Zelfuitsluiting met berichtje werkt niet

Zelfuitsluiting

Diverse landen houden regelmatig hun gokregels tegen het licht. Daardoor verbood Nederland reclame voor online gokken, na eerst alleen een verbod op gebruik van BN’ers daarin. Andere landen hebben hun eigen maatregelen. Bijvoorbeeld Engeland staat weer voor een rigoureuze verandering.

Daar is flink ingezet op zelfuitsluiting. Maar dat blijkt niet naar wens te werken. Juist degenen waarvoor mogelijkheden van zelfuitsluiting zijn bedoeld, negeren het. Wat veel wetenschappers al voorspelden.

Tijd om na te denken

In Engeland werd door Betting and Gaming Counce, de brancheorganisatie van gokbedrijven, flink geïnvesteerd in een campagne voor zelfuitsluiting. De campagne-slogan ‘Take Time to Think’ verscheen overal. Gokexploitanten plaatsten het in hun gokadvertenties in talrijke media en reclamespotjes op televisie. Op posters en andere uitingen in en rondom casino’s werd de slogan ook getoond. En er kwam een speciale website met informatie

De campagne geeft diverse aanmoedigingen, zoals:

  • Stel je stortingslimiet in voor een dag, week, maand of zelfs een jaar.
  • Stel tijdslimieten in. Ze helpen je de tijd bij te houden. Als het tijdsbericht verschijnt, denk dan na of je wilt doorspelen of uitloggen.
  • Stel cool-offs in. Afkoelingsperioden van een dag, week of maand waarin je pauzeert met spelen.
  • Uitsluiting. Beperk spelen door een tijdje niet te spelen. Dat kun je instellen voor online gokken, speelhallen, casino's en meer
  • Neem meer denktijd met vertrouwelijk gesprek met een hulpverlener.

Het werkt niet

Uit onderzoek blijkt de landelijke campagne van de Betting and Gaming Councel niet te werken. De veel vertoonde slogan heeft vrijwel geen invloed op het gokgedrag. Dat concluderen de onderzoekers in maart 2023 kort voor de Britse overheid met een witboek komt over gokken.

In zo’n witboek (white paper) geeft de overheid aan hoe het een specifiek probleem wil oplossen. Het geeft lezers alle objectieve en relevante informatie om een probleem en/of besluit te begrijpen. De verwachting is dat de Britse overheid met nieuwe maatregelen gaat komen om gokgedrag te beïnvloeden.

Verdere aanpassingen

Evenals in Nederland moeten Britse gokexploitanten de nieuwe richtlijnen vertalen naar hun werkvloer. De campagne ‘Take Time to Think’ was zo’n vertaling. Nu blijkt dat de aansporing tot nadenken nauwelijks invloed heeft, gaat de gokindustrie een tandje bijzetten.

Daarmee anticipeert ze op de verwachte nieuwe maatregelen. Die houden waarschijnlijk in dat waarschuwing labels gebruikt moeten gaan worden. Zoals dat nu gebeurt bij rookwaren met het doel mensen bewust te maken. En zoals dat in de EU vanaf eind 2023 verplicht is op etiketten van alcoholproducten.

Hoe de gokexploitanten die bewustmakingsboodschappen in de gokomgeving kunnen uitvoeren is daarbij nog een grote vraag. Een slogan op een pakje sigaretten is immers eenvoudiger en meer aanvaardbaar dan zo’n slogan op een roulette balletje, slot machine of loterijbriefje. Daarmee erger je immers mensen die zich al bewust zijn van de gevaren of nauwelijks of geen risico lopen.

Hoe en wat voor boodschap

De vraag is niet alleen waar zo’n waarschuwingsboodschap moet komen. Het gaat ook over de inhoud van de boodschap. In landen waar al regelgeving is rond etiketten van alcoholproducten blijken dat milde teksten. In Australië begint het meestal met de titel: bericht van de overheid. Daarna volgt een tekst die een producent naar eigen inzicht heeft geschreven.

Bij sommige uitingen is de boodschap in ongeveer dezelfde grootte en stijl geplaatst als de overige informatie. Maar er zijn ook producten waarbij voor de overheidswaarschuwing in bijna onleesbare lettergrootte, als een verplicht nummertje, een hoekje op het etiket is gevonden.

De teksten op de alcoholetiketten zijn mild. Ze verhalen over de effecten van alcohol en hoe je het gebruik kunt matigen. Waarschuwingen op rookwaren zijn veel grimmiger. Daar staat met grote letters op de zijkant van de verpakking bijvoorbeeld ‘roken is dodelijk’.

