Gaat Metaverse de wereld veranderen?

30 mei 2022

metaverse gaat ons leven veranderen

De metaverse bestaat al een tijdje. Na de naamsverandering van Facebook Inc, het moederbedrijf, naar Meta kwam het opnieuw in de belangstelling. Metaverse is niet meer of minder dan een digitale 3D- wereld naast de echte wereld.

Het is een wereld die ons via internet met elkaar verbindt. Nu denken de meeste mensen daarbij aan een virtual reality bril en toegevoegde realiteit (augmented reality) in apps. Maar in de toekomst gaat dat veel verder. En het antwoord op de vraag ‘gaat metaverse de wereld veranderen?’ luidt dus JA.

Metaverse, een aanvullende wereld

We kunnen eerst kijken naar het woord Metaverse. Het werd door Neal Stephenson gebruikt in zijn wetenschappelijke fictieroman (SF-roman) Snow Crash. Dat was in 1992. Hetzelfde jaar waarin bijvoorbeeld de film Lawnmower Man uitkwam.

Die film speelt zich af rond virtual reality. Daarbij gaat het verder dan een VR-brilletje. Het is een totaalbeleving met indrukken op alle zintuigen. Geleidelijk beïnvloedt het in de film helaas ook de hersenen, waardoor de hoofdrolspeler de virtuele en echte wereld niet meer kan scheiden.

Toekomstbeeld

De Lawnmower Man laat, zoals veel SF-films, zien wat de toekomst kan brengen. Maar wanneer? Een recensent schreef in 1992, ‘Lawnmower Man toont dat Virtual Reality niet slechts een simulatie is. Het is een heel andere wereld, een nieuwe digitale dimensie’. Die uitspraak vulde hij aan met ‘rond het jaar 2000 zal iedereen eraan verslaafd zijn’.

We zitten inmiddels in 2022. Metaverse is in het alledaagse leven nog niet veel verder dan het brilletje, die door een heel klein groepje mensen af en toe wordt gebruikt. En wat simpele, maar wel leuke, pogingen. Zoals de spaaractie van Augumented Reality (AR) kaartjes met insecten, een samenwerking tussen Albert Heijn en museum Naturalis. Van de AR productscanner app die AH in 2017 aankondigde hebben we na de introducties niets meer gehoord of gezien.

Toekomstvisie en tijd

Het mag duidelijk zijn dat alles tijd nodig heeft, ook de ontwikkeling van een metaverse. En het duurt ook altijd langer dan experts en enthousiastelingen uit een bepaalde wereld denken of hopen. Omdat ze wellicht dagelijks met iets bezig zijn, hebben ze een te positieve toekomstvisie. Vooral bij het inschatten van de tijd die nodig is om een product of dienst uit te rollen en ‘mainstream’ te maken.

De beste manier om zo’n verkeerd beeld te voorkomen is te kijken naar en praten met mensen in een andere omgeving. Dat kun je eenvoudig eens uitproberen. Jij zou bijvoorbeeld, omdat jij en je vrienden enthousiaste blackjack-spelers zijn, kunnen denken dat iedereen dat is. Vraag het dan eens op een festival aan enkele willekeurig gekozen bezoekers. De reacties zullen je op zijn minst verbazen.

Ontwikkelingen op de achtergrond

Het antwoord op de vraag ‘gaat metaverse de wereld veranderen?’ luidt dus JA. Maar hoe en vooral wanneer of hoe snel dat blijft nog eventjes moeilijk te beantwoorden. In het straatbeeld zullen we voorlopig nog weinig merken van de metaverse. En zoals bij veel nieuwe technologie zal het ergens in de toekomst waarschijnlijk de gok- en game-industrie zijn die zorgt voor de introductie van metaverse bij een groot algemeen publiek.

Achter de schermen wordt echter ook door anderen al druk gewerkt aan de ontwikkeling van de metaverse producten en toepassingen. Sommige fabrikanten gebruiken metaverse technieken, met name virtual reality, al in hun productieprocessen. Geleidelijk zullen zij VR-producten ook in hun producten en/of communicatie opnemen.

