De Reclamecode Online Kansspelen is vanaf vandaag officieel. De kansspelaanbieders met een licentie van de Nederlandse Kansspelautoriteit (KSA) hebben duidelijk afspraken met elkaar gemaakt omtrent de casinoreclames. Er zouden afspraken zijn gemaakt over de inhoudelijke beperkingen, maar ook de hoeveelheid casinoreclames die voorbij zullen komen. Er is de laatste tijd veel gesproken over de schrikbarende hoeveelheid aan gokreclames.
De nieuwe reclamecode zal gelden tot 1 maart 2023. Volgend jaar komen alle partijen in oktober bij elkaar om de Reclamecode Online Kansspelen te bespreken. Er zal dan bijvoorbeeld worden gekeken naar de doelstellingen en of deze zijn bereikt.
De splinternieuwe Reclamecode Online Kansspelen is gerealiseerd in samenwerking met de omroepen, kansspelaanbieders met een licentie en de betrokken mediabedrijven. Daarnaast zou ook Stichting Reclame Code de helpende hand hebben geboden bij de realisatie van de code. Opmerkelijk is direct dat de hoeveelheid gokreclames sterk zal gaan dalen. Het gaat dan niet uitsluitend om de bekende televisiereclames, maar ook de commercials op de radio en de online reclamecampagnes.
Stichting Reclame Code zal zich ook gaan bezighouden met de klachten die binnenkomen omtrent de nieuwe Reclamecode Online Kansspelen. De Reclame Code Commissie zal alle klachten serieus in behandeling nemen. Een toegewezen klacht moet er direct voor zorgen dat de kansspelaanbieder aanpassingen moet maken aan de reclamecampagne.
De nieuwe regelgeving moet er ook voor gaan zorgen dat de kwetsbare groepen een betere bescherming genieten. Het was al bekend dat er geen televisiereclames door de kansspelaanbieders uitgezonden mochten worden tussen 06:00 uur en 21:00 uur. Echter is deze regel nu ook van toepassing op de online reclames, bijvoorbeeld video’s die voorafgaand aan een filmpje op het scherm verschijnen. Reclames rondom televisieprogramma’s waarvan minimaal een kwart van de kijkers minderjarig of jongvolwassen is zijn eveneens uitgesloten.
De Reclamecode Online Kansspelen zorgt er eveneens voor dat er per reclameblok tot drie commercials van een gokaanbieder worden uitgezonden. Een gokreclame mag nog slechts een halve minuut duren. Het is ook niet mogelijk om deze tijd te splitsen in twee delen in één reclameblok. De nieuwe regelgeving is niet alleen van toepassing op de online casino's, maar geldt ook voor de aanbieders van fysieke kansspelen.
De Reclamecode Online Kansspelen zorgt ook voor grote veranderingen omtrent de fysieke reclame-uitingen van de casino's. Het is niet toegestaan om reclame te maken in de omgeving van een pretpark, school, verslavingskliniek of een ziekenhuis. Het kan bijvoorbeeld gaan om reclameborden langs de weg.
De online kansspelaanbieders mogen momenteel bonussen aanbieden aan nieuwe spelers en trouwe klanten. Echter is het niet toegestaan om reclame-uitingen te verrichten die zich richten op de bonussen. Het is ook niet langer meer mogelijk voor een aanbieder om een bonus te vergeven aan een speler van 18 jaar tot 24 jaar. Casino bonussen mogen maximaal 250 euro bedragen en de voorwaarden moeten duidelijk worden aangegeven.