De legale kansspelaanbieder Unibet heeft wederom een sponsordeal gesloten met een betaalde voetbalclub. Vorige week werd de samenwerking met Ajax aangekondigd. De nieuwe samenwerking is aangegaan met de voetbalclub Telstar. De club uit de Keuken Kampioen Divisie en Unibet richten de pijlen op commerciële activiteiten en maatschappelijke initiatieven. Een soortgelijke samenwerking werd eveneens gesloten met De Graafschap, dat eveneens uitkomt op het tweede niveau in Nederland.
Telstar, De Graafschap en Unibet gaan gezamenlijk een nieuw evenement organiseren, genaamd de Kist Cup. Het voetbaltoernooi zal worden opgedragen aan Simon Kistemaker. De oud-voetballer kwam vorig jaar te overlijden aan kanker. De inkomsten uit de Kist Cup worden overgemaakt op de rekening van het goede doel ‘Support Casper’, dat zich inzet voor onderzoek naar alvleesklierkanker.
Pieter de Waard, directeur van Telstar, hoopt dankzij de samenwerking een grote impact te kunnen maken op de samenleving. “De Witte Leeuwen en Unibet zijn beide maatschappelijk betrokken partijen. Daar we nu de handen ineenslaan vind ik geweldig. Door de Kist Cup te organiseren, die we opdragen aan clublegende Simon Kistemaker en zijn vrouw Thea, dragen we bij aan onderzoek naar kanker. We hebben even getwijfeld of we een betting partner wilde toen de markt openging, maar we zijn blij met de maatschappelijke insteek van Unibet. We kijken er naar uit om samen met Unibet jaarlijks nog meer projecten op te pakken, waaronder de Alltogether Challenge, om zo een nog grotere impact te maken in de samenleving.”
Hans Martijn Ostendorp, directeur van De Graafschap, is eveneens te spreken over de nieuwe samenwerking. “Ik ben trots op de samenwerking met Unibet. De Kist Cup betekent, na het overlijden van clublegende Simon Kistemaker en zijn vrouw Thea vorig jaar, erg veel voor ons. We geloven in de kracht van sport om ook op maatschappelijk vlak impact te maken, en daarin hebben we een partner gevonden in Unibet. Daarnaast zien we dat veel van onze supporters graag een paar euro inzetten om de wedstrijdspanning te vergroten. Unibet biedt daarvoor een betrouwbaar platform. Het is belangrijk dat er zicht blijft op het verantwoord wagen van een gokje.”
De gokbedrijven mogen steeds minder reclame maken in Nederland, maar het is wel toegestaan om sportclubs te sponsoren. Vandaar ook dat een groot aantal voetbalclubs kiest voor een samenwerking met een legale kansspelaanbieder. De TOTO ging de samenwerking aan met meerdere clubs, waaronder Feyenoord en FC Utrecht. Kansino werd gepresenteerd als de nieuwe hoofdsponsor van AZ, terwijl online casino BetCity.nl de shirtsponsor zal zijn van FC Volendam, Fortuna Sittard en Vitesse. ADO Den Haag veranderde de naam van het voetbalstadion in het Bingoal Stadion.