Het Zweedse gokbedrijf Unibet ontving begin juni 2022 een licentie van de Kansspelautoriteit (Ksa). De bekende kansspelaanbieder liet direct van zich horen door een sponsordeal te sluiten met de regerend landskampioen Ajax. De samenwerking maakte veel teweeg, zo uitte de GGZ zijn onvrede over de deal. Echter heeft Unibet deze week een nieuw project gelanceerd met de naam ‘Unibet Impact’. Het project moet ervoor gaan zorgen dat veilig en verantwoord spelen de norm is en ook zal blijven in Nederland.
Kindred Group, het moederbedrijf van de kansspelaanbieder, heeft de ambitie op schadelijk gokken volledig te voorkomen. Het grootschalige gokbedrijf heeft de ambitie om vanaf volgend jaar geen eurocent meer te genereren uit schadelijk gokgedrag. Het online casino is al een langere periode bezig om het omzetpercentage uit schadelijk gokken te minimaliseren. In het laatste kwartaal van 2021 ging met om exact 4%, waarna het percentage in het eerste kwartaal van 2022 daalde naar 3,3%.
Het splinternieuwe project ‘Unibet Impact’ moet zo zijn effect hebben op het percentage en voor een duurzamer gokklimaat gaan zorgen.
“We willen laten zien dat wedden leuk is en dat je het vooral op een verantwoorde manier moet doen. Daarom hebben wij Unibet Impact in het leven geroepen. Dit programma is er volledig op gericht om, samen met onze partners, te investeren in projecten die helpen om een veilige en verantwoorde online kansspelsector in Nederland te realiseren. Nu en in de toekomst. Zo investeren we via Unibet Impact onder meer in de Nederlandse top- en amateursport, ontwikkelen we voorlichtingscampagnes over matchfixing en ondersteunen we onderzoek op het gebied van verantwoord gokken.”
Unibet Impact moet ook maatschappelijk zijn steentje gaan bijdragen. Een onderdeel van het project is de sponsoring van amateurvoetbalclubs in Nederland. Geïnteresseerde voetbalteams kunnen zich aanmelden bij Unibet, waarna 50 teams worden gekozen en in het nieuwe seizoen worden gesponsord door het gokbedrijf. De willekeurig gekozen teams ontvangen nieuwe tenues en tassen, vanzelfsprekend met het logo van Unibet. De nieuwe spullen beschikken ook over een kledingsponsor, namelijk het bekende kledingmerk Nike. De gemiddelde leeftijd van het team moet 24 jaar of ouder zijn.
Unibet ging eerder deze week ook een samenwerking aan met het European Football Development Network (EFDN). De partijen slaan de handen inéén en gaan de strijd aan tegen matchfixing in ons land. Daarnaast lanceerde Unibet en EFDN eveneens een project, dat voor meer bewustwording moet zorgen over de risico’s van matchfixing. De voorlichting zal worden gegeven aan voetbalspelers, voetbalclubs en eventuele andere betrokken personen bij een voetbalwedstrijd.
Hubert Rovers, CEO van EFDN, is blij met de nieuwe samenwerking. “Sport brengt mensen bij elkaar. Deze positieve kracht van sport gaat verloren als de beginselen van sport worden ondermijnd door matchfixing. Daarom bundelen wij onze krachten om de integriteit van onze sport te beschermen. We zijn trots dat we het Fair Sports 4 All programma in Nederland kunnen uitrollen met Unibet, een partij met wie wij in meerdere Europese landen samenwerken en die veel kennis van en ervaring hebben in het bestrijden van matchfixing”