Het blijft de vraag welke keuzes Britse gokexploitanten daarin gaan maken. Want de overheid zal de regels voorschrijven. Maar evenals bij de meeste alcoholetiketten mag de producent de vertaling maken naar de praktijk. Een gokexploitant kan daarbij, volgens enkele onderzoekers, kiezen voor een milde of grimmige boodschap.

Laboratorium onderzoek

De onderzoekers die keken naar de landelijke campagne van de Betting and Gaming Councel, deden dat met een laboratorium onderzoek. Regelmatige lezers van OnlineCasinoGround weten dat we daarbij onze bedenkingen hebben. En wij zijn niet de enigen. Wetenschappers geven toe dat het geen ideale situatie is, maar het kan vaak niet anders door kosten en praktische overwegingen.

Bij laboratorium onderzoek, dat is elke situatie die niet de werkelijkheid is, is de spelsituatie en -omgeving teruggebracht tot slechts een onderdeel van de werkelijkheid. De sfeer van een casino, de financiële druk, een volledig spel en dergelijke ontbreken. En deelnemers worden soms zelfs betaald voor hun deelname, waardoor er geen doorsnee publiek is. Bovendien weten deelnemers dat ze aan een test meedoen. Dat maakt hun gedrag anders, ook al weten ze niet altijd waarop ze worden getest.

Onderzoek van campagne-slogan ‘Take Time to Think’

Bij het onderzoek deden 1500 spelers mee aan een online roulettespel. Ze kregen 5 Engelse ponden en konden kiezen om het te houden of in te zetten, oftewel doorgaan met het experimentele onderzoek en gokken.

De deelnemers waren in drie groepen verdeeld. De eerste groep kreeg de slogan niet te zien. Een tweede groep zag de slogan op de achtergrond. En de derde groep zag het op de achtergrond en in een pop-up, die prominent in beeld kwam.

De drie groepen vertoonden nauwelijks verschil in gokgedrag. De spelers in de drie groepen zetten ongeveer hetzelfde bedrag in en ook verminderde de tijd niet dat ze gokten. Het maakte dus niet uit of spelers een bericht ontvingen over hun spelgedrag na te denken… spelend in een laboratorium met beginkapitaal van de onderzoekers.

Conclusie van de onderzoekers

In hun conclusie wijzen de onderzoekers van de campagne ‘Take Time to Think’ ook op de beperking van een laboratorium-onderzoek. Een serieus onderzoek (veld studie) vereist samenwerking met een branchepartner, bijvoorbeeld een casino.

Verder verwijzen ze naar eerdere onderzoeken naar berichten tijdens gokken. Die tonen, ook bij veldonderzoek, dat berichten niet of nauwelijks invloed hebben op gokgedrag. Uiteindelijk luidt hun conclusie dat berichten als ‘Neem tijd om na te denken’ slechts een klein onderdeel kunnen uitmaken van een campagne om gokgerelateerde schade te verminderen.

Daarbij doen ze de aanbeveling dat gepersonaliseerde berichten over de eigen situatie van een gokker waarschijnlijk beter werken dan een herhaalde slogan zoals ‘Take Time to Think’. Alle opmerkingen in hun conclusie kwamen voort uit eerdere onderzoeken door anderen. Naar hun eigen onderzoek verwijzen ze daarbij niet.

Slotopmerking

De begeleidende hoogleraar maakt op verzoek van een journalist nog wel een slotopmerking: berichten over veilig gokken zouden een vergelijkbare vorm kunnen hebben als die op alcoholproducten en rookwaren. Ze moeten duidelijk maken dat gokverslaving mensen in zijn greep kan krijgen. Duidelijke berichtgeving zorgt daarbij voor meer transparantie over bepaalde spellen en over hoe de gokindustrie werkt.

Aanvullende informatie

  • Het onderzoeksverslag rond ‘Take Time to Think' (pdf)
  • Bericht over invoering waarschuwingen op alcohol etiketten in Europa (pdf)
  • Alcohol labeling in EU

Rene duikt het liefst compleet in een onderwerp. Dat doet hij vanuit een brede interesse en grote nieuwsgierigheid in verschillende onderwerpen. Hij legt hij het liefst onderzoeken naast elkaar over gokproblemen. Zo puzzelt Rene op een wiskundige strategie en schrijft dit uit tot een helder verhaal. Rene verbindt graag iGaming met andere thema’s waarmee OnlineCasinoGround zich onderscheidt.

Delen:
Belgische online casino’s stoppen met affiliatie
< Vorig artikel
Belgische online casino’s stoppen met affiliatie
Volgend artikel >
ComeOn Casino lanceert live casino spellen met Nederlandstalige dealer
ComeOn Casino lanceert live casino spellen met Nederlandstalige dealer

Laat een reactie achter