De Nationale Postcode Loterij heeft onlangs een officiële waarschuwing ontvangen van de Kansspelautoriteit (Ksa). Het gokbedrijf lanceerde kortgeleden een nieuwe reclames met een bekende Nederlander in de hoofdrol. De huidige regelgeving omtrent gokreclames is daarin duidelijk, het gebruik van BN’ers is niet toegestaan. Echter was er tussen oktober 2021 en maart 2022 een BN’er te bewonderen in de televisiereclames en online reclames van de Nationale Postcode Loterij. De reclames richtte zich op de bekende spelshow Deal or No Deal.
De regelgeving omtrent de rolmodellen in gokreclames zijn echter niet altijd van toepassing op gokbedrijven die worden bestempeld als ‘minder risicovol’. De Vriendenloterij, Staatsloterij en de Postcode Loterij vallen binnen de desbetreffende categorie. Desondanks heeft de Postcode Loterij het nagelaten om een onderzoek in te stellen naar het bereik van de desbetreffende bekende Nederlander. Een rolmodel met een groot bereik onder kinderen en jongvolwassenen mag dan ook niet verschijnen in gokreclames.
De Kansspelautoriteit (Ksa) tikte de Postcode Loterij op de vingers, waarna er alsnog een onderzoek werd gestart. De Kansspelautoriteit besloot zelf om eveneens een onderzoek in te stellen en kwam tot de conclusie dat de BN’er niet had mogen verschijnen in de reclames van de Nationale Postcode Loterij.
De Kansspelautoriteit benadrukte dat een dergelijke overtreding normaliter een boete zou opleveren. Er werd in dit geval gekozen voor een waarschuwing, mede vanwege de discussie rondom de wijziging van de regels. Kortgeleden lanceerde de EuroJackpot een nieuwe campagne met Valerio Zeno in de hoofdrol, de oud-presentator van BNN kan ook gezien worden als een bekende Nederlander. Het is vooralsnog onduidelijk of de EuroJackpot zich wel aan de regels heeft gehouden en een onderzoek heeft ingesteld naar het bereik van Zeno.