Onderzoek toont aan dat gepersonaliseerde berichten (nudges) effect hebben op online gokgedrag

Calendar 17 januari 2024
Laatst bijgewerkt: 1 jaar geleden

Onderzoek toont aan dat gepersonaliseerde berichten (nudges) effect hebben op online gokgedragEr is een onderzoek uitgevoerd door Auer en Griffiths om spelers aan te sporen tot vroegtijdig uitbetalen van winsten op hun account. Dit gebeurde in samenwerking met de Nederlandse Loterij, die op dit moment het vergunde TOTO bezit. Tussentijdse berichten bleken te werken, maar ook de geldbedragen die uitbetaald werden leken hoger te zijn. Vooral nadat gokkers het preventiebericht gelezen hadden.

Hoe werden spelers onderzocht?

De nudging-theorie van Thaler en Sunstein (2009) werd gebruikt voor het onderzoek. Externe invloeden zouden individuele beslissingen subtiel kunnen sturen. In eerdere studies werd er met vergelijkbare berichten geëxperimenteerd. Alleen waren ze toen niet specifiek gericht op het verminderen van gokuitgaven.

Wat wordt getest?

De studie test de hypothese dat gokkers die specifieke gepersonaliseerde berichten lezen sneller over konden gaan tot uitbetalen. Vlak na bijvoorbeeld een winnende reeks werden opnameberichten verstuurd. Het doel om het waarschijnlijker te maken dat winnaars  geld opnemen. Nu zal verder onderzocht moeten worden of nudging effectief genoeg is voor het verminderen van verliezen en het vaker winnen van geld.

De TOTO liet eerder doorschemeren dat ze per jaar meer dan 400.000 preventieberichten verzenden. Deze berichten waren gericht op online gokkers en hadden tot doel bij te dragen aan verantwoord gokken door bewustwording en preventie van mogelijk problematisch gokgedrag. De specifieke inhoud en impact van deze preventieberichten werden echter niet expliciet vermeld in de verstrekte informatie.

Berichten die gebruikt werden voor huidig onderzoek

Onderzoekers Michael Auer en Mark D. Griffiths hebben zich gericht op twee specifieke berichten die zouden kunnen bijdragen aan het laten uitbetalen van winsten door Nederlandse consumenten. Er werd gebruikgemaakt van een dataset van de TOTO, onderdeel van de Nederlandse Loterij.

Uit onderzoek moet blijken wat de impact van preventieberichten zijn op spelers om hogere verliezen te voorkomen. Zo werden berichten verstuurd in de inbox van spelersaccounts zodat spelers sneller uit gingen betalen. Aanmoedigingen als ‘Blij om te zien dat je onlangs gewonnen hebt!’ en ‘Het lijkt alsof je zelden geld opneemt’ werden verspreid.

“De bevindingen suggereren dat de gepersonaliseerde berichten een impact kunnen hebben op zowel de waarschijnlijkheid om geld op te nemen als op de hoeveelheid geld die werd opgenomen en zou kunnen helpen om gokgerelateerde schade te beperken.”

Auer & Griffiths

Spelers namen meer geld op na het zien van opnameberichten. Er werden in totaal 4049 spelers aangeleverd door goksite TOTO. Daar kunnen gokkers weddenschappen plaatsen op sport, maar ook online kansspelen spelen. Het gokgedrag werd onderzocht in de periode tussen 1 oktober 2022 en 31 januari 2023.

Belangrijke bevindingen uit onderzoek voor manipuleren van online gokgedrag:

  • Berichten werken: Als online gokkers berichten krijgen over winst of de mogelijkheid om geld op te nemen, zijn ze meer geneigd om daadwerkelijk geld op te nemen.
  • Geld opnemen na winst: Ongeveer 38% van de mensen die berichten ontvingen over een ‘winnende reeks', haalde op dezelfde dag geld van hun gokaccount.
  • Effect op opnamebedrag: Niet alleen beïnvloedden de berichten de beslissing om geld op te nemen, maar ook hoeveel geld er daadwerkelijk werd opgenomen.
  • Nudging werkt: Het onderzoek laat zien dat dit soort vriendelijke duwtjes in de juiste richting echt invloed hebben op hoe mensen met hun gokgedrag omgaan.
  • Beperkingen inzien: Er moet rekening gehouden worden met de beperkingen zoals het feit dat er maar gegevens van één kansspelaanbieder zijn gebruikt.
  • Beleidskansen: Deze bevindingen bieden kansen om het beleid rond verantwoord gokken te verbeteren, vooral als het gaat om het gebruiken van dit soort vriendelijke herinneringen aan gokkers.
  • Spelers betalen hogere geldbedragen uit

Het onderzoek toonde ook aan dat een groep gokkers dat tussen de € 364 en € 4045 op hun account hadden gezet, ook degenen waren die meer geld uitbetaalden. 22% vond het een goed idee om geldwinsten over te maken op hun bank. Bij de controlegroep lag dat aantal een stuk lager, namelijk 10%.

Van de 4049 gokkers nam 38% van degenen die ‘winnende reeks' berichten ontvingen, op dezelfde dag geld op. Voor ‘opname' berichten was dit 18%. Gepersonaliseerde berichten beïnvloedden niet alleen de kans om geld op te nemen, maar ook het opgenomen bedrag.

De bevindingen suggereren dat gepersonaliseerde preventieve berichten kunnen dienen om gokkers aan te moedigen geld op te nemen bij onder andere betrouwbare online casino's, waarmee mogelijk gokproblemen verminderd kunnen worden. De resultaten kunnen worden gebruikt om het beleid voor verantwoord gokken verder te ontwikkelen.

Rick is een ervaren content schrijver op het gebied van online kansspelen in Nederland en hij heeft diepgaande kennis over casino spellen, zoals slots en poker. Hij heeft zich toegewijd aan het verstrekken van heldere en eerlijke informatie aan onze lezers. In het verleden heeft Rick veel content geschreven voor verschillende goksites, hierdoor kunnen we erop vertrouwen dat zijn teksten altijd nauwkeurig zijn en transparantie bieden.

Kansspelautoriteit (Ksa) biedt richtlijnen aan bookmakers ter voorkoming van matchfixing
< Vorig artikel
Kansspelautoriteit (Ksa) biedt richtlijnen aan bookmakers ter voorkoming van matchfixing
Volgend artikel >
Bijstandsuitkering ingetrokken wegens online gokken en handelen via Marktplaats
Bijstandsuitkering ingetrokken wegens online gokken en handelen via Marktplaats

Laat een reactie achter