In een tijd van nepnieuws kun je van alles verwachten, ook in de iGaming spelomgeving. Als we dan iemand horen zeggen dat de RNG is gemanipuleerd, glimlachen we. En bij de opmerking dat de RNG zorgt voor snellere uitbetaling bij hogere inleg, schudden we ongelovig ons hoofd.
Een RNG, een Random Number Generator, geeft alleen een getal. Niet meer en niet minder. Een willekeurig getal, zoals de vertaling van de afkorting al aangeeft (RNG = willekeurige getal voortbrenger).
We kunnen een heel technisch verhaal vertellen over de RNG. Dat gaat dan over de manier van werken, dat er hardware RNG zijn en dat die als uitgangspunt ook software hebben. Dat wiskundigen nog niet helemaal tevreden zijn en nog zoeken naar de perfecte generator. Enzovoort.
Maar zoals gezegd, de RNG geeft alleen een getal. Het is niet vooringenomen. Met andere woorden, het kijkt niet naar de speler, het ingelegde bedrag of iets anders. Het is slechts een programmaatje dat een getal voorbrengt.
Dat doet het in een slot machine, een videopokerspel en andere elektronische spellen. Niet alleen in blackjack, roulette en dergelijke… een spelmaker kan een RNG overal gebruiken waar dat leuk of nodig is.
RNG geeft een getal en de spelmaker/programmeur gebruikt dat voor een actie. Het kan dat het getal bepaalt wanneer de schijven van de slot machine stoppen, de hoeveelste kaart op een stock wordt omgedraaid en waar een kogel terecht komt in een schietspel.
De RNG is in een EGD (electronic gaming device) een logisch vervolg op de mechanieken in analoge spellen. Voorheen werden, bijvoorbeeld de schijven van een ouderwetse gokkast, gestopt door een constructie van stangen en tandwielen.
Nu kan dat met een RNG, een programmaatje van aantal regels instructie. Dit past een programmeur in als onderdeel van een groter geheel, het complete spel.
De RNG geeft dus alleen een getal. Het heeft daarbij geen voorkeuren, is niet vooringenomen en kijkt niet naar de inleg, de speler of wat dan ook. ‘De RNG spuugt er gewoon een getalletje uit’, hoorden we een programmeur eens zeggen.
Wie kijkt er dan wel naar de omgeving van een spel? Wie beïnvloedt het spel wel? Wie bepaalt bijvoorbeeld dat de jackpot alleen kan vallen bij een bepaalde inleg of dat een bonus vaker voorkomt?
Dat antwoord is eenvoudig: de spelmaker. De maker van een spel bepaalt immers de spelregels. Hij (of zij) geeft het spel vorm aan de hand van allerlei wensen, speleisen en meer. Die legt hij zichzelf op, of hij krijgt ze van een opdrachtgever.
Als er dan bij het programmeren van een spel een willekeurig getal nodig is, dan bouwt hij een stukje RNG-software in waar dat nodig is. Maar mag de jackpot pas vallen bij een bepaalde inzet, dan programmeert hij dat ergens anders in het gehele programma. En moet de verhouding van fruittekens bij een slotmachine anders, dan verandert of vermeerdert hij de tekens op de rol.
Een RNG speelt dus slechs een rol in het geheel van een elektronisch spel. Een spel dat wordt gemaakt door een spelmaker. Die heeft daarbij rekening te houden met voorschriften die de gok- en spelindustrie zelf heeft opgesteld.
Die gaan verder dan het programmeerwerk. Bijvoorbeeld de documentatie en dergelijke moeten een geheel vormen met het aangeboden spel. Als bij een pokerspel staat dat het een standaard kaartspel gebruikt van 52 kaarten, dan mag het geen 53 kaarten bevatten.
Op alle onderdelen en op het geheel wordt een spel continu gecontroleerd. Niet alleen door de maker en exploitant, maar door meerdere externe, onafhankelijke partijen. De RNG is daarbij wellicht het minst interessante onderdeel, dat echter als onderdeel van het geheel wel bij de controle wordt meegenomen.
De meeste gok- en spelexploitanten hebben zelf een uitgebreid controle-programma. Zij willen geen problemen met hun spellen. Problemen kosten tijd en geld. Daar zitten ze dus niet op te wachten en voorkomen ze door controle en onderhoud.
Naast de eigen controles zijn er de controles door externen. De eerste die we toch even noemen is de spelfabrikant. De meeste online casino’s maken zelf geen spellen. Ze kopen of huren die met een licentie van een, vaak internationaal werkende, spelfabrikant. De fabrikant blijft in veel gevallen verantwoordelijk voor het spel. Dus willen ze hun product controleren op de plek waar die wordt gebruikt.
Een tweede controle partij is het onafhankelijke testlab. Die kijkt ook weer naar het geheel en naar de onderdelen. Soms wordt zo’n testlab ingehuurd door de exploitant van een spel. In veel gevallen (landen) is zo’n controle een voorschift bij een licentie. Tenslotte hebben ook de gok- en spelautoriteiten hun controles, zoals bij ons de KSA (Kansspelautoriteit).
Controles zijn geen eenmalige bezigheden. De verschillende partijen voeren hun controles meerdere keren per jaar uit. En anders dan in veel andere bedrijfstakken bellen de externe controleurs niet vooraf door wanneer ze langskomen.
De controles die de spelexploitant laat uitvoeren door zijn eigen onderhoudsafdeling kunnen vanzelfsprekend wel intern bekend zijn. Maar zij hebben zoals gezegd geen behoefte aan problemen. En ook niet aan overlast of slechte publiciteit.