Volgens het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat speelt iedereen automatisch mee in een loterij waar spelers liever niet in wil belanden. Als een knipoog naar de oudejaarstrekkingen van de Staatsloterij en de Postcode Loterij heeft het ministerie een nieuwe vuurwerkcampagne geïntroduceerd die de gevaren van vuurwerk benadrukt: “De loterij die je niet wilt winnen”.
Er zijn meerdere posters gecreëerd die veel op die van de Staatsloterij lijken. Daarin worden statistieken meegenomen om mensen meer bewust te maken over hoe gevaarlijk vuurwerk is. Het ministerie heeft vier verschillende posters gemaakt, waaronder:
“Al zouden mensen de loterij niet willen winnen, spelen ze automatisch mee”, aldus het ministerie. Wel kunnen spelers zich uitschrijven om niet meer mee te doen. Het enige wat hiervoor gedaan moet worden is een vuurwerkbril dragen of een lont gebruiken om vuurwerk aan te steken. Een ander belangrijk punt is afstand houden van vuurwerk na het afsteken ervan.
Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat beseft goed dat vuurwerk afsteken voor veel mensen hoort bij het vieren van Oud en Nieuw. Toch hoopt ze dat het niet al teveel gevolgen met zich meebrengt dit jaar.
“Oud en Nieuw is een feest van tradities. Oliebollen, vuurwerk en de oudejaarsloterij. Maar het moet ook een feest blijven en niet eindigen in ongelukken. Mensen moeten zich realiseren dat de kans op letsel door vuurwerk vele malen groter is dan de kans op een mooie prijs bij een oudejaarsloterij. Daarom is het goed dat iedereen zich bewust is van de risico’s en van de grote kans op letsel bij vuurwerk. Wil je vuurwerk kijken of afsteken? Doe het dan veilig: draag een vuurwerkbril, gebruik een aansteeklont en houd afstand. Want dit is een loterij die je niet wil winnen.”
Vivianne Heijnen, Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
VeiligheidNL heeft een onderzoek uitgevoerd waaruit bleek dat er vorig jaar tijdens de jaarwisseling zo’n 1200 personen behandeld werden voor schade ten gevolg van vuurwerk. Het ministerie waarschuwt er voor dat niet alleen personen die vuurwerk afsteken gevaar lopen, maar ook toeschouwers lopen gevaar. Ze willen vooral jongeren bereiken met de vuurwerkcampagne. Een groot deel van de mensen die aan vuurwerkletsel werden behandeld was jonger dan 20 jaar. Zo’n 52% was jonger dan 20, terwijl 18% zelfs jonger dan 12 jaar oud waren.
Ook Thomas van Vessem van de Nederlandse Loterij is enthousiast over de bewustwordingscampagne van het ministerie:
“Staatsloterij staat voor een gelukkig, gezond en sportief Nederland. Daarom staan wij achter de boodschap om voorzichtig met vuurwerk om te gaan, zodat de kans op letselschade drastisch afneemt. Gelukkig en gezond het nieuwe jaar ingaan is voor iedereen het allerbelangrijkste.”
Thomas van Vessem, Nederlandse Loterij
Cheil Benelux ontwikkelde de vuurwerkcampagne als parodie op de Staatsloterij en PostcodeKanjer voor het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Sinds gisteren is deze campagne te zien op diverse (digitale) reclameborden en als bumper op platforms als Twitch, Youtube, Instagram en Snapchat. Ook zullen influencers de boodschap verspreiden. Vorige week lanceerde de Staatsloterij hun eigen campagne ‘Geloof in geluk', ontwikkeld door reclamebureau TBWA\NEBOKO voor de Nederlandse Loterij.