Met ingang van 1 oktober gelden er nieuwe regels met betrekking tot het storten en spelen bij een online casino. Zo gaat er een stortingslimiet van €700 per maand gelden. In dit artikel zetten we uiteen wat spelers gaan merken van deze nieuwe beleidsregels.
De beleidsregels met betrekking tot verantwoord spelen zijn aangescherpt om het gokken bij online casino’s met een vergunning nog veiliger te maken voor spelers. Spelen in (live) online casino of het plaatsen van weddenschappen in een sportsbook is een fijne vorm van spannende ontspanning, maar het heeft ook een verslavend element in zich waar sommige spelers gevoelig voor zijn.
De belangrijkste nieuwe maatregel is dat er een netto stortingsgrens gaat gelden. Spelers die maandelijks niet in de buurt van de €700 komen, merken hier straks in de praktijk helemaal niets van. Spelers die maandelijks netto meer dan dat bedrag storten, krijgen wel te maken met enkele consequenties.
Op het moment dat de grens van €700 wordt overschreden, gaat in eerste instantie de mogelijkheid om te storten geblokkeerd worden. Dit wordt gezien als onderdeel van de zorgplicht die online casino’s hebben voor hun spelers. Casino’s moeten er dus op handhaven dat spelers niet overmatig storten en inzetten zonder dat de financiële draagkracht van de speler beoordeeld wordt. De speler dient hiertoe zelf een verzoek te doen.
Met die laatste zin benoemen we meteen de uitzondering die de regel bevestigt. Voor sommige spelers is het financieel geen enkel probleem om maandelijks meer te storten, maar dit moet per geval individueel beoordeeld worden en spelers dienen hiervoor – op hun eigen verzoek om de limiet te verhogen – inzicht te geven in hun financiële situatie.
Als een speler per maand de netto stortingslimiet overschrijdt, zal het online casino waar deze speler speelt in actie moeten komen. De eerste actie daarbij is dat de laatste storting waarmee de speler de netto stortingslimiet overschrijdt, bevroren wordt. Dat wil zeggen dat het geld wel op het spelersaccount staat, maar dat de speler het niet kan gebruiken om mee te spelen.
Het casino kan op een aantal manieren actie ondernemen:
Het casino is niet verplicht om zelf de speler om informatie te vragen. In principe is de maatregel zo ontworpen dat elke storting die de netto grens van €700 overschrijdt, leidt tot een blokkade. Als de speler daarop zelf geen actie onderneemt, hoeft het casino dat ook niet te doen.
Op het moment dat een speler een storting doet waarmee de netto stortingsgrens van €700 overschreden wordt, is het zaak dat het casino snel handelt. In principe zou dit per direct moeten kunnen gebeuren. De online goksite maakt immers gebruik van software die zo geprogrammeerd kan worden dat dit soort situaties direct opvallen. In de maatregel spreekt de KSA de verwachting uit dat een casino in ieder geval binnen twee uur handelend op kan treden.
Een vorm van handelen is het tonen van een pop-up waarbij de speler gewezen wordt op zijn gedrag. Een pop-up dat de speler de netto stortingslimiet overschrijdt met de voorgenomen storting heeft een waarschuwende werking. Ook een pop-up die de speler wijst op het aantal uur dat hij of zij ingelogd is bij het casino, heeft een dergelijke werking. Als een speler te lang aan het spelen is, mag een casino deze speler geen casino bonus meer aanbieden.
Wanneer een speler het casino verzoekt om de netto stortingslimiet te verhogen en hiertoe de benodigde gegevens aanlevert, kan het casino bepalen of deze speler hogere stortingen kan betalen. In de nieuwe beleidsregels staat niet beschreven hoe lang het casino van deze gegevens uit mag gaan om de financiële draagkracht van een speler te bepalen. Het ene casino zal daar op een andere manier mee omgaan dan het volgende casino.