In Nederland is er de laatste tijd veel te doen rondom gokreclames. Zo geldt er vanaf 1 juli een verbod op ongerichte reclames voor online kansspelen en veranderen de reclameregels online. Ook in Frankrijk zijn ze druk bezig met het opstellen van wet- en regelgeving rondom online kansspelen. Zo is er nu een wetsvoorstel ingediend dat online kansspelaanbieders moet verplichten een waarschuwingsboodschap op te nemen in hun reclames.
Online casino’s zijn op dit moment in Frankrijk nog niet legaal, maar ze zijn wel bezig dit te legaliseren. Voordat de legalisering een feit wordt, moet er wet- en regelgeving worden opgesteld rondom online casino’s en verantwoord gokken. De verplichte waarschuwingsboodschappen bij reclames zijn hier een belangrijk onderdeel van.
In Nederland moet er in gokreclames ook aandacht worden besteed aan de gevaren van online gokken. Zo is het verplicht om bij alle reclame-uitingen de waarschuwingstekst: “Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+” te plaatsen. In Frankrijk willen ze ook een soortgelijke waarschuwing, maar moet deze wel aan bepaalde eisen voldoen. In het wetsvoorstel is te lezen dat de waarschuwing minimaal 15% van de reclame moet beslaan en dat er online geen mogelijkheid mag bestaan om de waarschuwing over te slaan. Ook moet de online kansspelaanbieder verplicht informatie delen over hulp die beschikbaar is bij gokverslaving.
Hoewel online casino’s in Frankrijk nog niet gelegaliseerd zijn, zijn online bookmakers dat wel. De strenge reclameregels gaan ook voor hen gelden. Onlangs werd ook al bekend dat er in Frankrijk geen rolmodellen meer in gokreclames gebruikt mogen worden. Met name sporters werden vaak door online bookmakers gebruikt om spelers te werven. In Nederland hebben we een soortgelijke regel. Hiermee moeten jongvolwassenen en andere kwetsbare groepen beter beschermd worden.
In Nederland geldt er per 1 juli een verbod op ongerichte reclame van online kansspelaanbieders. Reclames op billboards en op radio en televisie mogen vanaf die datum helemaal niet meer. Ook mogen online casino’s en bookmakers niet meer zomaar online reclame maken. Zo moeten affiliate websites aantonen dat minimaal 95% van hun bezoekers 24 jaar of ouder is. In andere landen om ons heen is er ook veel te doen rondom gokreclames. Zo mogen er vanaf 2026 geen gokbedrijven meer op de shirts van voetbalploegen uit de Engelse Premier League staan en in Duitsland willen ze gokreclames overdag van de televisie verbannen. Elk land probeert gokreclames op hun eigen manier aan banden te leggen.