De Reclame Code Commissie heeft vorig jaar de helft minder beslissingen moeten nemen over het overtreden van de reclamecode met betrekking tot online kansspelen. Dat blijkt uit het jaarverslag 2023 van de Stichting Reclame Code.
In 2023 boog de Reclame Code Commissie zich over vijf klachten ten aanzien van het overtreden van de reclamecode online kansspelen. In vier gevallen werd de klacht afgewezen. Tegen de klacht die toegewezen werd, is beroep ingesteld. Het College van Beroep heeft de toewijzing van deze klacht vernietigd.
Een jaar eerder moest de Reclame Code Commissie zich nog buigen over het dubbele aantal klachten. In zes van die tien gevallen werd de klacht afgewezen. Vier klachten werden destijds gegrond verklaard.
Helma Lodders, voorzitter van de brancheorganisatie voor Vergunde Nederlandse Online Kansspelaanbieders – kortweg VNLOK -, noemt het bemoedigend dat de inspanningen van de aanbieders leiden tot minder overtredingen.
,,Dit bevestigt dat we op de juiste weg zijn”, aldus Lodders, die het belang van het maken van reclame wel onderstreept. ,,In een gereguleerde online kansspelmarkt is het belangrijk dat spelers weten waar zij legaal kunnen spelen. Het maken van reclame speelt hierin een cruciale rol. Tegelijkertijd moet reclame verantwoord en evenwichtig zijn.
De aard van de klachten waar de Reclame Code Commissie in 2023 over heeft moeten oordelen, lopen behoorlijk uiteen. Eén klacht ging over het gebruik van rolmodellen. Een andere klager vond dat een reclame te veel gericht was op jongvolwassenen en kinderen.
Een klacht ging over het onvoldoende terughoudend zijn van de reclame. De indiener van deze klacht vond de betreffende reclame te aanmoedigend. Daarnaast gingen er klachten over de bonusvoorwaarden die door bepaalde aanbieders gehanteerd werden. De klagers vonden deze onvoldoende toegankelijk door moeilijk taalgebruik en onduidelijk omschreven.
,,Ik vind het heel positief dat de online kansspelsector in staat om zichzelf zodanig te reguleren dat het aantal klachten bij de Reclame Code Commissie gehalveerd is. Het maken van reclame blijft heel belangrijk voor de herkenbaarheid van legale casino’s. TOTO en Unibet herkennen we allemaal wel, maar voor andere casino’s is het belangrijk om – op een verantwoorde manier – naamsbekendheid op te bouwen.”
De Reclame Code Commissie is een onafhankelijk klachtenorgaan waarin vijf personen zitting hebben. Als er door de Reclame Code Commissie wordt geoordeeld dat een klacht terecht is en dat de adverteerder met zijn reclame-uiting de geldende regels overtreedt, dan krijgt deze adverteerder een zogenoemde aanbeveling. De reclame moet na het ontvangen van een aanbeveling aangepast of ingetrokken worden.
De Reclame Code Commissie beoordeelt derhalve ook reclame-uitingen van kansspel bedrijven. Daarbij wordt de Reclamecode Online Kansspelen gebruikt. Deze code is een vorm van zelfregulatie en is aanvullend op wat de wet voorschrijft voor wat betreft de beperkingen van reclamemogelijkheden voor online casino’s en bookmakers.
In deze Reclamecode Online Kansspelen staat onder andere dat verantwoord spelen gepromoot wordt en dat bonussen om spelers te verwelkomen als nieuwe klant beperkt worden ingezet.