Minder gokreclames in abri’s en bushokjes

Calendar25 februari 2022

betcity-abri

De legale online casino’s proberen zichzelf op allerlei manieren in de spotlights te zetten. Naast de televisiereclames en online reclames kiezen de kansspelaanbieders ook steeds vaker voor abri’s en bushokjes. De brancheorganisatie Outreach heeft laten weten het aantal ‘Out of Home’ gokreclames een halt toe te roepen. Voortaan zijn maximaal 20% van de beschikbare bushokjes en abri’s beschikbaar voor casinoreclames.

Algeheel reclameverbod

De Nederlandse kansspelmarkt werd in oktober 2021 geopend en sindsdien verschijnen er aan de lopende band casinoreclames op de televisie en de sociale media. De reclames kwamen al snel onder de loep te liggen, aangezien er forse kritiek was op de grootte hoeveelheid casinoreclames. Eind vorig jaar werd dan ook de Reclamecode Online Kansspelen gepresenteerd en werd er besloten om het aantal gokreclames te verminderen. Er mogen per reclameblok nog maximaal drie casino-gerelateerde commercials op de televisie verschijnen. Er gelden ook regels omtrent het tijdstip van de reclame, simpelweg om bepaalde doelgroepen te beschermen.

Eind vorig jaar werd er eveneens een motie aangenomen door de tweede kamer. De motie ging over een algeheel reclameverbod voor kansspelaanbieders. Er werd ook een motie aangenomen voor een reclamevenster voor online gokreclames. Binnen enkele maanden zal er meer bekend worden gemaakt over de motie en de gevolgen daarvan.

Outreach neemt een drastische beslissing

De motie moet nog invulling krijgen, maar de brancheorganisatie Outreach heeft alvast een drastische beslissing genomen. Er mag nog voor 20% van het aanbod worden opgevuld met reclames van online kansspelaanbieders. Hannelore Majoor, voorzitter van Outreach, hoopt met de beslissing ook maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen. “Er zijn weliswaar richtlijnen met betrekking tot de uitingen, de tijdstippen van uitzending en de doelgroepen. Daar conformeren de aangesloten partijen zich vanzelfsprekend aan. Wij zijn echter van mening dat er daarnaast ook behoefte is aan een balans in het aandeel van gokreclame in het gehele aanbod van advertenties in buitenreclame.”

De bedrijven JCDecaux, Centercom, Exterion Media, Clear Channel, OV Media, AH Media Services, Ocean Outdoor en Hillenaar Outdour zijn eveneens aangesloten bij Outreach.

Zeg je sportwedden en iGaming, dan zeg je Maarten. Als heuse voetbalfan – AZ Alkmaar is zijn club – verdiepte hij zich de afgelopen 12 jaar in alles wat met online sportwedden en iGaming te maken heeft. Maarten kent alle bookmakers bij naam en speelt elke week de nieuwste casinospellen. Niet alleen het spelen van spellen heeft zijn interesse: erover schrijven vindt hij net zo leuk. Al ruim zes jaar schrijft Maarten dan ook dagelijks meerdere nieuwsartikelen en reviews over iGaming gerelateerde onderwerpen voor Onlinecasinoground.nl.

Delen:
Kansspelaanbieder op de vingers getikt door de Ksa
< Vorig artikel
Kansspelaanbieder op de vingers getikt door de Ksa
Volgend artikel >
OCG-speler wint ruim 107.000 euro op de Mega Moolah Goddess
OCG-speler wint ruim 107.000 euro op de Mega Moolah Goddess