Een metaverse geheel

Op de achtergrond bouwen vooral diverse beroepsgroepen nu nog los van elkaar aan metaverse producten en toepassingen. Vanzelfsprekend zal Meta, het moederbedrijf van Facebook, de gebruikers van haar sociale media platformen graag snel een metaverse gunnen; een virtuele wereld waarin we op een nieuwe manier contact maken met onze vrienden en familie, en ook nieuwe relaties ontmoeten.

Maar niet alleen Facebook werkt aan die toekomstige 3D virtuele wereld. Want in die wereld willen we ook digitale producten kopen. Daarom zijn creatieve productontwikkelaars verrassende en spannende, en vooral nieuwe digitale producten aan het bedenken. En die producten willen we ook digitaal kunnen betalen. Daaraan werken mensen die zich bezighouden aan de verdere ontwikkeling van cryptovaluta en NFT’s.

Nog meer in de omgeving van metaverse

De metaverse gaat er uiteindelijk voor zorgen dat er meer kan en wellicht moet. Daar spelen nu al veel meer mensen op in dan je op het eerste gezicht denkt. Er zijn bijvoorbeeld kledingfabrikanten die kijken naar metaverse kleding. Daarbij gaat het niet per se om een VR-pak; het pak dat je thuis draagt om de 3D-beleving te versterken. Nee, het gaat om 3D-digitale mode. Het beeld van jezelf dat je wilt uitdragen in de virtuele wereld.

Er zijn ook al (neuro)psychologen bezig met de metaverse. Zij onderzoeken en filosoferen over (toekomstige) veranderingen in onze hersenen en ons gedrag, door het leven in een virtuele wereld. In het verlengde daarvan zullen farmaceuten gaan kijken naar mogelijk herstel van ontspoord nieuw gedrag. Maar voorlopig kijken ze naar ‘drugs’ die onze metaverse beleving versterken of veranderen.

Maar in geleidelijkheid

De toekomst van de metaverse kan heel groot zijn. Je hoeft slechts een paar SF-boeken te lezen om je daar een voorstelling van te maken of er je eigen fantasie op los te laten.

Maar het zal heel geleidelijk gaan. De diverse beroepsgroepen en industrieën zullen elkaar moeten vinden en samenwerken. Voorlopig zal de metaverse zich in de nabije toekomst vooral beperken tot bestaande producten en diensten rondom VR-bril. Daarmee bezoeken we dan een 3D-casino in de metaverse alsof we er werkelijk zijn en ontmoeten onze vrienden op sociale media.

ICE Poker

Het online casino in de metaverse wordt steeds populairder. Zo is er ICE Poker, een gratis metaverse pokerspel. In dit spel kunnen spelers verschillende tokens verdienen en spelen tegen anderen om hoger op de leaderboard te komen. ICE is het in-game betaalmiddel waarmee spelers items kunnen kopen en upgraden. Met de token genaamd DG, kunnen spelers het recht krijgen om te stemmen binnen de community. Hiermee kan bijvoorbeeld besloten worden om bepaalde fees of incentives te starten, om zo de schatkist en de DG-ecosysteem te stimuleren.

ICE Poker is een toegankelijke manier om passief inkomen te genereren, het enige wat een speler nodig heeft, is een eigen NFT Wearable. Zo kunnen deelnemers dagelijkse leaderboard uitdagingen aangaan, NFT's wearables delen of ruilen met anderen tegen een vergoeding. Of nieuwe NFT's minten en verkopen op de marketplace. ICE Poker is dus meer dan alleen een spel, maar een complex ecosysteem waar de metaverse, poker en NFT's samenkomen.

 

En met diezelfde bril wandelen we dan wellicht binnenkort ook alvast in het huis dat we via AirBnB boeken in een ander land. Of we blijven thuis en lopen virtueel door dat land naar een museum of casino.

Delen:
Poker is een vaardigheidsspel na langer spelen
< Vorig artikel
Poker is een vaardigheidsspel na langer spelen