Televisiepresentator Arjen Lubach heeft 26 september aandacht besteed aan online gokken in Nederland in zijn tv-programma, “De Avondshow”. De aanleiding hiervan was een rapport van de Kansspelautoriteit uit september 2023 dat de zorgplicht van kansspelaanbieders onder de loep nam. Opmerkelijk was de vaststelling dat online casino’s meer actie moesten ondernemen bij het signaleren van probleemspelers.
Volgens Lubach is er in Nederland een zorgwekkende toename van het aantal gokkers. Sinds de invoering van de Wet Kansspelen op afstand zijn er naar schatting 450.000 nieuwe gokkers bijgekomen. Deze opmars heeft geleid tot een bruto spelresultaat van bijna € 1,1 miljard, waarbij gokkers gemiddeld € 310 per maand verliezen.
Interessant is dat Lubach voormalig staatssecretaris van Veiligheid en Justitie Fred Teeven aanwijst als de drijvende kracht achter de legalisering van de gokindustrie in Nederland. Lubach benadrukt ook dat goklobbyisten, zoals de voormalige voorzitter van Speel Verantwoord, nauw betrokken waren bij het opstellen van de wet, soms zelfs meer dan verslavingsdeskundigen.
Ondanks de eisen die worden gesteld aan online gokbedrijven om hun spelers te beschermen, heeft Lubach kritiek op het huidige systeem. Spelers kunnen namelijk hun eigen limieten instellen, die niet overkoepelend werken, en online gokaanbieders kunnen niet altijd tijdig ingrijpen bij problematisch speelgedrag.
Lubach benoemt ook de tactieken die gokbedrijven gebruiken om spelers te verleiden. Een bijzonder pijnlijk voorbeeld is de manier waarop staatsbedrijf TOTO potentiële spelers probeert terug te winnen door hen verleidelijke e-mails te sturen, aldus Lubach.
Lubach sluit zijn stuk af met een scherpe kritiek op de huidige stand van zaken in de Nederlandse gokwereld. Hij is van mening dat de huidige wetgeving de groei van online gokken heeft aangewakkerd, waardoor veel Nederlanders hun geld verspillen en sommigen verslaafd raken.
Lubach heeft eerder in zijn programma's aandacht besteed aan het onderwerp online gokken, waarbij hij met name kritisch was op de betrokkenheid van gokbedrijven binnen de voetbalwereld en de marketingstrategieën die ze gebruiken.