De legale online casino’s proberen zichzelf op allerlei manieren in de spotlights te zetten. Naast de televisiereclames en online reclames kiezen de kansspelaanbieders ook steeds vaker voor abri’s en bushokjes. De brancheorganisatie Outreach heeft laten weten het aantal ‘Out of Home’ gokreclames een halt toe te roepen. Voortaan zijn maximaal 20% van de beschikbare bushokjes en abri’s beschikbaar voor casinoreclames.
De Nederlandse kansspelmarkt werd in oktober 2021 geopend en sindsdien verschijnen er aan de lopende band casinoreclames op de televisie en de sociale media. De reclames kwamen al snel onder de loep te liggen, aangezien er forse kritiek was op de grootte hoeveelheid casinoreclames. Eind vorig jaar werd dan ook de Reclamecode Online Kansspelen gepresenteerd en werd er besloten om het aantal gokreclames te verminderen. Er mogen per reclameblok nog maximaal drie casino-gerelateerde commercials op de televisie verschijnen. Er gelden ook regels omtrent het tijdstip van de reclame, simpelweg om bepaalde doelgroepen te beschermen.
Eind vorig jaar werd er eveneens een motie aangenomen door de tweede kamer. De motie ging over een algeheel reclameverbod voor kansspelaanbieders. Er werd ook een motie aangenomen voor een reclamevenster voor online gokreclames. Binnen enkele maanden zal er meer bekend worden gemaakt over de motie en de gevolgen daarvan.
De motie moet nog invulling krijgen, maar de brancheorganisatie Outreach heeft alvast een drastische beslissing genomen. Er mag nog voor 20% van het aanbod worden opgevuld met reclames van online kansspelaanbieders. Hannelore Majoor, voorzitter van Outreach, hoopt met de beslissing ook maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. “Er zijn weliswaar richtlijnen met betrekking tot de uitingen, de tijdstippen van uitzending en de doelgroepen. Daar conformeren de aangesloten partijen zich vanzelfsprekend aan. Wij zijn echter van mening dat er daarnaast ook behoefte is aan een balans in het aandeel van gokreclame in het gehele aanbod van advertenties in buitenreclame.”
De bedrijven JCDecaux, Centercom, Exterion Media, Clear Channel, OV Media, AH Media Services, Ocean Outdoor en Hillenaar Outdour zijn eveneens aangesloten bij Outreach.