Er is een onderzoek uitgevoerd door Auer en Griffiths om spelers aan te sporen tot vroegtijdig uitbetalen van winsten op hun account. Dit gebeurde in samenwerking met de Nederlandse Loterij, die op dit moment het vergunde TOTO bezit. Tussentijdse berichten bleken te werken, maar ook de geldbedragen die uitbetaald werden leken hoger te zijn. Vooral nadat gokkers het preventiebericht gelezen hadden.
De nudging-theorie van Thaler en Sunstein (2009) werd gebruikt voor het onderzoek. Externe invloeden zouden individuele beslissingen subtiel kunnen sturen. In eerdere studies werd er met vergelijkbare berichten geëxperimenteerd. Alleen waren ze toen niet specifiek gericht op het verminderen van gokuitgaven.
De studie test de hypothese dat gokkers die specifieke gepersonaliseerde berichten lezen sneller over konden gaan tot uitbetalen. Vlak na bijvoorbeeld een winnende reeks werden opnameberichten verstuurd. Het doel om het waarschijnlijker te maken dat winnaars geld opnemen. Nu zal verder onderzocht moeten worden of nudging effectief genoeg is voor het verminderen van verliezen en het vaker winnen van geld.
De TOTO liet eerder doorschemeren dat ze per jaar meer dan 400.000 preventieberichten verzenden. Deze berichten waren gericht op online gokkers en hadden tot doel bij te dragen aan verantwoord gokken door bewustwording en preventie van mogelijk problematisch gokgedrag. De specifieke inhoud en impact van deze preventieberichten werden echter niet expliciet vermeld in de verstrekte informatie.
Onderzoekers Michael Auer en Mark D. Griffiths hebben zich gericht op twee specifieke berichten die zouden kunnen bijdragen aan het laten uitbetalen van winsten door Nederlandse consumenten. Er werd gebruikgemaakt van een dataset van de TOTO, onderdeel van de Nederlandse Loterij.
Uit onderzoek moet blijken wat de impact van preventieberichten zijn op spelers om hogere verliezen te voorkomen. Zo werden berichten verstuurd in de inbox van spelersaccounts zodat spelers sneller uit gingen betalen. Aanmoedigingen als ‘Blij om te zien dat je onlangs gewonnen hebt!’ en ‘Het lijkt alsof je zelden geld opneemt’ werden verspreid.
“De bevindingen suggereren dat de gepersonaliseerde berichten een impact kunnen hebben op zowel de waarschijnlijkheid om geld op te nemen als op de hoeveelheid geld die werd opgenomen en zou kunnen helpen om gokgerelateerde schade te beperken.”
Auer & Griffiths
Spelers namen meer geld op na het zien van opnameberichten. Er werden in totaal 4049 spelers aangeleverd door goksite TOTO. Daar kunnen gokkers weddenschappen plaatsen op sport, maar ook online kansspelen spelen. Het gokgedrag werd onderzocht in de periode tussen 1 oktober 2022 en 31 januari 2023.
Het onderzoek toonde ook aan dat een groep gokkers dat tussen de € 364 en € 4045 op hun account hadden gezet, ook degenen waren die meer geld uitbetaalden. 22% vond het een goed idee om geldwinsten over te maken op hun bank. Bij de controlegroep lag dat aantal een stuk lager, namelijk 10%.
Van de 4049 gokkers nam 38% van degenen die ‘winnende reeks' berichten ontvingen, op dezelfde dag geld op. Voor ‘opname' berichten was dit 18%. Gepersonaliseerde berichten beïnvloedden niet alleen de kans om geld op te nemen, maar ook het opgenomen bedrag.
De bevindingen suggereren dat gepersonaliseerde preventieve berichten kunnen dienen om gokkers aan te moedigen geld op te nemen bij onder andere betrouwbare online casino's, waarmee mogelijk gokproblemen verminderd kunnen worden. De resultaten kunnen worden gebruikt om het beleid voor verantwoord gokken verder te ontwikkelen.