgever van het stadion. Wél blijft het toegestaan om advertenties te vertonen op de boarding of bij de backdrop- ofwel achtergrond banner- bij interviews. Dat is het tegenvoorstel dat de KNVB, Eredivisie en Eerste Divisie verkondigen naar aanleiding van het verbod op sponsoring door casino’s en wedkantoren. Dit plan werd afgelopen vrijdag bekend.
Begin juli volgde een grote teleurstelling voor clubs. Het kabinet kondigde immers een verbod op sponsoring aan van 2025. Nadat de markt zich pas vorig jaar oktober openstelde, sloten talloze eredivisieclubs deals met bedrijven zoals Unibet, TOTO en BetCity.nl. Een inkomstenbron die in het buitenlandse voetballandschap allang omarmd is en waar ruimschoots van geprofiteerd word. Net nu de Nederlandse voetbalclubs dachten met hun neus in de boter te vallen, steekt het kabinet daar een stokje voor.
Door deze beslissing lopen de clubs echter miljoenen mis, vandaar dat ze het hier niet bij willen laten. Samen kondigden zij een sectorplan aan, die inmiddels dus af is. Veranderingen zijn dat onder andere gokbedrijven niet meer te lezen zijn op de borst en de mouw, niet meer de naamgever van een stadion zullen zijn en er mogen geen activatiecampagnes meer worden gelanceerd.
Het komt erg in de buurt van zelfregulering. In plaats van actief reclame maken voor de gokbedrijven, laten ze dat nu veelal over aan de bedrijven zelf op een beperkt aantal plekken zoals de boarding- overigens niet eens meer de gehele wedstrijd lang- langs het veld en de backdrops bij de interviews naderhand. Op deze manier willen de betaalde voetbalclubs toch nog een deel van de inkomsten uit deze nieuwe sector veiligstellen. Tevens kunnen legale aanbieders van kansspelen zich op deze manier onderscheiden ten opzichte van andere illegale gokbedrijven.